1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX Trucking!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 mei 2015 08:33 PM

Van de voorpagina

BX Trucking!

De BX is eindelijk bezig om zich een plekje te verwerven als een Citroën die in handen van echte liefhebbers thuishoort. Maar wat maakt een liefhebber? Waar een hoop mensen hun BX liefst zo origineel mogelijk zien, is medeforummer Nanko meer een liefhebber van wat het niet van de tekentafel af gehaald heeft. Hoewel: hoeveel origineler dan een BX Utilitaire kan het worden?

BX-liefhebbers in Noord-Nederland weten ‘m te vinden: Nanko is iemand die BX ademt. Bovendien is hij gezegend met twee rechterhanden, een enorme werkplaats en een ruime voorraad spullen, als het op de Citroën BX aankomt. Na zoveel jaar en zoveel BX-en kan Nanko deze auto’s wel dromen. Dat gebeurt dan ook regelmatig. Soms leidt dat tot een praktisch uitvoerbaar idee. Soms blijkt dat idee pas achteraf praktische kanten te hebben. En dan zijn er nog de ideeën die je in ieder geval geprobeerd moet hebben. Meng dat met een gezonde dosis ‘kan niet bestaat niet’ en je weet een ding zeker: het kan niet zo idioot lopen of Nanko maakt van een BX precies dat, wat hij hebben wil.

In dit geval is dat iets bijzonders. Zo veel BX Utilitaires, of pick-ups, zijn er niet. Zeker niet van de kwaliteit van de pick-up van Nanko. Want voor de bouw van deze pick-up werd de lat hoog gelegd. Eigenlijk moet de auto overtuigen als een product van PSA zelf. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, en het een en ander aan offers gevraagd.

Zo werd bijvoorbeeld begonnen met een BX Service koetswerk, dat nog weer een eindje sterker is dan dat van een gewone Break. Op zichzelf is een BX Service al niet echt een alledaagse verschijning. Maar dit exemplaar had een lang en werkzaam leven achter de rug. Feitelijk was de auto vooral geschikt als donor. Een ideaal object om iets nog veel zeldzamers van te maken. En dus werd de haakse slijper met gepaste vrolijkheid door het dak en de C-stijlen gehaald.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 mei 2015 08:33 PM
  [ # 1 ]

Vervolg

Daarmee heb je niet als vanzelf een goede Utilitaire staan. Zeker niet als je het kenteken geldig wilt houden. Daarom werd de koets uitgebreid van een nieuw frame voorzien om alle noodzakelijke torsiestijfheid en belastbaarheid te herstellen. Het resultaat is dat de koets op geen enkele wijze minder sterk is dan voordat het dak eraf werd gesneden. Inmiddels werd de achterklep verzaagd en als laadklep terug gemonteerd, inclusief keurige straps om ‘m bij het neerlaten op te vangen. In de laadbak, die ontstond na verwijdering van het dak en de achterbank, werd een keurige vlakke vloer aangebracht. Vervolgens werden de achterportieren verbouwd: de raamframes werden sterk ingekort, de bovenkant opnieuw afgewerkt, panelen in de raamframes gemonteerd en ten slotte werden de verbouwde portieren in de koets gelast en glad afgewerkt. De voorportieren bleven ongeschonden en zijn vrij uitwisselbaar met elk beschikbaar BX voorportier. De randen van de bak zijn afgewerkt met brede lijsten van bangkirai; het hout werd teruggewonnen uit afgekeurde sluisdeuren. De koets werd op detailniveau afgewerkt met een keurige complete strippenset, lichtmetalen GTi-velgen, een chrome grille uit een BX Image en keurige ingekorte Break dakrailtjes. En natuurlijk twee nette CNC-gefreesde typeplaatjes. Het geheel is uitgebreid op torsiestijfheid, belastbaarheid en weggedrag getest door de RDW in Lelystad, en daarbij opnieuw gezond verklaard voor gebruik op de openbare weg.

Daarna was de techniek aan de beurt. Met een auto die zo opvallend is als een BX Break kun je niet aankomen met een eenvoudige XUD9 machine. Gelukkig was er een alternatief beschikbaar. De twaalfkleps XUD11 turbodieselmotor uit de XM van forum-administrator Lucas kreeg een nieuwe stek onder de kap van de BX Utilitaire. De 110 diesel-pk’s worden via een versnellingsbak uit een Xantia Break op de voorwielen overgebracht. Volgens Nanko gaat dat nog niet helemaal zoals dat moet. De eindoverbrenging is ‘m wat te kort. Omdat de dikke turbodiesel lekker veel koppel heeft kan het ook prima met een langere eindoverbrenging. Maar de set-up zoals die is, zorgt wel voor verrassingen. De BX 21 Utilitaire wil namelijk bovengemiddeld goed van z’n plek, tot ergernis van vele hot hatch bestuurders.

De BX Utilitaire rijdt echt uitstekend. En veel. Want uiteindelijk is de auto gewoon gemaakt om te rijden. Of dat na de ombouw nog altijd in comfort gaat? Welzeker. Het interieur is namelijk minstens zo goed aangepakt als het exterieur. Alle snij- en laswerk en het versterkende frame zijn keurig verborgen achter nette stoffering. In de zijwand van de cabine, achter de portieren, vinden we handige cubby holes om kleine prullaria op te bergen. Het dashboard is een zwart exemplaar, waarin de GT-stijl tellergroep met normale, ronde tellers werd vervangen door een tellerbak met ‘oog’ voor de snelheidsweergave en een LED-balk voor de toerentalweergave. Overigens was het nog een hele sport om die met een dieselmotor correct te laten werken, maar ook die horde werd genomen. Een stel stoelen uit een type 2 GTi maakt het interieur af. Een goede keuze: de BX GTi/Progress stoelen zijn beroemd om hun comfort.

In een slordige 1500 uur tijd, verspreid over twee jaar, heeft Nanko van een wild idee een minstens zo wilde werkelijkheid gemaakt: een BX vrachtwagen die moeiteloos in de Citroën-traditie van comfortabele, snelle bestelwagens past. Een machine die door Citroën zelf zou kunnen zijn gebouwd om in ijltempo reserve aandrijflijnen door Europa te vervrachten. Een BX die weliswaar in het Conservatoire niet voorkomt, maar daar absoluut niet uit de toon zou vallen. Niet dat de auto daarmee al klaar is: ABS staat nog op de wensenlijst en wie Nanko bezoekt moet niet vreemd opkijken als hij druk doende is om een DIRAVI-systeem uit een CX voor de Utilitaire geschikt te maken. Feitelijk is het dat nu al, maar op die manier uitgerust is dit een BX die alle aandacht verdient: degenen die ‘m op CitroMobile niet al uitgebreid hebben bewonderd, is het aan te raden om elke volgende gelegenheid te baat te nemen!

Tekst en foto’s: Penny Lane. Met dank aan: nanko.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 29 mei 2015 11:41 PM
  [ # 2 ]

Ik vind het een geweldig verhaal Nanko. Wilde ideeën zijn er genoeg, de uitwerking er van valt vaak helaas óf vies tegen óf het komt er überhaupt niet van.
Op Citromobile heb ik je creatie een tijdje bekeken en het ziet er echt mooi uit, chapeau Smile

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 30 mei 2015 08:36 AM
  [ # 3 ]

Errg mooi gedaan, vind m gaaf! bravo

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 30 mei 2015 11:53 AM
  [ # 4 ]

Prachtig! Op Citromobile al even naar staan kijken, enorm netjes gedaan very good

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 30 mei 2015 04:41 PM
  [ # 5 ]

En dat op origineel kenteken!  halelujah Jammer dat de blauwe kentekenplaten niet meer worden uitgegeven.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 mei 2015 04:50 PM
  [ # 6 ]

Mooi dat die brakke Service zo toch nog een tweede leven heeft gekregen!

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 30 mei 2015 06:02 PM
  [ # 7 ]

Was dit die enorm rotte rode break die een jaar of wat geleden aangeboden werd?

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 30 mei 2015 11:38 PM
  [ # 8 ]

Heel veel respect voor het aangaan, en afmaken van zo’n immense klus!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 31 mei 2015 08:10 PM
  [ # 9 ]

Fraai stuk werk zeg! Mooi verhaal ook weer. Alleen deze BX nog een keer van dichtbij zien dus.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 mei 2015 08:34 PM
  [ # 10 ]

Dat moet je zeker een keer gaan doen! Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 01 juni 2015 10:35 PM
  [ # 11 ]

Dank voor de lovende woorden.
Het was inderdaad een flinke klus, is eigenlijk, want er valt nog een boel te verbeteren.
En te repareren want ik heb hoogst persoonlijk de rechterdeur geplet met mijn dagelijkse xsara…
Dat gebeurde 3 dagen voor citromobile, gelukkig hebben de standbouwers de auto zo neergezet dat het het minst opviel.
Ik ben nu de onderdelen voor abs bij elkaar aan het sprokkelen, zodra dat kompleet is ga ik daar eerst mee aan de slag.
Mede forummer Erik Visser heeft nog een diravi pakket waar ik mee mag spelen.
Het is alleen de vraag of daar ruimte voor is, eerst maar eens passen in een sloop auto.
En dan de versnellingsbak, 3200 t/m bij 120 kmh is onnodig hoog, een andere eindaandrijving moet daar verbetering in brengen.
Jammer dat je er een zeldzame break service voor hebt gebruikt, heb ik een paar keer gehoord, maar bij een pick-up hoort natuurlijk een bedrijfs kenteken.
De pick-up voldoet na de ombouw ook weer aan de eisen voor het lage bedrijfs mrb tarief en dat is prima op te hoesten.
Ik meld me hier wel weer als er iets te melden is, met foto’s anders geloven jullie het niet, toch ?
N

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 juni 2015 10:56 PM
  [ # 12 ]

Zelfs met foto’s geloven we het niet! Wink
Tis dat we hem met eigen ogen gezien hebben, want anders hadden we hem naar het rijk der fabelen verwezen…

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 12 december 2015 12:35 PM
  [ # 13 ]

@Nanko:Mooi werk!!

Ik heb gespeeld met het idee om een XUD11 in te bouwen in mijn BX maar een paar citroen-garagisten vertelden me dat dit niet mogelijk was. Het was immers een XM-Motor,
en paste niet in een BX. Nu ik dacht daar anders over, het is een XUD-motor en die moet passen in een BX. Heb je hier nog verdere aanpassingen voor moeten doen?
Hoe zit het met de aandrijfassen als je een Xantia-bak gebruikt. Komt dit overeen met de wielflenzen? MAW kan je dezelfde assen gebruiken van een BX?

Weten jullie misschien hoe met de keuring in België?

Is het misschien niet beter om direct een HDI (mss de 1.6HDI, is dit geen afleiding van het TU-blok?) motor te gebruiken, onder de noemer we maken de BX groener Smile,
of moet die FAP filter er dan ook bij.

Of een BX met electro motor! (koffer is groot genoeg voor de accu’s Smile )

laten jullie iets horen?

groetjes

Pieter

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 12 december 2015 01:52 PM
  [ # 14 ]

Ik zou eerst eens uitzoeken of je de motorombouw wel gekeurd krijgt in Belgie.
Ik vrees dat dat onmogelijk is….
Misschien kan het wel via nederland, maar dat is knap omslachtig, op nl kenteken
zetten, keuren en weer terug op belgisch.
Technisch valt het wel mee, assen van een BX turbo of XSARA passen.
Je moet aanpassingen maken op de de onderste radiateuraansluiting aan de motor
En nieuw leidingwerk voor de kachelradiator.
Er staan wat detail fotoos op mijn album.nl
Of een 1.6 HDI past weet ik niet, wel dat de 2.0 niet lukt, de turbo zit dan in de weg.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 december 2015 01:58 PM
  [ # 15 ]

Keuring van een omgebouwde wagen kan je in Belgie gewoon vergeten ,

daar is zelfs geen procedure voor .

Enige wat je dan kan doen is hem in het buitenland ( Nederland , Engeland )

op kenteken laten zetten en dan invoeren naar Belgie :

dan zitten ze met een probleem , want een in een ander land goedgekeurde auto mogen ze niet wijgeren .

Ik ben benieuwd wat dan hun reactie zal zijn ......

Langs de andere kant zijn ze in Belgie niet paranoia , als je met een buitenlands kenteken blijft rond rijd .


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook