20 van de 25
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
Jaco’s XM 3.0 V6 - KVS-raadseltje (p24)
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 juni 2017 10:16 AM
  [ # 286 ]
JaapJ schreef:

Er is mij toen verteld dat het met hitte te maken zou hebben, en gezien de omstandigheden leek dat wel te kloppen.


Het is bij mij inderdaad ook alleen met warm weer, lijkt het. Maar daar neem ik geen genoegen mee. Het warme weer brengt alleen iets aan het licht dat niet goed functioneert en daar moet dus een oplossing voor gevonden worden. Misschien dat alleen een nieuw relais al wonderen doet?

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 10:29 AM
  [ # 287 ]

Ik heb Gert’s draadje even doorzocht, want ik kon de mijne niet zo gauw vinden en vond deze tekst, en er ging een lichtje branden. Misschien heb je er wat aan.

Voor dat ik hem kocht wou Jaap op advies een relais tussen de startmotor en contactslot zetten. Want de bedrading vanuit contaktslot naar startmotor zou wel eens door ouderdom kunnen veroorzaken, dat bij hitte te weinig stroom doorgeeft aan de startmotor.

edit, een nieuw startrelais was bij mij niet de oplossing.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 juni 2017 10:30 AM
  [ # 288 ]

Kijk, dat is interessant leesvoer. Duidelijk en kort. Dit ga ik zeker even opnemen met Garage Johan Oldenhage!


Edit: maar dit is toch ook geen nieuw startrelais? Uit jouw quote begrijp ik dat het om een extra relais gaat…

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 11:00 AM
  [ # 289 ]

Jaco, ik heb mn draadje gevonden, https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205767/P120  en ben ff in mijn bestanden gedoken. Het bestaande startrelais vervangen bracht bij geen verbetering. Ik kreeg toen dit onder ogen, weet niet of ik dit zelf opgezocht heb of van iemand kreeg. Het is uit een Worddocument, dus een lap tekst…..

Vuil in je startbeveiliging van de automaat is het niet. Deze is nieuw en het euvel doet zich alleen voor bij knap warme motor. Dus alleen je contactslot blijft nog over.

Je neemt de draad los op het relais van je startmotor. De dunne draad voor de duidelijkheid, de dikke komt van je accu en voedt de startmotor als het relais (bendix) is aangetrokken.

Deze draad zet je op een heel gewoon relais wat je kunt kopen bij de automaterialenhandel en welke ook wordt toegepast voor bv extra mistlampem oid. Op het relais staat duidelijk wat de contacten zijn voor de spoel en welke de schakelcontacten zijn. De draad welke je van je van je startrelais hebt losgenomen sluit je aan op het relais (contact 85) en de andere pool (contact 86) op de min van de accu. De contacten zijn duidelijk genummerd op het huis.

Vervolgens terk je een nieuwe draad rechtstreeks (wel een zweefzekering in de draad zetten, 10 amp) van de pluspool van de accu naar het relais en deze zet je op contact 87. Vervolgens trek je een draad van pool 30 naar de het startrelais waar je de eerste draad hebt losgenomen.

De startbeveiliging zit nu automatisch al voor je relais. Dus ook dat werkt.

Let er wel op dat je voor het stuk naar het startrelais toe draad gebruikt met een hittebestendige mantel (siliconen oid). Gewoon huis tuin en keukendraad is niet goed of je moet het isoleren. De startmotor en relais zitten op een paar cm van je spruitstuk dus het wordt knap heet daar beneden.

Het relais kun je heel goed bereiken door de motorkap in de cabine weg te nemen. Dan zie je het direkt al zitten onder het spruitstuk rechts van de motor. Da’s ook meteen de reden waarom je niet even kunt starten door er even een schroevendraaier tussen te zetten. Je zit onder je spruitstuk te sleutelen en na een snelwegrit ........

Ook mijn garage is lang bezig geweest met zoeken. Nieuwe voedingskabel startmotor, extra hitteschild, contacten schoonmaken en vervangen maar niets hielp of maar tijdelijk. Uitendelijk ben ik zelf gaan zoeken en meten. Ik kwam er achter door een tijdelijke extra draad te trekken van accu naar relais met schakelaar ertussen. Als de camper niet startte gebruikte ik de schakelaar en dat werkte zowaar keer op keer. Toen was de link naar het conatctslot snel gelegd. Navraag bij Mercedes bevestigde inbrandende contactsloten en startproblemen. Ik schrok van de prijs voor een nieuw contactslot en heb voor deze oplossing gekozen. Dus….... De weerstand in een electrisch circuit loopt evenredig op met de temperatuur. Is eigenlijk heel logisch. Het relais heeft een minimale stroom nodig om bekrachtigd te worden en een knappe spanning op het startrelais te zetten.

 

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 01 juni 2017 11:02 AM
  [ # 290 ]

Voor dat ik hem kocht wou Jaap op advies een relais tussen de startmotor en contactslot zetten. Want de bedrading vanuit contaktslot naar startmotor zou wel eens door ouderdom kunnen veroorzaken, dat bij hitte te weinig stroom doorgeeft aan de startmotor.

De bedrading naar contactslot loopt alleen een stuurstroompje door, die bedient een relais die vervolgens de startmotor rond laat gaan. Lijkt me dat oude bedrading vanuit het contactslot wel heel oud moet zijn om geen relais meer te kunnen schakelen? Zelfs onder invloed van hitte?

Of zeg ik nu iets stoms Razz

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 juni 2017 11:06 AM
  [ # 291 ]

Dus….... De weerstand in een electrisch circuit loopt evenredig op met de temperatuur. Is eigenlijk heel logisch. Het relais heeft een minimale stroom nodig om bekrachtigd te worden en een knappe spanning op het startrelais te zetten.

Vooral dit laatste stukje maakt voor mij begrijpelijk wat de oorzaak van het probleem kan zijn. De oplossing is wat meer acradrababa voor mij, maar daarom laat ik de garage ook aan mijn auto werken in plaats van zelf te prutsen. Very Happy

Dank voor het speuren en posten, Jaap!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 11:07 AM
  [ # 292 ]

En in mijn draadje zie ik dat ik ook last had van gegier, bleek de spanlager van de multiriem te zijn. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205767/P75

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 11:09 AM
  [ # 293 ]

Ik denk dat Gert wel het contaktslot omgeleid heeft, misschien kan je Gert’s draadje even doorspitten. Heb ik nu ff geen tijd voor .... Succes.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 juni 2017 11:11 AM
  [ # 294 ]

Eerst even wat werken, moet ook gebeuren. Maar jouw draadje en die van Gert zal ik er nog eens bijpakken!

O en in jouw draadje zag ik ook iets over de raamgeleider. Bekend euvel en ook mijn bij mijn rechter voorportier wil het raam maar moeizaam dicht als het eenmaal open is. Voorlopig kies ik hier even voor de makkelijkste oplossing: het raam niet openen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 juni 2017 11:18 AM
  [ # 295 ]

Voor zover ik weet heeft elke ZPJ een massieve krukaspoelie. Waarschijnlijk staat de multiriem gewoon te slap of is hij versleten.

Dat startprobleem ben ik ook jaren lang te pas en te onpas mee geconfronteerd, met een nieuw contactslot was het bij mij over. Uiteraard zijn ook startmotor en schakelaar op de bak verdacht.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 juni 2017 06:30 PM
  [ # 296 ]

Elke ZPJ heeft volgens service.cotroen.com een krukaspoelie met trillingsdemper.
Dat is een wat overdreven term voor een dun laagje rubber tussen binnen en buitenkat van de poelie.
Als dat rubber het begeeft, en dat gebeurt niet zelden, dan is Leiden in last. Zoals bijvoorbeeld gegil maar ook gerammel.
Drie oplossingen:
Nieuwe, opnieuw laten vulkaniseren, of eenvoudig vastlassen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 juni 2017 06:50 PM
  [ # 297 ]

Mwa, ik denk dat je de vaak kromme vertaling naar het nederlands niet per se zo moet lezen. Ik denk dat ze een krukaspoelie zijnde trillingsdemper bedoelen en niet een krukaspoelie met een trillingsdemper in de zin van een stuk rubber tussen twee delen. Ik kan niet zo snel een goede foto vinden, maar ben echt vrij zeker dat het bij de ZPJ een rubberloos massief stuk metaal is. Deze tekening en de video vanaf 0:43 ondersteunen dat naar mijn idee.

 

Afbeelding Bijlagen
ZPJ.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 juni 2017 07:06 PM
  [ # 298 ]

Helaas heb ik juist mijn laatste ZPJ 12V krukaspoelie teruggestuurd naar de Hoogovens….
In mijn herinnering MET rubberlaagje.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 01 juni 2017 10:52 PM
  [ # 299 ]

grote kans dat dat niet starten aan de accu kabels ligt.
gare verbinding of gare kabels

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 juni 2017 11:02 PM
  [ # 300 ]

Jaco, hier de pagina van mijn V6 met de relais voor de startmotor:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216719/P405

Profiel  
 
 
20 van de 25
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook