1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Scheef stuur in de Cactus
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 juni 2015 08:12 PM

Mijn Cactus heeft al sinds aflevering de onhebbelijkheid dat het stuur niet helemaal recht staat. De auto is hiervoor al drie keer terug geweest naar de dealer. Ze hebben ‘m (volgens mij) drie keer uitgelijnd, maar het stuur is scheef blijven staan; de ene keer na uitlijnen iets naar rechts, en nu weer naar iets links bij rechtuit rijden.
Inmiddels heeft de dealer aangegeven het probleem niet op te kunnen lossen. Naast dat ik dit vreemd vind, baal ik hier behoorlijk van. Ik rijd veel op de snelweg en dan zit ik dus altijd met een scheefstaand stuur in mijn handen. Hebben meer mensen hier last van?

Ik heb overigens vanwege het niet oplossen van dit probleem door de dealer een klacht ingediend bij Citroën Nederland. Hopelijk helpt dat nog wat.

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 16 juni 2015 08:28 PM
  [ # 1 ]

Scheefstand heeft niets met uitlijnen te maken volgens mij. Is alleen de bevestiging van het stuur op de as.
Hoeveel scheef is scheef? Bij mij staat het stuur ook een tikkie naar links of rechts. Maar niet in die mate dat het mij ergert.
De vorm van het stuur is daar ook een beetje debet aan dat je een kleine afwijking ziet.
Verkanting van de weg kan ook invloed hebben op de richting van het stuur.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 juni 2015 08:30 PM
  [ # 2 ]

Vrijwel altijd een stuk naar links, laten we zeggen een graad of 10 a 20. Niet enorm veel, maar inderdaad door de vierkante lijnen van het stuur én het dashboard valt het ook nog eens extra hard op. Voor mij meer dan genoeg om er mee naar de garage te gaan in ieder geval. In mijn BX had ik het stuur er af geschroefd en ‘m 1 of 2 tandjes verzet op de as Smile

En ik rijd genoeg kaarsrechte wegen om het ook daar uit te testen.

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 16 juni 2015 08:34 PM
  [ # 3 ]

10 of 20 graden is wel erg veel dat is bijna de helft van een kwart.(20 graden dan)
Dat kan je alleen oplossen door het stuur er af te halen en er weer op te zetten zoals je in de BX ook deed.
Bij mij is de verdraaing ongeveer een of 2 graden. Net zo veel dat ik soms twijfel, zie ik het nou goed of niet.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 juni 2015 08:58 AM
  [ # 4 ]

Het verschilt ook wel eens, dat zal komen door wind/wegverkanting/héél flauwe bocht/etc..

22,5 graad is de helft van een kwart en dat is inderdaad behoorlijk scheef bedenk ik mij nu. Laten we het op 10 à 15 graden houden, waarbij het dus ook wel eens richting de 20 gaat, en ook wel eens richting de 5. Het is echter nooit 0 en dat vind ik gewoon niet kunnen.

Een paar weken terug had ik een leen-Cactus mee (de mijne werd voor de derde keer onder handen genomen) en daarin stond het stuur zo mogelijk nóg schever. Het zal toch niet zo zijn dat dit er bij hoort?

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 17 juni 2015 09:07 AM
  [ # 5 ]

Dat mag gewoon niet. De knoppen op je stuur moeten altijd netjes bedienbaar zijn. Bij een scheef stuur staat alles scheef ook de bedieningsknoppen. Ik heb vanmorgen tijdens het rijden nog eens naar mijn stuur gekeken en dat staat toch redelijk recht. Dus dat moet ook in jouw auto mogelijk zijn.
En die ene graad zie ik dan nog door de vingers.
Maar waarom werkt het er af halen en terug plaatsen van het stuur niet?
Maak eens een foto van je stuur bij rechtstand van je wielen, dan doe ik dat ook dan zien we duidelijk het verschil.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Westerman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 03-04-2015

Gepost: 17 juni 2015 09:16 AM
  [ # 6 ]

Simpelste oplossing is om even een second opinion te vragen bij een andere dealer.

Daarnaast zou ik de Cactus niet meenemen bij de dealer, na “reparatie”, als hij nog steeds scheef staat…. dan zou ik een pittig gesprek voeren, dat dit niet de manier is om hem af te leveren.

Succes. Mocht je trouwens privé de auto hebben gekocht, denk er dan ook na om alvast even informatie bij je rechtsbijstandverzekering op te vragen.. mocht dit verder niet opgelost worden.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 juni 2015 09:36 AM
  [ # 7 ]
hoeksepeet schreef:

Scheefstand heeft niets met uitlijnen te maken volgens mij. Is alleen de bevestiging van het stuur op de as.

Is niet helemaal waar, bij uitlijnen moeten ze het stuur wel goed recht zetten. Doen ze dat niet, staat het stuur scheef. Uitlijnen gebeurt namelijk relatief aan de stuurwielhoek.


Poekoek, ik zou gewoon proberen of je het stuur los kunt krijgen (voorzichtig met de airbag!!) en een tandje verzetten Wink

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Kahbouter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-04-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi100 Shine
- BX BX GTi 16v
Gepost: 17 juni 2015 10:38 AM
  [ # 8 ]

Bij mij stond ie na aflevering ook een tikje scheef naar links. Hooguit zo’n tien graden, maar genoeg om dit toch niet ongemeld te laten. Ik had bij aflevering een andere set wielen laten monteren en had het vermoeden dat het daarmee mogelijk te maken zou kunnen hebben. Ook laten uitlijnen, omdat ik ook niet op korte termijn met scheef afgesleten banden wilde zitten.
De dealer heeft dit niet zelf gedaan, maar uitbesteed. Mij is verteld dat ze het toch wel twee of drie pogingen heeft gekost voordat ze helemaal tevreden waren. Maar het is ze uiteindelijk wel gelukt.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 juni 2015 03:17 PM
  [ # 9 ]

Ik ga niet zelf mijn stuur lopen verstellen. Inderdaad zit er een airbag in en ik weet ook niet wat het effect is op alle electronica. Bovendien is het een leaseauto en heb ik geen zin in gedonder. Het moet gewoon op een goede manier opgelost worden.

@ Kahbouter: zou je eens kunnen informeren bij je dealer wat ze precies gedaan hebben om dit op te lossen? Dit klinkt als mijn probleem.

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 17 juni 2015 07:05 PM
  [ # 10 ]

Dit is zo’n beetje de maximale afwijking wat mijn stuur vertoont tijdens het rijden. Je ziet hier ook hoe de vorm van het stuur en alle rechte lijnen van het dashboard het idee van scheef staan versterken.
Maar dit is bij lange na geen 10 graden zoals eerder beschreven.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 17 juni 2015 07:24 PM
  [ # 11 ]

als het goed is verdraaien ze gewoon de stuurkogel, aan ieder wiel, de een in de ander uit, zo moeilijk is dat niet, een beetje monteur doet dit tijdens een bakje koffie,

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 juni 2015 07:40 PM
  [ # 12 ]

@ hoeksepeet: bij mij is gemiddelde afwijking iets groter. Misschien geen 10 graden, maar het exacte aantal vind ik ook niet belangrijk. In jouw geval was ik er ook mee teruggegaan, dit is gewoon een scheef stuur.

Het vreemde is dat het ook wat veranderd lijkt, op dezelfde stukken. De afgelopen dagen staat het stuur weer vrij recht, afgelopen weekend stond het echt flink scheef (veel meer dan op de foto van hoeksepeet).

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 17 juni 2015 08:29 PM
  [ # 13 ]

Het afgelopen jaar is het jaar van de wind. Misschien heeft dat er ook mee te maken of je een beetje moet tegensturen.
Ik laat het voor wat het is. Niet te veel naar kijken en je hebt er geen erg meer in.
Maar nu ga ik er weer op letten…......

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 juni 2015 10:40 PM
  [ # 14 ]

Dat laatste is ook wel een beetje mijn probleem hoor. Mijn excuses… Wink

Dat ik er nu meer doorga komt dan ook wel deels omdat de dealer de klus ooit heeft aangenomen, en wat mij betreft dus het probleem erkend, maar nu niet tot een oplossing komt

Profiel  
 
Markplaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-06-2015

Gepost: 19 juni 2015 08:24 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij heeft de C4 Cactus een electronisch bekrachtigd stuurwiel, voor zo ver ik het kan vinden overigens.

Wij hebben het in de werkplaats meegemaakt met een Alfa Mito ook electrisch bekrachtigd dat na uitlijning het stuur scheef stond. In eerste instantie dachten wij ook aan het verkeerd plaatsen van de stuursteun. Nogmaals uitgelijnd maar het werd niet minder, alleen maar erger. Achteraf na wat zoek en speurwerk op het Alfa forum terecht gekomen via Google. Blijkt dat sommige elektronische stuurhuizen werken vanuit een nulpunt. Dat betekent dat wat er ook gebeurd de wielophanging in een rechtuitstand wordt gezet en daarbij wordt niet gekeken naar het stuur. Dat systeem werkt dus andersom. Bij uitlijnen zet je het stuur recht en versteld de wielen, echter verplaats je op die manier het nulpunt in het stuurhuis waardoor de computer zegt dat het niet klopt. Deze zorgt dat het nulpunt weer in het midden komt met als gevolg een scheef stuur. Op een gegeven moment nog gekker, het stuur overgecompenseerd dus met scheef stuur de andere kant op uitgelijnd en toen werd het nog erger…..

Uiteindelijk moet dit soort stuurhuizen naast uitgelijnd ook opnieuw gekalibreerd worden. Daarmee stellen ze een nieuw nulpunt in en verhelpt het probleem. Hopelijk kan je hier wat mee.

Kan niet wachten om volgende week mijn Cactus op te halen en het allemaal zelf te gaan ervaren.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook