geen oliedruk na verversen
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 14 juni 2015 06:53 PM

Wat is er niet helemaal oké?

DS23 warm gedraaid, oliedrukmeter gaf de normale druk hierbij aan.

Oliefilterdeksel eraf, oliefilterbehuizing gereinigd, nieuw oliefilter geplaatst.

Dunne rubber o-ring op het gaasfilter geplaatst, deze ontbrak, de oude zijn we niet tegengekomen…

Wel tegengekomen: een dubbele oliefilterdekselpakking.

Eerste vraag: was dit wel een dubbele pakking, of heeft het deksel een vaste pakking waarop ook een losse pakking wordt gelegd?


Zie foto,  de oude pakking naast de deksel met hierop ook nog een pakking die erg vast aan het deksel zit.

Of beter gezegd, zat… 
Na passen en meten, kwamen we tot de conclusie dat dit een oude pakking was en dat één nieuwe voldoende zou zijn.


Heel goed gelet op de driehoekjes,  deze bij elkaar/ gelijnd en alles weer dichtgeschroefd.

5 liter 20w50 minerale olie, Total 5000 Quartz, erbij en starten.


Geen oliedruk!!


Voor dat we de zaak weer draineren,  weten jullie hoe het zit met die “dubbele pakking”?

Is dit misschien een oorzaak voor het niet hebben van oliedruk?


Ook gelet bij het filter of er een boven/onderkant (stroomrichting) was aangegeven.
Leek niet zo te zijn (ik neem aan dan ook geen terugstroomkleppen in het filter).

Afbeelding Bijlagen
CIMG2135.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Gepost: 14 juni 2015 07:17 PM
  [ # 1 ]

Ik heb geen verstand van DS-motoren, maar ooit wel na het olieverversen eens zo’n zelfde voorval gehad. In ons geval was het een veerbelast kogeltje dat als overdrukklepje fungeerde dat door een vuiltje niet meer afsloot. Het kan soms heel simpel zijn.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 07:20 PM
  [ # 2 ]

Vreemd, volgens mij heb je alles goed gedaan. Zelf wacht ik altijd een half uurtje met starten na het vullen van de olie, kan het filter lekker volzuigen.

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 14 juni 2015 07:33 PM
  [ # 3 ]

Dubbele oliefillterhuispakking speelt denk ik geen rol.

Aan beide uiteinden van het oliefilter zelf zitten dunne rubberen ringen. Die willen wel eens loslaten en achterblijven. Misschien zit die nog boven het nieuwe oliefilter in de weg?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 juni 2015 07:59 PM
  [ # 4 ]

Ken je deze al? Wat langdradig, maar zeer to the point.
https://www.youtube.com/watch?v=qBHbQXwI8ec

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 14 juni 2015 08:17 PM
  [ # 5 ]

Zijn dit alle onderdelen uit je filter op de foto ?
ik mis namelijk de cup om het filter aan te drukken item 23 in het onderdelen boek.

kijk even hier in het onderdelen boek

http://www.citroends.org/downloads/downloads-nl.html

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 08:34 PM
  [ # 6 ]

Dan komt het niet goed als die mist.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 14 juni 2015 09:07 PM
  [ # 7 ]

Dank allemaal voor de snelle reacties!!!!


Dat is helder, de film van DSteam. Bedankt JanSr,

De rubberseals vd filter zijn er wel uit,  Bart-DY3.

Maar er is meer aan de hand,  Roland miste al wat.


Het cupje / schoteltje.


Is er ook niet uitgekomen!

Slechte beurt van de vorige eigenaar of een garage,
Dubbele pakking, geen O-ring op de zeef en geen schotel/cap/cup teruggeplaatst.

En toch werkte het…


Denk je het wel goed te doen, werkt het niet!!


Schotel bestellen of halen bij het magazijn en dan weer onder de auto.


Bedankt zover!

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2015 09:28 PM
  [ # 8 ]

Bij het magazijn, of Huub int zandt of chyparse of citrotech of….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 14 juni 2015 11:12 PM
  [ # 9 ]

Dat bedoel ik met bestellen….
want dat kan bij het magazijn niet

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 17 juni 2015 09:30 AM
  [ # 10 ]

Pb-tje gelezen?

knuffel

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 juni 2015 12:42 AM
  [ # 11 ]

Beste Vlietmansje,

Ja, en je zojuist geantwoord.
Dank je wel in ieder geval!!!

Draadje mag gesloten worden,
probleem verholpen.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juni 2015 10:35 AM
  [ # 12 ]

Gewoon door het hoedje te plaatsen?

En welke beungarage had deze fout gemaakt?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 juni 2015 07:59 PM
  [ # 13 ]

Met het hoedje heb ik wel druk, zonder hoedje daarvoor niet.

Montage verder hetzelfde uitgevoerd. 
Ik sluit niet uit dat er bij de eerste montage toch iets scheef heeft gezeten maar ik betwijfel het…

Wel opgevallen bij de eerste montage: de bout kon niet aangehaald worden omdat de deksel nu eenmaal niet sterk mag vervormen….

Met het hoedje is dit wel strakker aan te halen, maar nog steeds met het idee dat iets aan het vervormen is.

Naar mijn idee nu toch vast genoeg.
Ik heb oliedruk dus voor dit moment vind ik het allemaal goed zo.


En ja, de filter was in het verleden zonder hoedje geplaatst en toch normale oliedruk.

Door wie? Dat ligt in een heel ver verleden… 1983 vermoed ik zo.


Ik sleutel aan een “dubbele schuurvondst”, lang geleden overgenomen en letterlijk in onderdelen van de hooizolder gehaald.  En nu weer “herondekt” in mijn eigen schuur.
Slechts 10 of 11 jaren echte wegkilometers.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 20 juni 2015 03:09 PM
  [ # 14 ]

Met of zonder hoedje , met of zonder filter kan niet de oorzaak zijn van het achterwege blijven van de oliedruk.
Ik heb me uitgebreid verdiept in de werking van de oliepomp na de grote problemen die ik er mee heb gehad.
Het hele filtergebeuren zit in een drukkamer , dus daar word druk opgebouwd , met of zonder filter/hoedje maakt voor dat niks uit.
Voor het opbouwen van de oliedruk zijn een paar dingen noodzakelijk:

rotor in goede staat.
niet te veel speling tussen rotor en huis.
Genoeg olie in het carter.
ventielen in de pomp dicht.
Deksel met zeef goed strak en voorzien van goede rubber tegen het huis aan (de drukkamer).


Het ontbreken van het hoedje geeft het zelfde effect als dat je geen oliefilter plaatst of de rubbers op het filter niet aanwezig / goed geplaatst zijn.
Dan is de filterwerking weg!

Gr Bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 juni 2015 07:53 PM
  [ # 15 ]

En geen overtollige zwevende platte ring van het filter, die het zuigkanaal afsluit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook