Trilling in stuur bij rijden en remmen
bx fan luc
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 19 mei 2015 04:24 PM

Hallo mede forum bezoekers,

Graag leg ik volgend probleem aan jullie voor, daar ik helemaal vast zit en even niet meer weet hoe ik dit probleem zou kunnen tackelen.

Omdat ik 13 maanden terug bij een 80/100 km per uur een zoemend/brommend geluid hoorde is mijn garagehouder zelf gaan rijden om te horen waar ik het over had (ik had zelf al meerdere malen aangegeven wiellager bestuurderszijde voor was). Het advies na zelf rijden was -heel verrassend- wiellager bestuurderszijde voor vernieuwen. Dit heb ik dan ook bij de garage laten doen.

Enkele maanden later (okt 2014) mijn auto naar een garage over de grens gebracht (woon vlakbij Duitsland) voor de bandenwissel naar winterband. Deze wisten mij te vertellen dat de schijven en blokken aan de voorzijde aan vervanging toe waren (wist ik ook) en heb dit dan ook laten doen. Echter in jan/feb begon mijn stuur tijdens het afremmen vanaf een 60/70 kmh hevig te trillen. Ik ben derhalve terug gegaan naar de garage in Duitsland en deze hebben de schijf kosteloos vervangen maar moest daarbij direct mijn spoorstang mee vervangen. Deze had een voelbare speling en heb ik zelf ook gezien/gevoeld, deze speling zou ervoor kunnen zorgen dat de schijf ook slecht was geworden. Maar nogmaals keurig opgelost door de A.T.U. Duitsland.

Zomerbanden reeds erop vanaf eind feb begin mrt zonder problemen.

Na dit hele avontuur zijn we in eind april begin mei 2015, tijdens het remmen vanaf 60/70 kmh wederom trillen in het stuur gaan waarnemen. Weer terug naar Duitsland… Dit keer kreeg ik te horen dat mijn wiellager (jawel bestuurderszijde voor) speling had (zelf wederom mogen kijken en voelen, met band boven en onder stevig vastpakken kon deze inderdaad heen en weer geduwd/getrokken worden). Met deze speling op het lager ben ik direct naar de garage gegaan waar deze in eerste instantie was gemonteerd, hier werd ze direct op de brug gezet en -nadat splitpen en stofkap verwijderd waren- is de centraal-bout met de pneumatische boorhamer aangedraaid… resultaat… speling weg maar trillen remmen blijft. Het lag aan de garage in Duitsland daar moest ik maar verhaal gaan halen en indien wiellager alsnog niet goed was blijkt sowieso geen garantie meer hierop te zitten. En toch hoor ik boven de 90kmh weer die brom/zoem.

Na een bezoekje aan familie (een 150 km verderop) kan ik met zekerheid stellen dat de auto tijdens het rijden boven de 110/120 kmh flink trilt in het stuur. Dit lijkt mij toch het wiellager dat progressief slijt dus alleen maar erger zal gaan worden. En bij het afremmen vanaf een 60/70 kmh nog altijd het hevig trillend stuur.

Ik heb reeds de citroen dealer zelf gebeld en deze zegt dat het vervangen van het wiellager met naaf een slordige €490 kost. Zelf (niet geheel onhandig) wil ik dan maar weer opnieuw een nieuwe remschijf eronder monteren indien hier niets te regelen valt met, de tot nog toe, coulante Duitse garage.

De vraag is of ik deze -toch weer prijzige- reparaties moet laten doen of zijn er eventueel andere ideeën over het ontstaan/oplossen hiervan?

Groet,

Luc

Creative technology

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 mei 2015 12:39 PM
  [ # 1 ]

Is de uitlijning van je banden inmiddels gecontroleerd? En zijn je banden (opnieuw) gebalanceerd?

Want het is niet uit te sluiten dat, door alle heisa die je gehad hebt, het loopvlak van je banden inmiddels wat ongelijk is afgesleten.

Ik had bij mijn C4 last van brom/trillen, maar dat bleek door cupping te komen van de all-seasons die er bij aanschaf onder lagen. Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1842488/

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
bx fan luc
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 20 mei 2015 05:58 PM
  [ # 2 ]

Wil even wachten met direct weer uitlijnen/balanceren aangezien ik dus even niet weet of er eerst delen vervangen dienen te worden… Uitbalanceren heb ik wel laten doen maar dit was een nihil verschil.

Dank voor de eerste snelle reactie,

Luc

Creative technology

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 mei 2015 07:39 PM
  [ # 3 ]

Een lager dat te los gestaan heeft kan schade hebben .

Je kan wel het lager alleen ( laten ) vervangen ipv de hele hub .

Zal een heel pak goedkoper zijn .

hebben we het hier over een BX of andere Citroen Laughing

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bx fan luc
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 20 mei 2015 08:19 PM
  [ # 4 ]

Hallo Walter,

Dank voor je reactie.
Mijn angst is echter een beetje: is de hub dan niet ook scheef of heeft deze niet ook een defect opgelopen, dat zal dan ook voor problemen kunnen zorgen weer toch, en is dit zo valt dit dan te controleren?

Fijn dat hier zo snel gereageerd wordt erg fijn om even wat ideeën te sparren vind ik zelf!

Groet,

Luc

Ps. Auto is aangepast 😜

Creative technology

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 mei 2015 08:48 PM
  [ # 5 ]

Die nieuwe schijven, waren die origineel citroen?
Ik had een keer niet-originele schijven en na een jaar was het trillen geblazen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bx fan luc
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 20 mei 2015 09:05 PM
  [ # 6 ]

Eerlijk gezegd… Geen idee ik ga er niet vanuit eigenlijk, ATU werkt niet met slecht spul maar origineel zal het niet zijn…
Ik kon trouwens online ook nergens zo snel vinden wat dan origineel onder de c4 gemonteerd werd/word…

Creative technology

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 mei 2015 09:53 PM
  [ # 7 ]

Voor een C4 is toch al wel tweedehands materiaal te vinden denk ik .

nieuwe originele schijven kunnen ook krom gaan hoor !

been there Rolling Eyes


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook