1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Raakt m’n Saxo’tje in verval?
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 12:09 PM

Ik ben erg gehecht aan m’n wagentje, maarja, hij is 14 jaar oud…
2e kerstdag gat in m’n uitlaat (kan iedereen gebeuren) halve pijp laten vervangen en daarna een hoop kletterend lawaai onder m’n auto.
Terug naar de garage, schoteltjes, moertjes, boutjes voor het ophangen van de uitlaat bleken toch te oud en moesten vervangen worden.
Paar maanden later schakelde ik terug naar 2e versnelling, pats, pook draaide rond in de bak.
Weggesleept, bleek schakelstang afgebroken.
Laten maken.
Nu heb ik telkens een klap onder m’n auto als ik abrupt het gas los laat (vooral in 1, 2 en 3e versnelling).
Het is echt een metaal geluid en mensen kijken ook echt om…
Als ik de koppeling intrap en tegelijk gas los, hoor je het eigenlijk nooit.

Nou moet m’n auto volgende week voor de keuring, maar die klap telkens onder m’n auto zit me niet lekker.
Het is ontstaan NA het vervangen van de schakelstang, maar de geluiden treden niet op bij het gebruik van de versnellingsbak. Dus lijkt mij een onafhankelijk probleem.

Iemand enig idee?

(Geluid treed niet op bij hard over een drempel gaan of te hard over klinkerwegen rijden, dus lijkt mij dat het niet iets is wat los hangt)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 13 mei 2015 12:20 PM
  [ # 1 ]

Verval, tja. Ik zou het meer onderhoud behorend bij een oudere auto willen noemen. Als ik het zo hoor lijkt het alsof de baksteun gaar is. Deze steun zorgt voor het dempen van het kantelen van het blok, vooral merkbaar in eerste paar versnellingen omdat je dan meer koppel hebt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 01:09 PM
  [ # 2 ]

Okee, dus niet buitensporig nog…
Zo’n gare baksteun, kan ik daar nog een week mee doorrijden? Of valt m’n motorblok er straks uit? (Ik roep maar wat).
En als dat het is (ik geef het volgende week bij de APK even aan) enig idee wat zoiets kost? Incl. Montage?
Ik heb niemand in mijn omgeving die handig is met auto’s, dus ben op de garage aangewezen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 mei 2015 01:57 PM
  [ # 3 ]

Die schakelstang moet je in het vooronder een beetje naar beneden buigen.

Ik had vroeger precies hetzelfde.

 

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 03:17 PM
  [ # 4 ]

Heb de garage gebeld om te vragen of ik tot dinsdag door zou kunnen rijden indien motorsteun kapot is, moest gelijk maar even komen.
Op de brug geweest, ze hebben het geluid gehoord, 1 monteur op en neer rijden over de brug, de andere monteur eronder om te kijken, maar niks te vinden.

Motorsteun(en?) zijn goed, aandrijfassen, kogels geen speling, rubbers geen droogtescheuren.
Kortom, niet te vinden.
Ook de opmerking van René heb ik meegenomen, kwam ze niet bekend voor.
Rubbers van de uitlaat gesteld, maar de klap onder de auto gebeurde direct weer in de straat bij de garage…

Dinsdag APK en grote beurt, dan gaan ze er nogmaals naar kijken.
De monteurs van vandaag zijn er dinsdag ook, dus die zijn erbij.

Nu naar huis gestuurd want het zal hoogstwaarschijnlijk iets onbenulligs zijn…
Alhoewel het een tamelijke klap is die je hoort…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2015 04:06 PM
  [ # 5 ]

Drie dingen die je ook nog even bekijken kunt: raakt de lange schakelstang die boven de uitlaat loopt de uitlaat of een hitteschild? Heb je veel ruimte op de kop van die schakelstang (kan klapperen als het blok kantelt). En: zit het kantelgewricht van het schakelsysteem (tegen het schutbord aan passagierszijde) nog vast (hoewel je dat normaal gesproken eerst aan rottig schakelen gaat merken)?

Voor het overige lijkt het euvel, op basis van je beschrijving, toch wel op een gare of loszittende versnellingsbaksteun. Hoe hebben ze dat ding bekeken?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 05:09 PM
  [ # 6 ]

Ik schrijf jouw punten even op en neem het dinsdag mee naar de garage.

Schakelen.. Tja, soms schakelt ie als een zonnetje en soms voelt het als een soort knak waar ie eerst doorheen moet, maar bij de volgende keer schakelen gaat het weer goed.
We hebben 2 auto’s, de ander is 3 jaar oud (Ford) en die schakelt zo heerlijk dat ik het moeilijk vergelijken vindt als ik weer in m’n Saxo stap.

De monteur is ook aan het schakelen geweest, constant vooruit en achteruit op de brug, wel 15 a 20x reed hij heen en weer op de brug, vervolgens stond er een andere monteur onder met een lamp te schijnen wat er gebeurde tijdens het heen en weer rijden.
Toen ze de knal hoorden zeiden ze allebei in koor: klinkt als een hitteschild.
Maar vervolgens hebben ze bij de uitlaat niks kunnen vinden waar ie tegenaan komt.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 13 mei 2015 06:00 PM
  [ # 7 ]
VonV schreef:

[...]
Toen ze de knal hoorden zeiden ze allebei in koor: klinkt als een hitteschild.
Maar vervolgens hebben ze bij de uitlaat niks kunnen vinden waar ie tegenaan komt.

Da’s logisch, want als ‘t idd schakelsstang tegen hitteschild zou zijn, gebeurt dat alleen als de motor kantelt, dus niet in “rust”. Daarom, denk ik, de suggestie van René:

Die schakelstang moet je in het vooronder een beetje naar beneden buigen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2015 07:17 PM
  [ # 8 ]
VonV schreef:

Schakelen.. Tja, soms schakelt ie als een zonnetje en soms voelt het als een soort knak waar ie eerst doorheen moet, maar bij de volgende keer schakelen gaat het weer goed.

Dat lijkt op het euvel wat ik afgelopen winter had. Dat kantelgewricht zit aan de passagierskant naast de middentunnel tegen je schutbord met twee moeren vast. Die moeren kunnen blijkbaar loslopen en dan gaat-ie vooral in de 1, 3 en 5 moeilijk doen (slecht inleggen, vaag en/of hakerig schakelen, uit de versnelling springen), omdat dat hele kantelsysteempje alle kanten op gaat meebewegen. Het is niet helemaal ondenkbaar dat een gebroken schakelstangetje daar (mede) door veroorzaakt wordt. Andersom kan slecht schakelen ook veroorzaakt worden doordat er schakelstangetjes moeilijk doen (de kogelgewrichtjes lopen wel eens zwaar of zitten vast).

Die baksteun kun je het beste wel even gewoon echt (laten) inspecteren. Vooral een loszittende baksteun (en ik dacht ook dat ik ‘m strak vast had zitten, maar zonder Loctite ging ‘t toch gewoon niet goed) is een dingetje wat je misschien anders niet onmiddellijk tegenkomt. Ook een uitgeleuterde baksteun zie je het beste als je het onderdeel even echt bekijkt. Desnoods simuleer je met stilstaande auto het kantelen van het blok, zodat je ook echt kunt kijken waar zich het probleem voordoet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 09:08 PM
  [ # 9 ]

Ik ga het gewoon allemaal opschrijven en doorgeven aan de garage.
Hopelijk vinden ze me geen betweter…

Derk, Beerpeet, Penny Lane jullie wonen zeker niet in de buurt van Rotterdam? Wink
Ik kan best onder m’n auto gaan liggen, maar ik weet natuurlijk niet waar ik precies moet kijken en hoe ik kan zien dat iets niet zit zoals het hoort…
En ook mijn vriend is zo lekker auto-technisch (NOT)

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 10:13 PM
  [ # 10 ]

ff tussendoor.. Mijn avatar is wel de meest sneue avatar ooit he?... Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2015 10:20 PM
  [ # 11 ]

Och, meedenken moet toch kunnen? Ik beloof trouwens ook niet dat ik de oplossing heb hoor, maar andermans suggesties kunnen je toch weer vooruit helpen Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 13 mei 2015 10:27 PM
  [ # 12 ]

Dat is absoluut waar Derk. Met de aangedragen suggesties ben ik ook heel blij!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2015 10:31 PM
  [ # 13 ]

‘t Is jammer dat zowat heel Nederland er tussen zit, anders kwam ik kijken of ‘t te vinden is. Maar in ieder geval succes, en houd ons op de hoogte Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 13 mei 2015 10:37 PM
  [ # 14 ]

Een tijdje geleden heb ik dezelfde kwaal meegemaakt maar niet bij een Saxo.


Het bleek uit de uitlaat te komen, daar was ook niet zo lang geleden een andere uitlaat onder gehangen, een lekkere cheap ass imitatie.

Wat bleek,.... na het schakelen was er een knak hoorbaar, ook bij het begin tijdens het achteruitrijden.

Dit werd veroorzaakt door slecht laswerk binnen de demper, door het kantelen van de motor kwam er spanning op de uitlaatpijp die daardoor knakte in de demper.

Niets aan te doen en ook niet ernstig, alleen zeer irritant.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 13 mei 2015 10:37 PM
  [ # 15 ]

De uitlaatpijp was in de demper slechts met een paar hechtjes vastgezet.


Beweeg de uitlaatpijp tussen de motor ofwel voorpijp en de eerste uitlaatdemper eens goed op en neer.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook