1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
THP-motor DS3 Racing: distributieketting, olieverbruik, vervuiling
Lot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-07-2015

Gepost: 03 juli 2015 03:02 PM

Hallo allen,

Ik heb sinds half april een DS3 Racing uit 2011 in mijn bezit. Er staat nu 44000 km op de teller. Echter na twee maanden en slechts 2000 km gereden te hebben ging mijn lampje van het oliepeil-laag branden. Het oliepeil was tot het minimum gezakt. Er is 1 liter bij gevoegd door de garage en nu staat hij halverwege. Hebben meer rijders problemen gehad met het oliepeil. En moet ik mij zorgen maken. Wat kan het zijn. Ik heb nog 3 1/2 maand BOVAG garantie. Dus als het wat ernstigs is dan ga ik ervanuit dat het onder de garantie valt. Maar ik wil graag weten wat er mogelijk aan de hand is.

Wat opviel is dat de uitlaten erg zwart beroet zijn. Ik weet niet of dat ergens op duidt?

Hoor graag jullie ervaringen.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 03 juli 2015 03:52 PM
  [ # 1 ]

Olieverlies en roetzwarte uitlaten kan betekenen dat je motorolie aan het verbranden bent.

Er zijn meerdere manieren voor olie om in de verbrandingskamer te komen. Lekke koppakking (maar dan zou de olie sneller moeten verdwijnen en zou je ook dikke rookwolken achter de auto hebben), zuigerveren versleten, kleprubbers versleten/uitgedroogd zijn allemaal mogelijke oorzaken voor het verbranden van olie.

Je kleprubbers schijn je te kunnen testen door te accelereren naar een 140-150km/h. Gas los en terug laten zakken tot zo’n beetje 110km/h, vervolgens het gaspedaal volledig in. Als je blauwe walmen achter de auto ziet zijn de kleprubbers aan de beurt.

Meeste van deze oorzaken zie je vaak pas bij hogere km-standen, maar een DS3 Racing nodigt toch wel uit tot sportief rij gedrag, wat weer extra belastend voor de motor is.

Neem bovenstaande met een korrel zout, mijn technische/troubleshoot kennis van auto’s is enigszins beperkt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
mads3
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 04 juli 2015 10:40 PM
  [ # 2 ]

Hoi Lot
Iedere THP verbruikt olie ,ook mijn Racing onlangs na 5000 km 1,5 L olie moeten bijvullen ,gebruik nu wel 0W 30 op advies van citroen.
Als het verbruik niet meer dan 1 L op 1000 km is doet Citroen er niets aan.
Uitlaat zwart ,hebben alle THP motoren,ook de Racing dus!

DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI

Profiel  
 
mads3
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 04 juli 2015 10:48 PM
  [ # 3 ]

Ik zal eens een foto maken van de uitlaat ,lukt helaas nu niet!

DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI

Profiel  
 
Lot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-07-2015

Gepost: 05 oktober 2015 04:53 PM
  [ # 4 ]

Even een update van mijn olieverbruik en verdere ongemakken.

Omdat ik nog bovaggarantie heb op mijn DS3 racing is mijn auto nagekeken bij een Citroëndealer. Daar kwam het volgende uit:
- motor is vervuild (46.000 km gereden)
- turbo pomp is kapot waardoor het vermogen veel minder is

Totale kosten worden geschat op ca. 1.500 euro, waarvan het schoonmaken van de motor ca. 1.100 euro.

Ik heb 16,5 jaar een saab 900 se 2.3 cabrio gereden en nog nooit van een vervuilde motor gehoord of last gehad. Kan iemand mij zeggen of ik nu elk x-duizend kilometer mijn motor moet laten schoonmaken om minder olieverbruik te hebben? Dure grap. En is dit überhaupt de oplossing voor het probleem.

Voor de rest hebben ze van alles verzegeld om te kijken hoeveel olieverbruik er is na 2.000 km rijden, nadat ze alles tot max hadden afgevuld.

Ik vind het zo’n ontzettend leuke auto, maar wil er niet op leeg gaan lopen.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 oktober 2015 10:15 PM
  [ # 5 ]

Vervuiling na 46000 is helemaal nog niet zo slecht. Normaal is 10-15000 km.
Heb in 2013 zo’n racing overwogen. Bij de 2012 modellen zou het probleem over zijn. De verhalen die ik hoor uit de werkplaats en onderdelen die ik gezien heb hebben mij doen besluiten er geen aan te schaffen. Eerst dacht ik nog er zit toch twee jaar garantie op dus boeien. Maar ondanks dat heb ik geen zin in ieder halfjaar naar de garage te gaan voor deze ongein. Het is overigens niet alleen bij de 207 PK versie ook de 156 pk heeft er last van.

Zou het onder garantie laten opknappen en op marktplaats met dat ding. En inderdaad, het is een super leuke auto.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Lot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-07-2015

Gepost: 05 oktober 2015 10:40 PM
  [ # 6 ]

Werk jij bij een (Citroën)garage?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 oktober 2015 10:53 AM
  [ # 7 ]

Weten jullie wat ik altijd mis bij jullie vraag? Hoe er met de auto wordt gereden, ik kan me niet voor stellen dat een fabrikant een slecht blok op de markt zet, en zo z,n imago verknoeit? Al weet je het nooit natuurlijk,  dus ik zeg niet dat ik jou beschuldig,  kijk rijd je alleen korte stukken, en je gaat vanaf Koud, gelijk volgas weg, en daarbij vergeet het oliepijp te checken, (als oil lampje gaat branden ben je te laat)  het beetje olie dat dan bij de gloeiend hete turbo komt verbrand dan, en wordt dan verder door het blok verspreid,  weet niet of je van racen houd? Maar hou dan voor je zelf, en de motor aan, 5 min warm rijden, een betere brandstof tanken, oké kost 6 cent meer, maar heeft wel baat, bij een schonere motor. En bij aankomst op locatie, laat de motor een halve minuut stationair draaien, om de turbo tot rust te laten komen, bedenk wel de turbo wordt gloeiend heet, en draait zo maar 18000tpm, motor uit, dan is de oliedruk weg, en draait alles stuk, bij jou is ie stuk, dus dat zegt genoeg,  je begrijpt zelf wel dat als je twee metalen zonder olie over elkaar heen wrijft, dat het fout gaat,  Dus al met al, ik denk niet dat blok slecht is, maar de turbo verbrand de olie,  en elk blok verbruikt olie als je er mee gaat scheuren,

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 oktober 2015 11:26 AM
  [ # 8 ]

Na 5 minuten rijden (stad/snelweg/provinciaal?) is de koelvloeistof misschien net op bedrijfstemperatuur. De olie dan nog lang niet. Als je een metertje met olietemperatuur hebt, zul je zien dat het rustig 10 tot 15km kan duren voor deze op temperatuur is (uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur, auto en rijstijl).

Een turbo die 18.000rpm draait doet het nog rustig aan trouwens, dat kan bij acceleratie ook rustig 150.000rpm zijn en inderdaad, als je dat met een koude motor doet is het snel gebeurt met de lagers in die turbo.

Ik denk dat wat we hier lijken te vergeten is wat er precies vervuild is. Het is erg makkelijk zeggen dat de motor vervuild is. Echter gok ik het er op dat bedoeld wordt dat het inlaatsysteem van de motor vervuild is en vol moet roet aanslag zit. Dat gaat ook in de turbo zitten en kan in extreme gevallen schade veroorzaken.

@ Berlingo2.0HDI, ik mag hopen dat je geen monteur bent. Een motor van een dusdanig moderne auto iedere 10.000 - 15.000km of half jaar (!) moeten reinigen á € 1100,- is van de zotte en zou nooit nodig moeten zijn. Als dat wel zo is vind ik dat een regelrechte schande en een aanfluiting voor Citroën.

@ TS, je hebt nog BOVAG garantie, laat het de garage oplossen en ga daarna genieten van die auto. Die auto is gebouwd om sportief mee te rijden, maar doe dit met respect voor de techniek, dus altijd rustig warmrijden, zelf hou ik een km of 17 (de laatste 3km naar mijn werk is een mooi stukje weg, dan wil ik nog wel eens stevig doortrekken). Een beetje olieverbruik is tegenwoordig blijkbaar heel normaal, ik vind zelf van niet, maar ik hoor van meerdere mensen om mij heen dat de dealer niet staat te kijken van 1 liter olie op 2000km

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Lot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-07-2015

Gepost: 06 oktober 2015 04:49 PM
  [ # 9 ]

@iedereen

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de auto in april 2015 tweede hands gekocht met ca. 42000 km op de teller. Natuurlijk was hij van iemand geweest die er héééél zuinig op was. Zelfde als een oud oma’tje?

Ik weet dat je niet met een koude motor moet gaan racen. Dus rijd ik iig 10 km voordat ik wat van de auto vraag. De eerste 10 km trek ik dus gewoon op en doe geen snelle inhaalmanouvres.

Met motorvervuiling bedoel ik dat de kleppen vervuild zijn. De kosten zijn trouwens iets lager, maar toch ruim € 800,—. Het herstel van de turbopomp is ca. € 400,—

Voor de rest tank ik altijd keurig euro98 en het liefst bij BP of zo. Maar ook wel bij de Tango omdat deze pomp heel dicht bij zit.

Bij aankoop van de auto heeft de garage (wel een merkdealer garage maar geen citroengarage) een beurt gegeven. Olieververst en remblokken vervangen. Ze waren op de hoogte dat er 0W30 olie in moet. Ik nee aan, maar dat weet ik niet zeker, dat je de olie dan tot max afvuld. Ondanks dat brandde binnen 2000 km het lampje dat het oliepeil laag was. Toen is er 1 liter olie bijgedaan. Binnen 1000 km stond het oliepeil al weer bijna op minimum.Weer een liter olie erbij gedaan.

Daarna is het onderzoek gestart waardoor het olieverbruik zo hoog is en kwam men met de melding motorvervuild (kleppen) en turbopompkapot.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 oktober 2015 04:58 PM
  [ # 10 ]

Ah, ja, teveel roet aanslag op de kleppen door olieverbranding. Hierdoor sluiten de kleppen niet goed meer af en krijg je dus minder vermogen.

Als het klopt wat ik zeg, dan is het enkel schoonmaken van de kleppen symptoombestrijding. De motor zal olie blijven verbranden en na verloop van tijd zitten die kleppen weer onder de aanslag (je kunt natuurlijk mazzel hebben en het komt daarna nooit meer voor).

Blijf je hier te lang mee doorrijden, dan zal de motor uiteindelijk op 3 poten gaan lopen, daar de kleppen dusdanig slecht afsluiten dat er geen ontbranding meer mogelijk is. Dit heeft ook een boel motoren gesloopt in de 1e generatie Smart Fortwo (de Smart t/m 2006 gebruikte motoren van Mercedes, die moesten allemaal vrij snel aan een motor revisie hierdoor, na dat bouwjaar zijn ze motoren van Mitsubishi gaan gebruiken).

Pin me hier a.u.b. niet op vast, ik ben verre van een expert op dit gebied Smile

Ik heb turbopomp trouwens ook even moeten Googlen, ik dacht dat er de turbo bedoelt werd. De turbopomp is een soort hogedruk opvoerpomp die d.m.v. schoepen de benzine onder hogere druk dan normaal aan de motor voert.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 06 oktober 2015 08:36 PM
  [ # 11 ]

Het probleem bij THP motor is o.a. de EGR die voor de vervuiling zorgt. Inlaatkleppen die dusdanig vervuilen dat ze open blijven staan en verbranden. Daar door ook schade aan de kop.

Google voor de lol eens op vervuiling THP motor.

De brandstofpomp is idd ook een probleem voor de racing.

Vind het nog steeds erg jammer voor de racing dat er zoveel problemen zijn. Erg leuke wagen vooral in de zeldzame kleur zwart/goud.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 oktober 2015 08:42 PM
  [ # 12 ]

Is het hele probleem dan niet opgelost met het afdoppen van de EGR en het uitschakelen ervan in de ECU? Die EGR klep veroorzaakt bij veel meer motoren van verschillende merken meer problemen dan dat het daadwerkelijk voordeel oplevert…

Wat ik verder op het internet kan vinden over THP motoren is gedoe met de distributieketting, met THP motoren ontwikkeld door BMW?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 06 oktober 2015 08:54 PM
  [ # 13 ]

Het afdoppen van de EGR is niet meer zo eenvoudig als vroeger. Het uitschakelen van de EGR in de software van de ECU zal een dealer niet kunnen en zeker niet mogen. Misschien dat een chiptuner dit kan. Maar dan hebben we te maken met sjoemelsoftware. Populair woord sinds afgelopen week Wink

De THP motoren heeft PSA idd ontwikkeld samen met BMW. Dus niet alleen Citroën heeft problemen. Mini bijvoorbeeld ook.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
C-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2013

Gepost: 19 april 2016 09:48 PM
  [ # 14 ]

@ Lot

Hopelijk geniet je nog wel steeds van je DS3 Racing en is het olie probleem inmiddels opgelost…

Wij rijden in een DS5 1.6THP en een DS3 Racing van 2012. Nu beide met meer 60.000 kilometer op de teller. Een keer per jaar verse olie (Total 0W30) en tussendoor alleen controle. Bijvullen gelukkig niet nodig. Met beide auto’s rijden we elk zo’n 10.000 a 12.000 kilometer per jaar en tanken uitsluitend 98 (BP Ultimate).

Onze manier van rijden:
Eerste 10 minuten rustig aan met toerental zoveel mogelijk tussen 2.000 en 3.000 toeren.
Daarna met de Racing ook geregeld naar de 5.000 - 6.000 toeren. De auto is immers niet gemaakt om met 60 in te voegen op de snelweg Wink

Na een rit zetten we de motor niet gelijk uit. Maar wachten we nog minimaal 30 seconden zodat de turbo kan uitdraaien. Na een lange rit en warme motor laten we deze soms nog een paar minuten stationair draaien zodat de motor kan afkoelen.

Wil niet zeggen dat deze manier van rijden problemen zal voorkomen, maar in ons geval hebben beide auto’s gelukkig nog geen olieverbruik.

http://www.carsvibe.com/photo-citroen-ds3-racing-white-207-thp-at-the-docks-3585.html

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 april 2016 09:31 AM
  [ # 15 ]

Ook in deze motor kan mijn olierestrictor zijn diensten bewijzen; kijk maar in het hoofstuk C5 en “oplossing olieverbruik”. Ik heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om de carterventilatie van de THP motoren in te kunnen meten. Als iemand met een THP motor een keer in Apeldoorn is op een zaterdag dan kan dat gerealiseerd worden.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook