Stoplampje Citroen Xsara 2.0 hdi
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 mei 2015 06:56 PM

Beste mensen,

Na een paar 2cv’s, BXen, Visa’s en een peugeotje rijd ik sinds een jaar in een Xsara HDI 2.0. Fijne wagen!

Gisteren heb ik de airco laten bijvullen, want er gebeurde weinig (wist al een tijdje hoor). Vandaag lekker de airco aangezet want het was warm in de auto. Na het wegrijden van het werk ging het stoplampje branden evenals een roodlampje boven de koelwatertemperatuurmeter.

Dit heb ik nog nooit gezien en was verbaasd…. De airco heb ik toen maar uitgezet. En het lampje ging uit. Daarna heb ik de airco onderweg weer aan gehad.. Geen rode lampjes. Thuis op de oprit dit nog even gecheckt. De airco aan, de ventilator bij de radiateur ging aan.. Je kon merken dat de auto meer moeite had, de auto trilde. Maar nog geen lampje. Pas bij het geven van gas ging het lampje branden.. (!)

Heel erg vaag.

Onder de motorkap kon ik geen rare dingen herkennen. Wellicht hebben jullie ervaringen, theorieën o.i.d.?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 mei 2015 08:49 PM
  [ # 1 ]

De Xsara ken ik niet zo goed.
Het zelfde verschijnsel bij een Xantia HDi betekent: te laag koelvloeistofniveau.
Misschien dat eerst even controleren?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 14 mei 2015 04:58 PM
  [ # 2 ]

Ik heb net het koelwaterniveau gecheckt, maar dat is in orde.

Doordat het koelwatertemperatuurlampje gaat branden, en het stoplampje ook, dan zal er wel iets te heet worden… Eenvoudig gedacht…

Maar wat?

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 14 mei 2015 05:43 PM
  [ # 3 ]

Van te voren heb ik mij eens weer ingelezen over de werking van airco. Er zijn nogal wat temperatuurverschillen in de leidingen, zo las ik. Dat wordt gekoeld door de fans, voor de radiateur.

Er liep een leiding van de airco, maar ik kon niet goed zien waar die leiding naar toe liep. Loopt het door de radiateur?

Ik heb de grill van de Citroen gedemonteerd en eens gekeken naar de fans.. Een fan draaide niet mee.

De pinnetjes van 3 relais heb ik schoongemaakt. Airco weer uitgeprobeerd. En voila, geen stoplampje meer! (Tot dusver).

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 14 mei 2015 05:43 PM
  [ # 4 ]

Van te voren heb ik mij eens weer ingelezen over de werking van airco. Er zijn nogal wat temperatuurverschillen in de leidingen, zo las ik. Dat wordt gekoeld door de fans, voor de radiateur.

Er liep een leiding van de airco, maar ik kon niet goed zien waar die leiding naar toe liep. Loopt het door de radiateur?

Ik heb de grill van de Citroen gedemonteerd en eens gekeken naar de fans.. Een fan draaide niet mee.

De pinnetjes van 3 relais, die fans aansturen, heb ik schoongemaakt. Airco weer uitgeprobeerd. En voila, geen stoplampje meer! (Tot dusver).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook