Mijn C4 Coupé VTR: koude oorlog tussen Duits en Frans
True
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 20-06-2015

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16v VTR+
Gepost: 21 juni 2015 03:48 PM

Mijn naam is Matthew, ben 22 jaar en studeer af en toe nog een beetje en kom uit het prachtige, prachtige Twente.

Sinds gisteren heb ik een Citroën C4 Coupé 1.6I 16V een heerlijke auto.


Intro.
Toen ik begon met auto rijden heb ik eerst een heerlijke Golf gereden(ik ben niet gelovig en vloeken heb ik ook geen moeite mee Smile ), dat was een Golf 3 1.8l eigenlijk nog net iets te ‘duur’ als beginnersauto maar ja, ik vond het mooi en had geld en een goed betaalde baan. Hele tijd in gereden en op vwforum.nl forum gepost met al mijn prachtige foto’s en ongein en kwalen, want tja of het nu Duits, Frans of Zweeds is het heeft allemaal wel eens wat (laten we het niet over Italiaans hebben want dat is helemaal niks waard). Anyhow met plezier in gereden maar wilde wat nieuwers, was er eentje met redelijk wat opties, maar was geen uitgebreide GTI dus er miste ABS, Airbags en airco iets wat ik toch graag wilde naast wat ik al had aan luxe. Dus maar weer te koop gezet nadat ik er een paar jaar in gereden had en toen ik de kans had voor een goed bod verkocht. NU zal mijn voorliefde voor een mooie Golf 1, 2 of 3 niet heel snel verdwijnen. En had ik een lelijke (echt lelijk) Polo 6N1 gevonden voor nog geen 400€. Hier in doorgereden tot ik wat vond dat ik wel leuk vond.
Ik was voornamelijke opzoek naar een originele Golf 4, Bora, Passat B5, Polo 9N, Audi A3 8L, Seat Córboda, Toledo of Ibiza 5L. Nu heeft iedereen en z’n moeder van mijn leeftijd al een Golf 4 dus dat was het ook weer net niet en het nadeel van Volkswagen is dat de prijs voor iets origineels niet ge-petje-tuned of schrapen laag over de grond behoorlijk wat centen kost. Iets wat ik er op zich wel voorover had maar ja dan is het op een handje te tellen wat ik binnen 50KM hemelsbreed kan vinden in Twente, daarnaast zijn de prijzen van auto’s in het Oosten over het algemeen nog weer eens 15-20% duurder dan in de randstad.

Ik zat een week of twee geleden eens op de ANWB site te kijken naar een recensie van een Golf 4 en Golf 5, en er werd verteld dat voor hetzelfde geld je dan ook wel een Citroën C4 kon kopen. Ik moest lachen van binnen, ‘ja maar dan rijd je wel Frans’ maar ja eens zien hoe zo’n Frans rammel-koekblik er nu precies uitziet en had even rond gekeken. Ik kwam toen ook een C4 Coupé tegen wat mij in eerste instantie wel erg aansprak. Het had wel het sportieve wat ik zocht, had was modern en grotere dan ik had, kost bij aankoop relatief minder dan een iets van VAG uit hetzelfde bouwjaar. En had wat ik wilde aan opties: cruisecontrol, airco, elektrische ramen, airbags, ABS. Dit komt natuurlijk ook omdat een C4 Coupé net wat nieuwer is dan wat ik zocht bij VAG.

Ik kwam op een mooie 1.6I 16V Coupé uit wat mij heel erg aansprak, niet een te kleine motor waar ik me aan ga irriteren omdat die niet altijd even goed meekomt, niet te groot en te veel brandstofverbruik zonder dat je echt nodig hebt. En deze had ook nog eens parkeersensoren Surprised, gedeelde climate control Surprised, regensensor, lichtsensor en een afneembare trekhaak, dit vond ik ook wel leuk omdat ik het nut van een trekhaak met vakantie wel zie(ik en m’n vriendin willen graag fietsen mee), en deze op een wat sportieve auto er toch ook nog af kan. En de stoelen, wat zitten die heerlijk Smile


Keuze.
Dus ik had de knoop doorgehakt, ik ging voor wat Frans. Bij een particulier gekocht en na het na bellen van de dealer in Assen bleek het dat de distributie nog niet gedaan was (kmstand: 130.000 en moet volgens mij bij 120dkm of 10jr) dit was toch wel weer jammer voor een auto uit 2005 en hiermee iets gedaan in de prijs. Voor beiden gunstig en ik kan het nu mooi laten doen bij mijn eigen garage om de hoek(bij wijze van spreke) waar ik vertrouwen in heb. Het mooie wat ik nu heb is dat mijn keuze nu grotere is, ik kan in wegenbelasting hoger (oké een Passat B5 is eigenlijk nog te duur) maar door langer rijbewijs en schade vrije jaren kost mijn grotere keuze met wegenbelasting en verzekering nog minder dan mijn Golf eerst gekocht heeft.


A storm is brewing.
Nu heb ik na een dag rijden al wel wat puntjes waar ik even naar moet kijken. Het rechter raam ging gisteravond wat moeilijk dicht. De radio heeft z’n eigen leven. Er zit een originele radio in(lijkt mij in ieder geval) en die reageert niet meer zoals ik zou willen. Alsof die 5 minuten vertraagd is of zo echt zeer apart, herstarten van auto lijkt niet te helpen, misschien eens zekering of accu van de polen halen? Daarnaast moet ik me nog even heel goed inlezen in die cruisecontrol want dat is echt niet de Duitse degelijkheid die ik gewend ben, volgens mij heel omslachtig maar dat moet ik nog even uitvogelen.

Ik zal in dit topic bijhouden wat ik allemaal wil doen/ga doen/moet doen aan mijn auto met af en toe een fotootje of twee. Ik heb helaas nog geen foto’s gemaakt wegens het ‘katten-en-honden’ weer en ook moet mijn blauwe racemonster(oké nu overdrijf ik) zeker nog een keer goed door de wasstraat voor het niet meer cameraschuw is.

Hoop dat ik hier veel ervaringen kan uitwisselen en samen met jullie lang kan genieten van mijn en jullie Citroëns.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 juni 2015 08:00 PM
  [ # 1 ]

Welkom

Voor mij is de cruisecontrol van de firmasleur weer telkens wennen (VW)
Dan Golf, hadden we in de keverclub leuke stickers over : “Golf, nein danke” Smile

Goed dat je dat van de riem zag, bespaart je een hoop onnodige herstelling in de toekomst.

Resetten van de boordcomputer kun je met de shunts in de zekeringskast, zijn aangeduid niet met een nummer zoals de zekering maar met “SH”, staat normaal in je boekje uitgelegd, contact op, shunt eruit, 10-15 minuten niets doen met de auto (ik hou de deur open), contact af, shunt terug, contact op, klokje en radio terug juist zetten, klaar.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bdalenoord
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 08-03-2011

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16v VTR
Gepost: 30 juni 2015 09:15 AM
  [ # 2 ]

Hey leuk, nog een tukker Razz Heb je niet wat foto’s? Zelf ook sinds afgelopen weekend in bezit van een C4 Coupe…

Wat vindt je zo omslachtig aan de cruisecontrol? Ik kon er heel snel aan wennen, maar had hiervoor geen cruisecontrol-ervaring…

Citroën C4 Coupe 1.6 16v 2005

Profiel  
 
True
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 20-06-2015

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16v VTR+
Gepost: 30 juni 2015 10:13 AM
  [ # 3 ]
bdalenoord schreef:

Hey leuk, nog een tukker Razz Heb je niet wat foto’s? Zelf ook sinds afgelopen weekend in bezit van een C4 Coupe…

Wat vindt je zo omslachtig aan de cruisecontrol? Ik kon er heel snel aan wennen, maar had hiervoor geen cruisecontrol-ervaring…

Nou die van VAG vond ik een stuk makkelijker nu Is het al wel gewend hoor. Ben gisteren even door de wasstraat geweest maar vandaag al weer vol vliegjes, maar zal eens wat foto’s maken.

Ps C4 oud type is dacht ik een truck uit de 20ste eeuw.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook