Warme bobine weerstand ?
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 14 juni 2015 10:54 AM

naast de bobine van mijn DS 23 IE zit een wit plastic kokertje, waarop de aansluitingen voor de electriciteit zitten.
Is dat witte ding een voorschakelweerstand ?(Is dat ding nog nodig als je een nieuwe monteert ?)

Is het normaal dat deze zeer heet wordt , of geeft hij binnenkort de geest ?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juni 2015 01:14 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat het plastic is?
Meestal is het porselein of zo. En die dingen worden inderdaad heet.
Kan van DS zo gauw geen plaatje vinden.
Van GS: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223665/P45/#1793009

Er zijn ook bobines zonder zo’n ding, dus of je een nieuwe nodig hebt is afhankelijk van de bobine die je koopt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 juni 2015 02:55 PM
  [ # 2 ]

De werking is als volgt:
Je hebt een 9 volt bobine en 3 volt word door de weerstand weggenomen.
Als de weerstand koud is, dan heeft hij een lage weerstand, en blijft er dus meer dan 9 volt voor de bobine over en daardoor start je makkelijker ( grotere vonk)
Als de weerstand warm is, dan neemt zijn weerstand toe en neemt hij de 3 volt weg, zodat de bobine werkt op de spanning waarvoor hij bedoeld is.

Als je een 12 Volt bobine zonder voorschakel weerstand neemt, dan ben je dit effect bij koude start kwijt en zal de auto in principe minder makkelijk starten. Is mn van belang als je een klassieke puntjes ontsteking hebt. Als je een elektronische ( bv 123) ontsteking hebt, dan heb je toch al vonk genoeg.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juni 2015 05:23 PM
  [ # 3 ]
Egbert schreef:

. Is mn van belang als je een klassieke puntjes ontsteking hebt . Als je een elektronische ( bv 123) ontsteking hebt, dan heb je toch al vonk genoeg.

En dan m.n. bij vorst, want dan levert een accu sowieso minder vermogen…

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 15 juni 2015 02:41 PM
  [ # 4 ]
Egbert schreef:

Als je een 12 Volt bobine zonder voorschakel weerstand neemt, dan ben je dit effect bij koude start kwijt en zal de auto in principe minder makkelijk starten. Is mn van belang als je een klassieke puntjes ontsteking hebt. Als je een elektronische ( bv 123) ontsteking hebt, dan heb je toch al vonk genoeg.

Mag de 9V bobine met weerstand wel op een 123 ontsteking?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 juni 2015 03:18 PM
  [ # 5 ]

ja.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook