1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Reservoir LDS-vloeistof
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 05 mei 2015 10:18 AM

Hoe vaak kijken jullie in het LDS-reservoir?
Ik vraag dit omdat de pomp rare geluiden (lucht aanzuigen) begon te maken en ik daarom maar eens in het reservoir keek.
Daar is dus niets te zien; geen peiling is er mogelijk en een alarm bij laag niveau ontbreekt ook.
In een auto die ooit €80.000,- heeft gekost verwacht je dit niet.
Ik kocht een fles LDS en goot die erin, de pomp had het gelijk naar zijn zin, maar een niveau was nog niet te zien, dus nog maar een fles erin, nog geen niveau!
De 3e fles ging er half in totdat er een plasje verscheen.
Ik ben met de auto naar de locale garage gegaan, daar hebben we de bodemplaat verwijderd en naarstig gezocht naar lekkages, behalve een enigszins vettige slang bij de stuurbekrachtiging was er niets te zien.
De auto hebben we een nacht op de brug laten staan met kranten eronder , maar de volgende ochtend was er niets te zien.
Nu rijd ik alweer enige weken met de auto en het niveau zakt niet, dus mijn conclusie is dat in de loop van de jaren het niveau door doorzweten is gezakt, zonder dat dit door iemand (de vorige eigenaar) is opgemerkt.
De motorkap af en toe openen en de div. niveaus checken kan dus geen kwaad.
Groeten van een tevreden C6 rijder.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2015 11:07 AM
  [ # 1 ]

Geen niveau verklikker? Tsss zelfs de CX heeft dat…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 mei 2015 11:13 AM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Geen niveau verklikker?

Niet nodig, het lekt gewoon bijna nooit. In tegenstelling tot een cx…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 05 mei 2015 11:18 AM
  [ # 3 ]

Iets zweten kan natuurlijk, maar in principe is dit een gesloten systeem waar het niet nodig is…

Let wel met afvullen op hoe veel je er in doet! Het voorraadvat staat bij dit type ook onder druk en een te hoog niveau kan blijkbaar een exploderend vat als gevolg hebben… Althans, dat heb ik begrepen…
Tot hoe hoog heb je hem gevuld? En in welke stand uitgelezen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 mei 2015 11:23 AM
  [ # 4 ]

En, als de lokale garagist of de bandenboer niet weet hoe ie een c6 op de brug moet zetten waarbij de wielen vrij komen te hangen loopt ie ook leeg.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2015 11:26 AM
  [ # 5 ]

Huh? Hoe dan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 05 mei 2015 11:49 AM
  [ # 6 ]

Als je hem in de hoogste stand en met draaiende motor met de wielen van de grond tilt, kan de druk ook te hoog oplopen, waardoor het drukvat kan exploderen..

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 05 mei 2015 12:34 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht dat dat juist in de laagste stand was, omdat dan alle vloeistof in het reservoir zit. Bij de nieuwe types zit daar trouwens toch overdrukventiel op?
Bij die van ij zat er ooit een gaatje in het reservoir, net onder de rand, waardoor in een bocht naar rechts de pomp van de stuurbekrachtiging lucht aanzoog, met als gevolg dat stuur ineens ging zwabberen…. Zie ergens in een ander draadje hier op het forum…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 mei 2015 01:11 PM
  [ # 8 ]

Er is in het vooronder, onderop, een slangklemmetje op een LDS leiding die wel eens wil gaan lekken. Been there, ik kreeg last van een stotterende stuurbekrachtiging. Inderdaad moest er 2,5 liter LDS bij. Volgende ochtend weer een plas onder de auto. Echte CX-like incontinentie dus. Laughing
Dus als je LDS niveau laag staat, dan is dat klemmetje 1e verdachte. De C6-specialist weet precies waar hij zit.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 05 mei 2015 01:23 PM
  [ # 9 ]

Zo is het Geo, in de laagste stand is het niveau in het tankje het hoogst.
Ik check het niveau in het tankje voordat ik de motor start, dus in een redelijk lage stand, dan zit er +/- 1cm in dat rare putje.
Waarom heeft dat systeem trouwens overdruk? Bij koelvloeistof kan ik dat nog begrijpen, maar hier ontgaat me de logica.
Er zit bij mij ook een overdrukventiel op, in het verleden is er wel eens een tankje gebarsten door te hoog niveau i.c.m. een lage stand.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 mei 2015 01:49 PM
  [ # 10 ]

Het LDS-systeem werkt onder (hoge) druk. Maar, als het volgens hetzelfde principe werkt als een LHM-systeem dan is het reservoir altijd drukloos. Het overdrukventiel is er kennelijk voor om te voorkomen dat het reservoir barst als er zo veel LDS terug vloeit naar het reservoir dat de druk daarin te hoog oploopt.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 05 mei 2015 02:15 PM
  [ # 11 ]

Kijk, gelukkig hebben we de echte kenners hier… Denk dat het bij mij een beetje t klok en de klepel verhaal is…

Profiel  
 
Gepost: 05 mei 2015 05:31 PM
  [ # 12 ]

DE oudere versie C6 heeft geen overdruk beveiliging voor de LDS, bij verkeerd opkrikken kun je dus je tank opblazen ( meestal een minuscuul scheurtje - vaak moeilijk te vinden ). Veel garages hebben geen flauw idee hoe te handelen bij wiel verwisselen of zo. De nieuwere tankjes hebben een andere dop die het systeem daarvoor beveiligt. Je kunt ook een gaatje in de dop boren, heb ik van deskundigen begrepen. Indien je LDS verloren bent, merk je dat meestal het snelst aan de stuurbekrachtiging, die niet meer zo goed functioneert.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 06 mei 2015 04:00 PM
  [ # 13 ]

Een gaatje boren in de dop, daar zat ik aan te denken Andre want de noodzaak van de overdruk ontgaat me volledig.
Ik kan niets anders bedenken dan dat LDS niet met zuurstof in aanraking mag komen.
Misschien dat de deskundigen er uitsluitsel over kunnen geven.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 06 mei 2015 05:21 PM
  [ # 14 ]

Inmiddels heb ik op C6owners gelezen dat LDS hygroscopisch is en LHM niet, dat verklaart waarom er een kleine overdruk aanwezig is.
Dus maar geen gaatje boren….

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 mei 2015 06:35 PM
  [ # 15 ]

@Compie
Alle serieuze industriele vermogens-hydrauliekinstallaties werken al generaties met een zgn boost-druk systeem.
Dat zorgt er voor dat de druk in het systeem altijd hoger is dan de buitenlucht, om te voorkomen dat er rotzooi (zoals water) in het systeem komt.
Tevens zorgt het er voor dat er aan de “zuigkant” van pompen en motoren geen cavitatie ontstaat. Dat effect heb je bij Citroens nog niet, omdat er geen vermogen van betekenis door het systeem gaat.
Maar het was een wijze beslissing om voor een overdruk systeem te kiezen.
HA3 is niet voor niets aanzienlijk storingsvrijer dan alle voorgaande systemen.
De technische kennis en de notie voor de effecten was er al in de jaren ‘60.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook