6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
Bevlieging: Barrel of Beauté, Citroën XM V6 1990 (Type 1)
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 januari 2016 03:25 PM
  [ # 76 ]

Er zijn vele spaceshuttle vluchten geweest, 135, waarvan er twee catastrofaal eindigden. Beide niet door falen van de shuttle maar door defecten aan de startraketten.
Er zijn maar weinig XM’s die storingsvrij de 100.000 km haalden.
Als je de grote variate in XM fouten overziet kom je al gauw op de gedachte dat de Spaceshuttle eenvoudiger moet zijn.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 januari 2016 06:24 PM
  [ # 77 ]

Ja, ja. Twee van de vijf shuttles zijn verongelukt tijdens de vlucht. Dat is 40%(!!) van het areaal. Gezien de ontwerpinspanningen een bedroevend slechte score.
Ook kostte een vlucht de nodige voorbereiding voordat flight control eindelijk groen licht voor een lancering durfde te geven.

XM’s daarentegen reden met verkeerd of zelfs zonder onderhoud best lang rond voordat ze er de brui aan gaven. En ik kan me niet herinneren dat een eigenaar voorafgaand aan een rit z’n hele auto liet nalopen door de dealer, zoals met de shuttles dus wel gebeurde.

Echt appels met peren vergelijken dus.
Enne, die boosters zijn gewoon een onderdeel van het hele shuttle ontwerp.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 januari 2016 06:30 PM
  [ # 78 ]
JanSr schreef:

Er zijn maar weinig XM’s die storingsvrij de 100.000 km haalden.

Ik had er één: een 2.0i 16v van 97. Gelukkig zonder dat verschrikkelijk slechte en storingsgevoelige hydractief. Tot 112.000 km volledig storingsvrij van beurt naar beurt gereden, zonder enige extra reparatie op remblokken en banden na. Helaas brak bij 112.000km de distributieriem die volgens Citroën tot 120.000 km had mogen blijven zitten en die men, ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek bij de 100.000 beurt niet had vervangen. Natuurlijk was er van enige coulance of garantie geen sprake tot een jurist zich er mee ging bemoeien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 18 juli 2017 02:06 PM
  [ # 79 ]

Ik zie dat ik meer als een jaar niets heb laten weten over de voortgang van mijn projectje, er is wel flink aan door gewerkt en de vele tips ter harte genomen. Midden 2016 heb ik een donor auto gekocht (Y3 V6 3.0 12V automaat, Vert Triton) om de DIRAVI om te zetten naar de eerste XM. Uiteindelijk bleek de 2de XM vrijwel net zo goed als de eerste XM en zijn de rollen omgedraaid. De rode XM is de donor auto geworden en de groene XM rijd nu als een godin, en is goed genoeg om dadelijk in september ermee op vakantie te gaan.

Een paar problemen moeten nog getackeld worden:
- Raam rechts voor wil niet omlaag. Het motortje wil wel, maar zonder hulp komt er geen beweging in. Ik neem aan een vervuilde sponning of de geleiding van de staalkabels zijn afgebroken.
- Nieuwe uitlaat monteren.
- De bak of uitlaat resoneren bij 1800-1900 en 2400-2600 toeren. Uitzoeken wat de oorzaak is.
- De comfort bollen eraf halen en de originele bollen weer erop, de auto heeft meer dan genoeg comfort met de originele bollen.
- Dorpels lassen, is geen APK eis, maar alles voor een beetje preventie tegen verder roesten
- Originele V6 exclusive velgen spuiten en van Dunlop all weather banden voorzien.
- Lakbeschadigingen aanpakken en daarna polijsten.
- AirCo laten bijvullen

Als het een beetje mee zit is zij eind van het jaar ook optisch helemaal klaar.

Foto’s volgen nog.

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
Gepost: 18 juli 2017 03:40 PM
  [ # 80 ]

Netjes!

Resoneren was destijds bij mij een gare ophanging van het hitteschild aan de uitlaat. Vrij simpele reparatie.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 18 juli 2017 05:19 PM
  [ # 81 ]

Dag Erik,

Ging bij jou dat resoneren zo ver dat de auto (licht) trilde of was het alleen maar een resonerend geluid?

Gr. Toine

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
Gepost: 18 juli 2017 11:34 PM
  [ # 82 ]

Trillingen waren op een gegeven moment ook voelbaar, toen heb ik toch maar even de auto op de brug gezet. Resoneerde de hele auto door. Het is een heel typisch geluid; metalig geklepper/geratel. Als het echt gebonk is moet je naar wat anders op zoek.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 19 juli 2017 01:18 PM
  [ # 83 ]

Ik heb heel lang last gehad van een rammeltje wat zich liet horen bij 100 120kmu.
Laatst heb ik het gevonden en het bleek onder de auto vandaan te komen,.
Het was de stang van de hoogteregeling ter hoogte van de bediening.
Hij loopt daar door een soort vork en er zit het hitteschild nog tussen.
De vork wat bij elkaar geklemd en eindelijk rammelvrij.Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juli 2017 01:21 PM
  [ # 84 ]
waterman schreef:
JanSr schreef:

Er zijn maar weinig XM’s die storingsvrij de 100.000 km haalden.

Gelukkig zonder dat verschrikkelijk slechte en storingsgevoelige hydractief.

Het superieure hydractiefsysteem van XM en Xantia vergt enige zorg. Met name bij XM Type I.
In het tijdperk van XM en Xantia waren er geen auto’s met vergelijkbaar veercomfort.

Je zou bij de XM hetzelfde kunnen zeggen van het ABS systeem: Weinigen hadden geen last van ABS storingen gedurende de levensduur.

Waterman zou dus ook hebben kunnen zeggen: “Gelukkig zonder dat verschrikkelijk slechte en storingsgevoelige ABS systeem”.
Tenslotte zijn er ook ABS-loze XM’s geleverd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juli 2017 01:49 PM
  [ # 85 ]
JanSr schreef:

Waterman zou dus ook hebben kunnen zeggen: “Gelukkig zonder dat verschrikkelijk slechte en storingsgevoelige ABS systeem”.

Ik zat te denken om ook hier maar weer niet op te reageren, maar ik merk dat ik het erg leuk vind om je te wijzen op een foutje. Bovenstaande quote zou ik niet hebben kunnen zeggen, simpelweg omdat het ABS van een XM, op een enkele gare sensor of verbinding na, een prima systeem is waar we in de werkplaats vrij weinig gedoe mee hadden. Dat kan van dat hydractiefsysteem niet worden gezegd want daar hebben we heel wat ellende mee gehad. Elektriek gezeur, mechanisch gezeur, lekkages, wel, niet of half werken: altijd was er wel iets wat nét niet helemaal lekker werkte.

Wat dat veercomfort betreft: natuurlijk waren er ook in de tijd van xantia en xm auto’s die lekker veerder: lexus, mercedes, bmw, audi, landrover: allemaal hadden ze één of meerdere modellen die qua comfort en wegligging de xm evenaarde of zelfs overstegen.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 23 juli 2017 08:28 PM
  [ # 86 ]
JanSr schreef:

In het tijdperk van XM en Xantia waren er geen auto’s met vergelijkbaar veercomfort.

Ik ken er in ieder geval één en de modelnaam begint ook met een X. Toeval? Wink

Laten we wel wezen, het hydraulisch systeem is zonder meer een knap stuk engineering. Bij zijn introductie onwerelds revolutionair. Een DS lijkt boven de weg te zweven en dat doen de Xant en XM niet. Zo bijzonder is hun veercomfort dus ook niet.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juli 2017 12:30 AM
  [ # 87 ]

Er zal altijd beter zijn, maar ik vond de xm wel altijd verdomd lekker rijden hoor. Anders dan een ds of sm, maar wel erg lekker. Maar niet altijd, maar als…. dan jazeker!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 juli 2017 08:51 AM
  [ # 88 ]

Bijna niemand nam de moeite om het echt grondig aan te pakken.

Zweven met een XM (en een Xantia) kan heel goed door de middenbollen met 15 tot 20% te overvullen en de demperplaatjes in de hydractiefblokken van 10% grotere gaatjes te voorzien. 10% meer oppervlak, niet diameter.
En anders dan bij een DS pakt het hydractieve systeem de auto “beet” als het er ruig aan toe gaat.

Binnen het PSA concern was al te grote concurrentie met overeenkomstige Peugeot modellen ongewenst. Dus stond de vering harder. Dat heeft niets met het hydractief-systeem te maken, maar alles met marketing.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 juli 2017 09:17 AM
  [ # 89 ]

Je zegt nu hetzelfde als Waterman en ik: de hydropneumatische vering van de XM en Xant waren af-fabriek qua comfort niet meer onderscheidend genoeg.

En als je het systeem zelf aanpakt dan kun je het inderdaad naar eigen smaak in- en afstellen. Maar dat geldt voor elke auto.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 juli 2017 09:41 AM
  [ # 90 ]

poke haha boring

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook