1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Warmlopen na nieuwe radiator
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 07 juni 2015 09:42 PM

omdat mijn radiator van mijn DS 23 IE lek ging, kocht ik een revisie 3-rijen bij de club.
Na montage merkte ik echter dat deze veel sneller warm loopt bij stationair. Dat wil zeggen, dat de meter op het dashbord sneller naar het rood gaat. De lamp heeft nog niet gebrand. Dat deed de vorige zeker niet, ook niet in de file in zuid frankrijk. Op de weg gedraagt hij zich voorbeeldig
Er lijkt een blok in te zitten met fijnere lamellen. Lijkt me dus beter te moeten koelen.
Op de onderdelendag adviseerde men mij aftappen en opnieuw langzaam vullen, omdat er spraken zou kunnen zijn van een luchtbel
Wie geeft raad ? Zou een flinke rit ook helpen ?
Ik zal ook de thermostaat controleren, maar vind het raar dat die dan opeens kapot zou zijn. Het blok wat wel ca 4 maanden leeg, want uit de auto voor die tijd.

Profiel  
 
Gepost: 07 juni 2015 10:32 PM
  [ # 1 ]

Dat van die luchtbel kan zomaar kloppen hoor.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 juni 2015 07:16 AM
  [ # 2 ]

Haal dat ontluchtingsslangetje linksboven op de radiateur eens los om te kijken of daar koelvloeistof uitkomt. Misschien zit die verstopt.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 301
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 08 juni 2015 12:10 PM
  [ # 3 ]

Ik heb dat ook met een splinetrnieuwe 3-rijer van de club. Loopt snel op, en stabiliseert ook op een hogere temp. Nog niet in het rode gehad, maar wel bijna. Ik heb ook de thermostaat vervangen, dus wellicht is dat de boosdoener. Ik zal die oude nog eens terugzetten. Maar wel een vreemd verschijnsel!

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 juni 2015 12:26 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij zijn er twee typen thermostaat, 80 en 85 graden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2015 12:26 PM
  [ # 5 ]

Voel eens of het hele blok warm wordt? Vanaf de voorkant met je hand ertegen voelen of tot onderin heet water komt..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 08 juni 2015 06:37 PM
  [ # 6 ]

Zit die luchtbel dan niet in het motorblok ?
Ik zal de radiator inderdaad eens afvoelen

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 juni 2015 06:47 PM
  [ # 7 ]

Kachelkraan wel open gehad tijdens vullen en warmdraaien? Dat laatste doe ik altijd met de dop eraf en af en toe knijpend in de slang naar de radiateur.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juni 2015 11:02 AM
  [ # 8 ]
Rogier23 schreef:

Zit die luchtbel dan niet in het motorblok ?
Ik zal de radiator inderdaad eens afvoelen

Als die radiator om wat voor reden dan ook niet goed doorstroomt, Het is de tweede al met dit probleem, is de capaciteit te laag.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juni 2015 11:05 AM
  [ # 9 ]

Als de kanaaltjes in het gebruikte koelblok te klein zijn ontstaat er een doorstromingsprobleem. Kan iemand meten hoe groot de kanaaltjes bij een originele radiateur zijn en die van een nieuwe van de club ook eens meten? De problemen die jullie hier beschrijven heb ik namelijk nog nooit meegemaakt na montage van een nieuwe radiateur…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juni 2015 11:51 AM
  [ # 10 ]

Precies. Ik heb meerdere gereviseerde gebruikt. Nooit problemen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 juni 2015 06:15 PM
  [ # 11 ]

Kan dat gemeten worden?
Bijvoorbeeld, je vult de radiator volledig met water en je laat het weer terug uitstromen langs de onderste slang.

Je meet de tijd voor eenzelfde hoeveelheid water = capaciteit?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 juni 2015 06:21 PM
  [ # 12 ]

Ik heb dezelfde fenomeen..

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2015 11:17 PM
  [ # 13 ]

Ja maar je weet niet wat het moet zijn.. Ik vrees een slechte productie met dichte kanalen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 juni 2015 09:12 AM
  [ # 14 ]

Hier geen problemen met de radiateur van Citrotech.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 30 juni 2015 05:59 PM
  [ # 15 ]

Vandaag bij garage Sanders geweest, die een digitale richtmeter heeft voor de temperatuur.
Hij meet ca 88-90 graden bij de waterpomp, en ca 12-15 graden minder bij de uitstroom van de radiator . Dit bij stationair draaien, en vandaag was het flink warm, ca 30 gr.
Meestal meet hij bij gewone buitentemp ca 80 graden op de waterpomp, en ca 20 graden koeling door de radiator, soms meer.
Dit gaat om de gewone , niet injectieversies, want dielaatsen hebben het toch al snel warm. Maar de mijne is een 23 IE. Toch
vindt hij hem eigenlijk ca 10 graden te warm.
Zij eerste conclusie : toch eerst maar naar de thermostaat kijken, of die niet blijft hangen. Ik zal meten en/of er een neiuwe in doen.

Als de electrische ventilator aangaat, daalt de temp naar 80 graden, en koelt de radiator naar 70 graden. Zijn advies : de temperatuurschakelaar, die nu aangaat bij ca 95 graden, vervangen voor een die eerder aangaat. Heb ik tot nu toe nog niet gedaan want dan staat die ventilator in de vakantie 3000 km te draaien. Houdt dat ding dat wel ?

Wie kan er wat zinnigs over zeggen ? Blijft gek dat er eerst bij de oude (lekke) radiator minder problemen waren, dan bij de nieuwe.

Of zal ik toch maar voor veel te veel geld een echt beter koelblok van aluminium laten monteren ? (Ca 800 euro !)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook