Gerammel onder de motor.
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 31 mei 2015 01:18 AM

Hallo allemaal,

Sinds ik deze bolide heb was er een klein gerammel te horen als de motor koud is, en daarna was het verdwenen.
Maar gaandeweg wordt het toch steeds erger, het lijkt erop dat iets ergens tegenaan trilt.

Als ik de auto start hoor ik niets, na +/- 2 min. begint het gerammel/ringelen, is de motor warm dan gaat het weg behalve bij een toerental wat doorgaans gebruikt wordt bij het optrekken.

Er zit een beschermkap van aluminium over de aandrijfas welke niet helemaal goed vast zit, je kan hem redelijk goed heen en weer bewegen, moet deze beschermkap niet goed en stevig vast zitten?

Al een paar keer het een en ander verbogen en bewogen maar het helpt niet echt.

Het is echt een geluid alsof metaal tegen metaal rammelt door de trillingen van motor.

Ik ben benieuwd of dit meer is voorgekomen bij ander C5 rijders van het phase 1, want het stoort mij mateloos.

Joop.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 mei 2015 01:39 AM
  [ # 1 ]

Luister eens goed aan de bovenzijde van de distributiekap. Komt het daar niet vandaan?

 

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 31 mei 2015 01:54 AM
  [ # 2 ]

Ik zal dat eens doen.

Joop.

Profiel  
 
C-Eend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-2007

- Dyane 6 Confort
Gepost: 31 mei 2015 11:32 AM
  [ # 3 ]

Klinkt bekend, heb ook een metaal-achtige rammel bij mijn C5 ph1. In mijn geval komt de rammel uit de uitlaat.
Doet zich alleen voor bij koude motor en bij optrekken, na een minuut of 5 is het weg.
Vorig jaar de uitlaat laten vervangen (origineel Citroën), toen is het een maand of 7 weggeweest. Nu is de rammel weer terug…
Ben gestopt om me eraan te irriteren, ik zet gewoon de radio wat harder Smile
Volgens mijn garage zit het in 1 van de uitlaatdempers en komen ze dit vaker tegen bij de oudere C5’en.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 31 mei 2015 02:18 PM
  [ # 4 ]

Het gerammel komt inderdaad onder de distributiekap vandaan.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 01 juni 2015 06:15 PM
  [ # 5 ]

Zou dit een spanrol kunnen zijn?
De distributieriem is bij 115.000 km vernieuwd in sept. 2011, volgens de sticker, en de teller staat nu op 168.000 km.

Joop.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 juni 2015 06:33 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat het geen spanrol is.

Ik heb het zelf ook gehad. In een van de bovenste nokkenassen zit een gewicht die vast zit d.m.v. vulcaniserend rubber.
Ik zal even kijken of ik er nog een foto van heb, maar in dat geval moet je kap los aan de bovenkant en in het midden.
Dan kun je hem er tussenuit halen.
Maar laat hem niet vallen, dan ligt hij onderin en dan kun je de motor niet meer starten tot je hem heb verwijderd.

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 juni 2015 06:38 PM
  [ # 7 ]

Het linker nokkenaswiel heeft een inwendig gewicht.
Zoek daar maar eens naar.


 

Profiel  
 
JGA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 12-12-2009

- ID/DS DS20
Gepost: 01 juni 2015 10:10 PM
  [ # 8 ]

Een veelvoorkomend probleempje bij de C5 is een rammel in het uitlaatspruitstuk. De kanalen van de 4 cilinders komen vlak voor de koppeling met de katalisator samen. De “tussenschotjes” van de 4 uitlaatdelen gaan op den duur tegen elkaar aan rammelen. Het is op te lossen door er een boutje in te lassen die de delen in het midden weer aan elkaar verbind.

auto’s:

DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 04 juni 2015 05:38 PM
  [ # 9 ]

Het is in ieder geval niet de tussenschotjes van het uitlaatspruitstuk.

Zoals René het al aangaf komt het vanuit het distributiecompartiment.
Ik zal binnenkort eens de kap demonteren om het één en ander na te lopen en te controleren of er ergens speling is.

Even voor René, deze vulcaniserend rubber, is deze simpel te verwijderen of kan dit rubber alleen vernieuwd worden bij vervanging van de distributieriem.

Joop.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 11 juni 2015 01:27 AM
  [ # 10 ]

Volgende week gaat een bevriende monteur het vulcaniserend rubber vervangen en volgens hem moet de hele tandenwiel verwijderd worden.
Als dat het geval is gaan we gelijk de distributieriem vervangen.

Van andere monteurs op mijn werk heb ik gehoord dat het merk, m.b.t. distributieriem, Continental/Contitech en/of Luc de beste zijn.

Kan iemand mij hierin informeren, en of wij überhaupt het hele tandenwiel moeten gaan verwijderen, m.a.w. dat wij dus de distributieriem moeten gaan vernieuwen.

Joop.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 11 juni 2015 11:52 AM
  [ # 11 ]

De poelie bestaat uit een geheel, die zal dus vervangen moeten worden. Zelf ook gehad. Distributie moet dus ook vervangen worden. Krukaspoulie zit niet vast met een spie, tenminste, er zit speelruimte op. Dus goed opletten dat de timing juist staat. Ik neem aan dat die monteur dat weet / handleiding heeft.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 11 juni 2015 07:31 PM
  [ # 12 ]

Vandaag het bovenste deel van de distributiekap verwijderd en de motor gestart.
Alles nagekeken, gevoelt, gesjort, proberen te bewegen, en geen enkel probleem kunnen zien/vinden.
Distributieriem liep heerlijk gelijkmatig en zonder enige trilling(waar ik bang voor was).

Het rammelend geluid komt echt vanachter het blok vandaan, uit de richting van het uitlaatspruitstuk, of daar vlak bij.
Heeft iemand dit ooit voorhanden gehad?

Joop.

Profiel  
 
JGA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 12-12-2009

- ID/DS DS20
Gepost: 11 juni 2015 08:57 PM
  [ # 13 ]

misschien dus toch wat ik 1 juni opperde?

auto’s:

DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook