1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Spaanse ID F
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 11 mei 2015 11:20 PM

Hallo,

2 jaar geleden kwam ik het forum verkennen. De DS microbe had me van jongs af gebeten maar op een dag moet je er iets mee doen. Toen heb ik me hier op het forum en met verschillende boeken me ingelezen om dat een beredeneerde Dsuper5 gekocht.
Ondertussen weet ik dat ik eraan ben voor de moeite en ik nooit meer zonder godin in mijn leven kan.

Toen het derde kind in aantocht was besloot ik het ambitieuzer aan te pakken. Een familiale zoeken, liefst met een een 2100 motor, groene olie en om het helemaal af te maken een tweede neus als het nog even kon…
Een ruim jaar heb ik meermaals per dag het internet erop nagekeken en slechts 3 keer waren er mogelijke ‘koopjes’.
In maart was ik even de internationale markt aan het nakijken toen mijn oog viel op een spaanse advertentie. Een tiburon familiale stond te koop van de google vertaling raakte ik niet veel wijzer.

Eerst iemand gezocht die spaans kon spreken en een paar telefoons later wist ik dat er een koper me voor was. Indien deze niet kwam opdagen mocht ik mijn kans wagen. 4 weken nagelbijten nog een paar bijkomende wachttijden en uiteindelijk de telefoon dat ik deze Id mocht gaan kopen.

Een blinde koop overwogen, maar dan toch de vlieger op samen met een spaans sprekende vriend. Daar aangekomen werden we verwelkom door een spaanse opa vergezeld door de kinderen en klein kinderen, de gekke belgen die de auto kwamen kopen waren er. Enkele blikken maakte me duidelijk dat dit een kans was die ik niet kon laten liggen..

De auto zelf: Op het autosalon van 67 in barcelona zou deze auto op de stand van citroen hebben gestaan. De auto werd gekocht door het bedrijf waar Louis (man waar ik de auto van kocht) voor werkte. Louis zou met deze auto personen vervoeren voor het bedrijf en was de enige chauffeur en mechanieker die deze auto ooit heeft gekend.
De originele verf zou er nog moeten opzitten en er zijn nooit laswerken uitgevoerd. (wat betreft de verf, de driehoekjes onderaan het achterscherm zijn niet meer zwart dus ik vermoed dat er toch eens bijgeverfd is geweest) Het spaanse weer heeft de auto goed bewaard en de bodem ziet er bijna als nieuw uit. Enkel aan de koffer klep en de wielkasten is er aan de binnenkant beginnende roestvorming.
Toen de auto in Belgie toekwam met het transport bleek Louis alle onderdelen die hij ooit had vervangen of nog had liggen om te vervangen in de auto gelegd te hebben alsook 4 XVSen in goede nieuwstaat.

Hier alvast een foto:

Wat is het plan met de auto:
Zoveel mogelijk origineel houden en haar zo lang mogelijk zo houden.
De carrosserie ga ik inwrijven met owatrol olie.
De veerbollen worden vervangen.
De levenssappen worden systematisch vervangen.
Optieken van de koplampen vervangen (spiegel zijn niet meer goed).
Radio antenne op het dak terug plaatsen. (en de lelijke opening in het voorscherm subtiel dichtmaken)
Dakrand vervangen door een waterdichte kit.
Een zo origineel mogelijke radio plaatsen en een oplossing vinden om hieruit toch enigszins mooie (en soms luide) klanken uit te krijgen.
Holle ruimtes behandelen.
Bodem tectyleren.
En de rest zien we wel als het zover is en we er eens mee op de baan kunnen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 mei 2015 11:29 PM
  [ # 1 ]

Dat ziet er uit als een heel bijzondere auto! Gefeliciteerd.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 mei 2015 11:30 PM
  [ # 2 ]

Hierboven de link hersteld naar je foto. Mooi, goed verhaal! Benieuwd naar het vervolg!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 11 mei 2015 11:34 PM
  [ # 3 ]

Kan iemand me even uitleggen hoe ik een foto uit dropbox kan posten? Ik heb dit even door de zoek actie gehaald op internet en op het forum maar zonde bevredigend resultaat..
Je hebt dus een publieke dropbox link nodig…

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 12 mei 2015 01:21 PM
  [ # 4 ]

Dat ziet er mooi uit! Het begin van een avontuur: wat ga je nog tegen komen, hoe los je het op, wat valt mee?
Succes.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 12 mei 2015 01:43 PM
  [ # 5 ]

Wat een geweldige wagen en ditoverhaal.
Zo kom je ze zelden tegen in deze staat. Mooi origineel houden in deze verweerde lak.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 22 mei 2015 12:00 PM
  [ # 6 ]

Even een update:
Conchita (de voorlopige werknaam van de auto) staat sinds begin deze week op de brug om de nodige sappen en zakken te vervangen. Motor en bakolie vervangen, verse LHM, nieuwe veer-,rem- en voorraadbollen geplaatst. Hoezen van de cardans en de voorste lekzakken zijn vervangen. en ook een nieuwe uitlaat lijn geplaatst vanaf de flexibel. (de middelste demper was er eentje die door een doe-het-zelfver was gelast…) Volgende week doen we de achterkant. Door het ontbreken van roest komen alle bouten en vijsjes bijna vanzelf los, aangenaam werken..

Nog niet echt voor onaangename verrassingen komen te staan, enkel ziet de bekabeling er hier en daar verstorven uit. (was 67 een slecht jaar voor de kabelbomen? of is het de spaanse hitte die het hem gedaan heeft…)

De bodem is nog in nieuwstaat en wordt afgeborsteld en getectyleerd.

Ik heb het forum al doorgespit en ook het internet afgeschuimd maar ik heb nog geen oplossing voor het plaatsen van gordels op de achterbank noch voor de klapstoeltjes… iemand nog nieuwe tips?

Ik speel met het idee om een originele radio te plaatsen en onder het dashboard een versterker te steken. Zo komt er een authentiek geluid op een hoorbaar niveau naar boven hoop ik. Heeft hier iemand ervaring met deze werkwijze?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 mei 2015 12:26 PM
  [ # 7 ]

Auto’s met accu rechts hebben heel erg vaak verrotte kabelbomen. vervangen is de enige oplossing.

Gordels achter kunnen alleen heupgordels worden. Onder de bank zitten blinde moeren in de vloer.

Ik had in mijn break twee stijlen gelast om driepunters aan te maken:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 mei 2015 02:14 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad heupgordels achterin monteren, boutgaten zijn aanwezig. Latere modellen hadden ook nog een verstopte bevestiging voor de driepuntsgordel in het achterscherm (in de wielkast omhoog kijken en daar zit dan een moer vastgelast, maar zonder gat naar binnen. Ik heb ooit een amerikaanse Break gezien die daar de driepuntsgordel had zitten. Eigenlijk een te lage plek. Door Bogaard77 dan weer mooi opgelost met een geleider aan de C-stijl.

Profiel  
 
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 12 juni 2015 11:53 AM
  [ # 9 ]

De afgelopen week veel spaans zand uit de kokers gekrabt en gespoten. De wielkasten en onderkant afgeborsteld met de staalborstel. Alle holle ruimtes zijn behandeld met ML en de onderkant en wielkasten staat weer mooi in het zwart.
De achterste gootjes zijn krokant aan het worden maar voorlopig nog sterk genoeg om er nog nieuwe rubbers in te steken. Deze delen zijn behandeld met ferox en in het vet gezet. Ook de naad die de wielkasten en het bovenscherm verbind is er ook aan. Voorlopig is deze gedicht met vet en dit zal aangepakt worden wanneer de auto motorisch en elektrisch in orde staat en dit op de baan bewezen heeft.

Einde deze maand moet de dame zeker gekeurd zijn en op de baan.
Er rest nu enkel de voorste wielkasten en het nalopen van de elektriciteit nog.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 juni 2015 12:34 PM
  [ # 10 ]

Prachtige wagen , mooi verhaal Wink

Let op met oude XVS of XAS banden ,

daar komt zonder waarschuwing in één klap het hele loopvlak vanaf !!

met een hoop schade tot gevolg , done that , been there red face

die truuk van Joris voor de gordels krijg je in Belgie nooit door de keuring .

Succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 12 juni 2015 02:45 PM
  [ # 11 ]

Gefeliciteerd met de auto, een mooie combinatie met die 2e neus.
Ik hoop dat je hem snel door de keuring krijgt.

Profiel  
 
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 18 juni 2015 04:47 PM
  [ # 12 ]

Kan er mij iemand vertellen welke revisie set ik nodig heb om de carburator van een originele DX motor te reviseren? Carburateur revisieset Weber (28/36 DDE DLE) of Carburateur revisieset Weber (28/36 DM DMA)? De DLE zou de oudste carburator zijn dus ik vermoed dat het deze is maar ben het niet zeker..

Edit:
Ik vind hier net nog onderstaande info: http://www.dsclubrevolution55.fr/technique/les-moteurs
Type DX   Octobre 1965 à Septembre 1968
2175 cm3, 90x85,5 mm, 12 CV, 109 ch (SAE) à 5500 tr/mn, couple 17,7 mkg à 3000 tr/mn; compression : 8,75:1. Cinq paliers. Carburateur double corps compound Weber 28/36 DDE (hydr.), 28/26 DDEA1 (man.).

Ik heb een manuele dus kom bij de 28/26 uit mar ik vind hier geen revisiesets voor…

Profiel  
 
Thomas G
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 09-07-2013

- ID/DS ID 21F break
Gepost: 24 juni 2015 04:21 PM
  [ # 13 ]

De grootste boosdoener voor deze auto is de stof en de warmte geweest. Alles rubbers zijn droog en alle scharnieren zijn stroef.

Bij het werkbaar maken van de deursloten sprongen de stukken van de raamrubbers omdat deze zo hard geworden waren… Weer iets voor op het To Do lijstje. De geleiders van de ramen zaten onder het stof en hierdoor werden de raamslingers te veel belast en vandaar ook dat er slechts nog eentje intact was. De afdekfolies in de deuren waren verwijderd (lagen in de deuren zelf), waarschijnlijk om al een paar keer stof uit de deurbakken te verwijderen, hierdoor hebben de deurpanelen dan weer water opgenomen en zijn beginnen kromtrekken.

Heeft er al iemand proberen kromgetrokken deurpanelen te recuperen? Ik dacht de methode met het stoomstrijkijzer te proberen… Al hoop ik dat ik de bekleding hiervoor niet moet demonteren.
zoals hier toegepast: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227868/P15/
Zoals reeds gezegd is de hele interieur zo een beetje geplastificeerd en ook de deurpanelen moeten dus ontdaan worden van hun beschermfolie, hierna moeten ze weer gerecht worden. 

Verder wordt de bekabeling in een nieuwe krimpkous gehesen waar nodig (kabelboom van een van de slechte jaren…).

De startmotor heeft het begeven tijdens een van de vele startbeurten (omdat de carburator nog dient gereviseerd te worden), deze wordt gereviseerd en terug geplaatst.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 25 juni 2015 01:02 AM
  [ # 14 ]

Beetje uitkijken met de bedrading. probleem zit hem vaak niet in het verkruimelde zwarte linttape maar de het gevlochten omhulsel van de draden zelf. Daarnaast kunnen ze onderhuids ontzettend corroderen en daardoor heel broos worden. En vergis je niet de meeste bedrading zit onder het dashboard wat lekker in de Spaanse zon heeft staan roosteren. Als het ff kan zou ik er een nieuwe ingooien (+ een 123 ontsteking Smile

En vwb het strijken. Mijn echtgenote laat mij je vertellen dat je dan de gaten gaat zien die in het hardboard zitten voor de klemmetjes (je haalt de klemmetjes natuurlijk wel weg). Stomen alleen (via de achterzijde) en dan laten drogen met een forse hoop stenen of lijmtangen erop geeft waarschijnlijk een beter resultaat

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 28 juni 2015 10:47 PM
  [ # 15 ]

Leuk bezig! Weer eens een ander verhaal dan die eeuwige klaagzangen over ROEST… Wink. Nee, dan maar stof, stof en nog eens stof…

Wat betreft je vraag over 3p rolgordels achterin: ik heb voor mijn ID F ‘71 middels gordelplaten een 3e punt gemaakt tv de rolautomaat op de wielkast achter. Latere ID F;‘s (mijn andere ‘74) hadden dat standaard.

Werkt perfect, staat netjes, zit ook met bagage en bak plat niet on de weg etc. Bovendien: de gordel loopt logisch en sluit goed aan , i.i.g. bij kleine kinderen tot jaar of 10. De mijne zijn 5 en 6. I.t.t. in mijn moderne Volvo kunnen ze hier zelf hun gordels omdoen (ik noem dat actieve veiligheid). Heb je bij Jansen in Bennekom gekocht. Die heeft ze op voorraad voor dit doeleind. Je moet nl voldoende lange hebben.

Op deze foto (van de DS-les op school) kun je er iets van zien:

https://www.dropbox.com/s/78em59swooyilmm/IMG_0846.JPG?dl=0

Succes!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook