Helaas hebben 2 dagen geleden wat lieden besloten in te breken in mijn klusruimte en hebben ze mijn lasapparaat geleend en wat hand gereedschappen.
Ik was erg happy met mijn Elektra Beckum machine en nu moet ik op zoek naar een vervanger.
Wat voor lasapparaat zouden jullie aanraden aangezien er zoveel info op het net staat dat ik het niet meer goed weet.
Jeroen.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die zelfde Elektra Beckum!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Of een Hobart RC-180, deze last heel mooi met 0,6 draad. Wel al een ouder beestje
CX GTi Turbo 2 - All Black














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb mijn cabrio gebouwd met een heerlijke oude Miller migmatic. Zelf omgebouwd van 0.8 naar 0.6 mm (ander wieltje gedraaid)






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maakt allemaal niet zo erg veel uit, als de volgende zaken maar op orde zijn:
-Robuuste draadaanvoer, liefst met twee stel rollen na elkaar.
-Standaard Binzel aansluiting voor slangenpakket
-Continu 180 A is voor ons soort werk ruim voldoende
-Alles inrichten op 0,6 mm draad.
-Zorg voor een voorraadje contacttipjes
-Blaas het slangepakket regelmatig door met perslucht
-Een serieus slangenpakket van een serieus merk. Langer dan 3 m levert veel draadstoringen.
-Gebruik 85/15 Ar/CO2 menggas, geen puur CO2. Met dat menggas kan je ook redelijk RVS lassen (met RVS draad)
-Als er wat roest zit op het lasdraad gewoon weggooien. Dat lasdraad heeft een koper-coating. Helaas is dat erg gevoelig voor roest, omdat koper edeler is dan staal.
Dus die draad bewaren in een goed afgesloten plastic zak, eventueel met wat droogpoeder.
Maar als je echt wilt scoren: Een puls-Mig installatie.
Een echte vind je helaas niet onder de € 2500.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Maakt allemaal niet zo erg veel uit, als de volgende zaken maar op orde zijn:
-Continu 180 A is voor ons soort werk ruim voldoende
Dan heb je het al weer over een 380V lasapp….
Hoop dan wel dat je een 32A/380V aansluiting in het klushok/garage hebt
Heb het idee dat JeroenID19P iets zoekt in de 230V
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, vanaf 230 kan dat ook.
Maar een beetje hobbyist heeft 400 V aan boord.
Vrijwel elk woonhuis heeft dat al in de meterkast.
Doortrekken tot in de schuur kost de kop niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nou zijn er heel veel huizen waar geen 3 fasen binnenkomen…... Gelukkig hier een zware aansluiting ( boerderij) kan max 3x 85A gaan qua kabel. Verder overal draaistroom aansluitingen in de schuur.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik bij Google Mig Lasapparaat intoets kom ik bij:
Specificaties Citoline 1700M
Stroom: 230V - 1ph
Freq.: 50 - 60 Hz
Nullastspanning: 18 - 32 V
Lasstroom: 30 - 170 Amp.
ID (40°C): 140Amp. (18%)
Bescherming: IP 21
Standaard: EN 60974-1; -10
Isolatieklasse: H
Afmetingen: 440 x 670 x 750 mm
Gewicht: 39 KG
Dat bedoel ik nou, weer paniek voor niets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja,.....wel paniek want je hebt het over 180A continue en dat gaat je niet lukken op 230V !!!
Dit machientje zal iets zijn in de trend van 10%/170A dus: 1minuut lassen op 170A en vervolgens 9 minuten laten (af)koelen. Maar het is voldoende voor het (prop)lassen aan onze auto’s al heeft 400V de vookeur.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies!
Dus geen probleem.
Ik had dat continu weg moeten laten.
Dom van mij
Maar die van mij kan dat wel continu
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Lincoln powerelectric 161c
Prachtig prof toestel op 230v
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Zie net dat mijn linkje niet goed werkt, heb dus een Lincoln Handy Mig. Ooit voor 250 euro tweedehands op de kop getikt.
Cebora 160M, heerlijk apparaat! Ik heb de mijne besteld via rustbuster.nl













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb ook de cebora van rustbuster en dat bevalt prima.