1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Berlingo Multispace nu met Euro6-motoren
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 juni 2015 11:34 PM

Vanaf nu is iedere variant van de Citroën Berlingo Multispace standaard leverbaar met Euro6-motor, als eerste in zijn klasse. Dankzij deze motoren is het verbruik van de Berlingo Multispace gemiddeld 20% gedaald en varieert de CO2-uitstoot tussen 108 en 114 gram per kilometer. De Berlingo Multispace met ‘BlueHDi 100’-motor valt in de 20% bijtellingscategorie.

De nieuwe Berlingo is voorzien van een nieuwe bumper èn nieuwe motoren. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is de Berlingo standaard voorzien van cruise control, airconditioning en deels in carrosserie gespoten bumpers. De auto beschikt daarnaast over nieuwe opties zoals parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera en in carrosseriekleur gespoten bumpers. De vanafprijs van de Citroën Berlingo is €22.950, incl. BTW/BPM.

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 juni 2015 11:37 PM
  [ # 1 ]

Terwijl wij forummers lekker thuis op de bank wat door het forum zitten te scrollen, is er één van ons afgevaardigd om na een vermoeiende reis de Berlingo met nieuwe motorisatie aan een harde en dus ook vermoeiende test te onderwerpen. Zeer binnenkort lees je daarover meer, zowel op de voorpagina als in dit topic.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 juni 2015 02:59 PM
  [ # 2 ]

Ik had het hierboven over een vermoeiende test, maar dat lijkt nogal mee te vallen. Het schijnt dat dit de werkplek is:

Intussen staan de testvoertuigen er zo bij:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 juni 2015 08:35 PM
  [ # 3 ]

België
16 BlueHDi 100
VANAF 20 660,00 €  btwi

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juni 2015 11:10 PM
  [ # 4 ]

van de voorpagina

Rijimpressie Berlingo Multispace XTR BlueHDi 120

De Berlingo gaat in zijn huidige vorm al weer een paar jaartjes mee. Tijd voor Citroën om heel het gamma eens onder een vergrootglas te leggen en voor een update te zorgen. Het Citroën-Forum is door Citroën in de gelegenheid gesteld het nieuwe model aan de tand te voelen in de prachtige omgeving van het Zuid-Franse Marseille.

De vernieuwde Berlingo is geen geheel nieuw model, maar een verbeterde versie. Die verbeteringen bestaan onder meer uit een opfrissing van met name de voorzijde, enkele verbeteringen in het interieur en het toevoegen van nieuwere techniek. Eén van die zaken die onder “nieuwere techniek” vallen is de motor. De door ons gereden Berlingo Multispace, de luxe personenversie van de vooral als handige bestelwagen bekende Berlingo, is voorzien van de nieuwste HDi-dieselmotor van PSA, de BlueHDi120 met Stop&Start;. Deze motor is een doorontwikkeling van de iets langer bekende HDi115 en voldoet nu aan de strengste Euro6-normen. Om dit te bereiken is een roetfilter met AdBlue aangebracht, is de inwendige weerstand verminderd en zijn turbo en inspuitsysteem verder verbeterd. Het resultaat is een bijzonder schone en zuinige diesel met 120 PK en 300 Nm.

120 PK en 300 Nm: nog nooit eerder was er een Berlingo leverbaar met zo’n sterke diesel, die bovendien ook nog eens gekoppeld is aan een versnellingsbak met zes verzetten. We moeten zeggen: het is een meer dan welkome aanvulling op het gamma personen-Berlingo’s. Want ook al kennen we in Nederland de Berlingo voornamelijk als vlotte besteller voor de middenstand, er is meer dan dat. De Multispace bijvoorbeeld.

De door ons gereden Multispace is er een in de luxueuze XTR-uitvoering. Een zeer complete en mooi afgewerkte auto die alleen nog qua buitenzijde aan een bestel-Berlingo doet denken. Van binnen is het gewoon een echte personenauto. Mooi en degelijk afgewerkt, met nette materialen en mooie bekleding. Alles voelt goed en solide aan, de stoelen zitten prima en qua comfort is er niets te klagen. Luxe op z’n Frans zullen we maar zeggen. Die luxueuze en goede afwerking is slechts een sterk punt van deze Multispace. Het tweede sterke punt en wellicht het sterkste is de ruimte en dan vooral de flexibiliteit waarmee je met die ruimte kunt omgaan. Zo is er een kofferruimte van zo’n 650 liter als alle stoelen gebruikt worden. Door middel van het omklappen, wegschuiven of zelfs uitnemen van het meubilair kun je maar liefst 3000 liter laadruimte creëren. U leest het goed: drie kuub! Die ruimte is bovendien perfect toegankelijk: twee ruime voordeuren die ver openen, een grote achterklep waarvan het ruitje los te openen is, zoals bij de C5 Break I en II, en twee schuifdeuren maken dat je op alle mogelijke manieren in en uit de auto kunt komen en grote of vreemd gevormde voorwerpen kunt in- en uitladen. Onze testauto was daarnaast ook nog voorzien van een “modutop”, bestaande uit een panoramadak waartegen een aantal handige opbergvakken zijn gemonteerd. Ook in en op het overzichtelijke dashboard vinden we vakjes en klepjes waar spullen achter kunnen worden opgeborgen. Ook de portieren zijn van vakken voorzien, evenals de kofferruimte. Die ruimte en flexibiliteit maken dat deze Multispace welhaast de ideale auto moet zijn voor het gezin wat er graag opuit trekt. Fietsen, sportartikelen of een complete kampeeruitrusting en drie kinderen: de Berlingo Multispace is je beste vriend.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juni 2015 11:11 PM
  [ # 5 ]

Vervolg:

Tijd om de weg op te gaan. Als eerste valt op dat je niet gelijk door hebt dat je met een diesel op pad bent: de motorgeluiden zijn prima geïsoleerd en de bekende dieselknor dring nauwelijks door tot het interieur. De koppeling en versnellingsbak laten zich soepel en met gemak bedienen en door 120 PK en 300 Nm kom je geen moment vermogen tekort. De Berlingo Multispace is echter geen strepentrekker. Alles gaat vlot en gemoedelijk. Van 0 naar 100 zal ongeveer 12,5 seconden in beslag nemen en de topsnelheid ligt volgens opgave bij 172 km/h. We hebben het niet uitgeprobeerd, maar twijfelen er geen moment aan. Ook het onderstel van de Berlingo is op enkele punten aangepast. Zo worden nu veerpoten van de Grand C4 Picasso gebruikt, een auto waarmee de Berlingo meer onderdelen deelt. Het verbeterde onderstel is goedmoedig, betrouwbaar en neutraal. Wel merkten we op dat met name de achtervering wat stug is, iets wat zeker veroorzaakt zal worden door de wens om ook nog een nuttig laadvermogen te kunnen aanbieden aan de kopers. Wil je laden, dan zal je in de regel wat stuggere veren moeten gebruiken. Te hard wordt het overigens nooit. Een prettige bijkomstigheid is dat de Berlingo als een huis op de weg ligt en je er niet alleen comfortabel mee op pad kunt, maar ook nog eens dynamisch. Daarbij blinkt de HDi 120 uit door z’n prachtige loopcultuur en aangenaam laag verbruik: 1 op 20 is haalbaar volgens ons. Over dat verbruik gesproken, de Berlingo Multispace BlueHDi 120 stoot per gereden kilometer 115 gram Co2 uit. Helaas niet goed genoeg om in aanmerking te komen voor het bijtellingspercentage van 20%, dus voor de HDi120 zal 25% moeten worden betaald…

Resumerend kunnen we stellen dat we de Berlingo Multispace BlueHDi 120 S&S als een erg prettige auto hebben ervaren. Door zijn uitgebalanceerde onderstel, sterke motor, fijne versnellingsbak, gevoelsmatig onbeperkt ruimteaanbod en luxe uitrusting is het een erg goed alternatief voor een duurdere C4 Picasso. De Multispace is een zeer geslaagde personenauto die ons nooit het gevoel heeft gegeven met een bestelauto onderweg te zijn en dat mag als een grote prestatie van Citroën worden gezien! Bruikbaarheid wint het hier van status, inzetbaarheid van luxe en comfort van gadgets: de Berlingo is het ideale voertuig voor de no-nonsense-automobilist.

tekst: waterman, foto’s: Citroën Communication (1) en waterman (2-4)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 12 juni 2015 11:35 PM
  [ # 6 ]

NL

Bleu hdi 120 vanaf €31400,00

Ook gezien zijn gewicht zal deze “tank” niet zo’n verkoopsucces worden.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juni 2015 11:38 PM
  [ # 7 ]

Maar nog altijd een fijne auto, met veel meer ruimte dan een vergelijkbaar geprijsde C4 Picasso.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 13 juni 2015 01:13 PM
  [ # 8 ]

Dat zeker ! Mis de ruimte nu wel in mijn DS3.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 14 juni 2015 12:34 PM
  [ # 9 ]

Wow, die prijs! Ik moet zeggen, de test klonk aantrekkelijk en soms denken wij ook wel eens aan een nieuwe familiebak. Maar dan zou voor mij het voordeel van deze auto de prijs moeten zijn. We rijden met familie veel op de snelweg, lange stukken door NL. Soms met veel bagage. Als ik dan zie dat de vanafprijs net zo hoog is als die van de nieuwe Skoda Superb Kombi met 120 pk diesel. Waarvan ik toch inschat dat het comfort op de snelweg wat hoger ligt. En 3000 liter gaat er idd niet in, maar voor de rest is de Superb groot genoeg om alles mee te nemen.

Overigens geen reclame voor Skoda hoor, ik vergelijk alleen met de grootst mogelijke familiestationwagen die ik even voor de geest kon halen. Ik ben bang Waterman dat je in een versie hebt gereden die in NL vrij exclusief zal blijven.

edit: Mocht het zover komen dat we daadwerkelijk gaan winkelen, dan beloof ik dat we ook bij een Berlingo gaan kijken, zo’n modutop dak lijkt me geweldig.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juni 2015 01:02 PM
  [ # 10 ]

Het probleem is die achterlijke bpm in NL. Op de gereden bleuhdi 120 multispace XTR zit maar liefst 7k bpm, terwijl dat voor een vergelijkbare c4 picasso slechts 4k bpm is…. hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 juni 2015 01:05 PM
  [ # 11 ]

Kan me net voorstellen dat op de snelweg die Berlingo een pak plezieriger gaat zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 juni 2015 05:31 PM
  [ # 12 ]

Die prijs…

Bij de introductie van de Berlingo eind jaren ’90 lag die prijs enorm veel lager.
Hier in België kon je toen een Berlingo 1.9d aanschaffen met alle kortingen en subsidies vanaf 7999,- euro.

Die prijs is hier tot ca het jaar 2000 zo laag geweest.
Dat was natuurlijk toen een enorm succes.

Mvg.Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juni 2015 05:43 PM
  [ # 13 ]

Maar een besteluitvoering kost nu ook slechts 12.000 ex btw.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 juni 2015 05:57 PM
  [ # 14 ]

Precies, een multispace begon toen ook maar ergens vanaf 14000, kaal en leeg, een multispace nu heeft al veel standaard erin nu.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 juni 2015 06:20 PM
  [ # 15 ]

Die 7999,- euro die ik vermeldde was inclusief Belgische BTW.
Bpm kennen ze hier gelukkig niet.

Grt. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook