Gezocht XM pulsgenerator voor de cruise control
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 28 juni 2015 08:00 PM

Dag beste XM-rijders.

Ik ben een DS rijder (dat is ook leuk) en mijn DS heeft nogal wat luxe extras. Eén van die luxe extras is een VDO cruise control die lang geleden eens in ingebouwd door een vorige eigenaar. Erg comfortabel. Deed het jaren perfect. De puls haal ik van een achterwiel met een speciaal kastje in de achterbak. Dat betekent een paar keer per jaar het achterwiel magnetiseren. Geen groot probleem. Overigens i dat inmiddels opgelost met echt magneetjes op het achterwiel.

Nu heb ik met mijn CC al een tijdje problemen. Soms is hij onrustig, vaak rond die tijd geeft-ie het ook zomaar op. Meestal kun je hem dan met resume weer aanzetten, een enkele keer is hij al zijn instellingen kwijt. Ik heb al een nieuw dynamo er in (het vermoeden was dat deze storingen gaf die dan de CC in de war zouden maken). Nu is de volgende stap om te kijken of het toch van de pulsgenerator komt. Daarom ben ik op zoek naar een goede pulsgenerator van een XM, want ik heb begrepen dat ik die ook tussen het boven en onderdeel van de kilometertellerkabel van mijn DS kan zetten. Het liefst zou ik dit op hele korte termijn regelen want de vakantie met lange ritten staat weer voor de deur. Kan iemand mij helpen?

Andere opties die nog in beeld zijn:
- Het gas trapt wat zwaar, wellicht zorgt dit ervoor dat de CC in de war raakt
- De CC zelf zou kapot kunnen zijn (versleten condensatoren, etc.)
- Problemen met de massa (onwaarschijnlijk, want verklaart niet alle verschijnselen)
- Een onbedoeld signaal van de rem (ditto onwaarschijnlijk)
Beide laatste zijn ook helemaal nagelopen en voorlopig even buitengesloten als oorzaak.

Kortom, de volgende stap is om eens te kijken naar een andere pulsgenerator en ik zou dus heel graag op hele korte termijn eentje te pakken willen krijgen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 juni 2015 11:03 AM
  [ # 1 ]

De snelheidsmeter werkt met het wervelstroom principe. Een ronde magneet draait vlak bij een non-ferro plaatje waaraan de meternaald zit.
Ik heb wel eens gehoord dat men die magneetpulsen oppikt met een sensor achterop de klokkenkast.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 29 juni 2015 09:27 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de vdo cruise control van de xm van een goede vriend weer aan de gang gekregen door de condensators van het “brein” te vervangen. Werkt al een hele poos goed. Is een exemplaar met een servo motor in de paravan. 15 euro aan onderdelen, zoiets.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook