accu-metertje
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 04 juni 2015 11:32 PM

Besten,

Het witte pijltje dat het laadniveau aanduidt van mijn accu, moet dat snel op en neer bewegen wanneer ik hoog in de toeren ga ?  Of stijgt dit geleidelijk naarmate er meer gereden wordt met de wagen ?

Het gaat om een c-matic uit 1977, en het pijltje beweegt, maar heel langzaam en komt nooit in de hogere regionen .

Ik heb het gevoel dat de dynamo zijn werk doet, maar niet met volle inzet.

  Hoe zou het moeten zijn ?


    dank,

    Jef

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 juni 2015 01:06 PM
  [ # 1 ]

Mijn Dyane 6 heeft ook zo’n metertje aan boord en dat zal technisch vast niet veel verschillen met dat van de GS. Het geeft volgens mij een ruwe indicatie van de spanning in het systeem: 11,8V (basisspanning van de accu zonder laadstroom) = links in het rode vlak en 13.8V (normale laadspanning) = ergens in het witte vlak. Als de spanningsregelaar het begeeft en de spanning piekt, dan zal ie wel rechts in het rode vlak gaan staan.

Het metertje beweegt heel traag en blijft bij stationair in het gestippelde gebied hangen. Bij hogere toeren komt het daar een stukje boven (zie foto). Het maakt per accu ook nog enig verschil hoe ver het metertje uitslaat.
De dynamo werkt ondertussen prima en de accu is zowat nieuw. Waarschijnlijk komt het in dit geval dus door ouderdom dat het metertje wat pessimistisch is.

Om zeker te weten dat bij jouw GS alles goed werkt, kun je het beste even de spanning op de accupolen meten. Als dat bij stationair rond de 13,5V is dan werkt de dynamo prima. Bij hoge toeren mag de spanning niet boven 14V komen, de overspanning hoort dan opgevangen te worden door de spanningsregelaar. Een halve Volt meer of minder zou ik echter niet wakker van liggen.

Afbeelding Bijlagen
Dyane-140.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 juni 2015 02:55 PM
  [ # 2 ]

Ha, bedankt, dan zal alles wel in orde zijn.  In mijn herinnering ging het wijzertje twee jaar geleden nog erg tekeer wanneer ik bv 5000 toeren maakte.  Maar de spanningen die u vermeldt kloppen bij mij dus moet het wel goed zijn.


    Dank,

    Jef

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook