1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hulp gevraagd: Overweeg de aanschaf van een BX 1.6 TRS
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 06 juli 2015 10:23 PM

Hoi allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een BX 1.6 TRS met 77.000 op de klok uit 1989. Opvallend is dat er een handshoke in zit. WAt betekent dit?

Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten bij dit type? En zijn onderdelen nog goed te krijgen? Ik hoor graag van jullie. Ben zelf niet technisch onderlegd maar alle info is welkom.

Alvast bedankt!

groet,

AF

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 06 juli 2015 10:47 PM
  [ # 1 ]

http://link.marktplaats.nl/m944390348

Deze?

Voor die prijs zou ik de gok gewoon nemen, zo’n nette 16TRS met die lage km stand zul je niet meer snel tegenkomen

Ik vind het al knap dat die niet binnen een uur verkocht was en weer voor het dubbele op marktplaats zou staan

Waar je op moet letten bij een bx: ROEST! Very Happy

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15740
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 06 juli 2015 11:14 PM
  [ # 2 ]

Die ziet er heel netjes uit!

Wees blij dat er een handchoke op zit en geen automatische choke, want daarmee heb je veel meer problemen.
Een handchoke kun je gewoon zelf bedienen en het scheelt iets in het benzineverbruik.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 06 juli 2015 11:30 PM
  [ # 3 ]

Precies wat Wouter zegt, in deze types ben je gezegend met een hand-choke.
Hele fijne motoren die in een 16 TRS zitten, lekker degelijk.

Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar voor deze auto’s, alleen roest is wel een probleem meestal.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 06 juli 2015 11:36 PM
  [ # 4 ]

Hoi mannen! Dank voor jullie snelle reactie. Met name dat over die onderdelen vind ik wel belangrijk. Tis een oude auto dus een reparatie links en rechts zal heus wel eens voorkomen. Daar moet ik dan maar aan wennen, maar er moeten natuurlijk nog wel onderdelen zijn… smirk

Nieuwe reacties van andere forumleden zijn overigens nog steeds welkom hoor!

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 06 juli 2015 11:49 PM
  [ # 5 ]

Hoi AF Dekker,

Leuk dat je een mooie TRS gevonden hebt.
Ik heb je een mail gestuurd met wat tips.

Succes! Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 juli 2015 11:52 PM
  [ # 6 ]

Misschien wil CBXtype1 die tips wel delen met de rest hier?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15740
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 06 juli 2015 11:55 PM
  [ # 7 ]

Er was ooit een (sticky?) topic met aankooptips voor de BX.

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 06 juli 2015 11:59 PM
  [ # 8 ]

Hoi CBXtype1,

Dank voor je tips. Vind je het goed als ik ze hier ook deel? Wel leuk voor de rest…

groet,

AF

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 07 juli 2015 12:19 AM
  [ # 9 ]

Ja prima!
En er zijn vast nog wel aanvullingen. Trouwens, ik ging er in eerste instantie vanuit dat t om een type
1 BX zou gaan.

Nogmaals succes!

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 07 juli 2015 12:23 AM
  [ # 10 ]

Bij deze de reactie in de e-mail van CBXtype1:

Bij een type 1 BX moet je altijd goed letten op roest roest en roest!
Het kan aan de bovenkant de voorruit zitten zowel links als rechts. Check ook de dakrails (de plastic rails over de lengte van het dak)hier kan roest onder zitten. Kijk ook goed bij de achter wielkasten, zie je zodra je de achterdeuren open doet. En met name, is het van belang of het subframe nog goed is.

Er zijn nog wel onderdelen te krijgen. Ben je lid van de BX club? Zij hebben een magazijn met allerlei onderdelen. Mijn TRS heeft een grijs interieur, tevens het meest voorkomende. Ik kan dus nog wel knoppen e.d. vinden zonder al te veel problemen. Maar wil je een TRS met een beige interieur of een blauw interieur, dan kan het knap lastig worden.

Let ook op de zwarte achterruitjes in de C-stijl, als deze mooi zijn heb je geluk. Die van mij zijn lelijk en moeilijk te vervangen.

Verder kijken of de auto goed omhoog komt bij het starten en even alle standen uitproberen.
Let ook even op, dat wanneer je een proefrit maakt de remmen niet piepen of aanlopen tijdens het rijden. De achterremmen schijnen nog wel eens vast te willen gaan zitten als de auto wat langer stil heeft gestaan.

Onder de kap kijken of er een benzinefilter voor de carburateur zit en of de filter nog schoon is. Deze moet je eigenlijk jaarlijks vervangen om verstopping van de carburateur te voorkomen. Kost niet veel en is niet moeilijk.

Ik zie net je post op CF. Mooie BX die witte TRS. Het betreft een type 2.
Alsnog, check al het bovenstaande en neem iemand mee die er verstand van heeft, als het kan.

Nogmaals bedankt. Meer reacties blijven welkom.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 07 juli 2015 04:50 AM
  [ # 11 ]

Beruchte roestplekken:
- Deurscharnieren;
- A-stijlen boven de voorruit en rest van het raamframe;
- Subframe achter (voor roest dat meestal niet vanwege de standaard antiroest-olielekkage aldaar);
- Links achter in de kofferbak, de ophanging voor de uitlaat;
- Onderkant van de achterrand in de kofferbak;
- Rondom de veerpotten voor;
- Randen tussen binnen en buitenspatborden, zowel voor als achter een gevoelige plek;
- Accubak;
- Dorpels. Deze rotten meestal als eerste achter, in de wielkasten;
- De wielkasten zelf. Voor is dat te zien aan de rand bovenop, achter openbaart zich dit aan de onderkant van de C-stijlen en verborgen naast de achterbank.
- Leidingwerk.

Roest aan deuren en ander plaatwerk is niet zo erg, dat is met wat geduld nog wel te vinden.

Wat onderdelen betreft; de zgn ‘grote octopus’ schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn, dus een pré als die kort geleden vervangen is. Verder zijn er volgens mij geen ernstig zeldzame vitale onderdelen.

De staat van het veersysteem kan een indicatie zijn voor de onderhoudsgeschiedenis. Een redelijk onderhouden BX heeft in elk geval géén donkerbruine LHM en stuiterharde bollen ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 07 juli 2015 04:04 PM
  [ # 12 ]

de octopussen zijn nog prima verkrijgbaar (via de dealer) voor een schappelijk bedrag dus daarom zou ik hem niet laten staan Wink

roest is inderdaad de grootste vijand, al lijkt de 2e serie zoals deze er het minst gevoelig voor.
let ook op de spatschermen achter, klop hier even in het spullen opberg vakje (via de kofferbak bereikbaar)
verder is de ophanging van het subframe ook berucht, laatst ook nog een bx erg roestig zien zijn bij de zogenoemde “stops”
beide punten zijn te checken door aan het einde van de dorpel/ begin wielkast naar binnen te gluren en te voelen.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 07 juli 2015 04:07 PM
  [ # 13 ]

*Heeft advertentie bekeken.

zo op het eerst gezicht zou ik zeggen, nieuwe apk erop regelen en meenemen dat ding! wat een plaatje van een auto Smile

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 07 juli 2015 05:42 PM
  [ # 14 ]

Mannen,

Roest of geen roest, verrot subframe of niet, verdachte plekjes boven de uitlaat of niet..Ik heb ‘m gekocht. En jullie zijn mede schuldig!  Laughing
Ik ga ‘m zaterdag ophalen. Er komt een nieuwe apk op, voorraadbol wordt vervangen en er komen originele BX-wieldoppen op. M’n plan is om er dan eerst een paar weken mee te gaan rijden en de auto beter te leren kennen. Dan langzaamaan dingetjes verbeteren (banden achter zijn aardig glad, zag ik). Staat van de bollen leek me goed, maar wellicht laat ik daar ook nog naar kijken. Iemand ervaring met Citrotech in Oldebroek in combinatie met een BX?

Ik hou jullie op de hoogte. Superbedankt voor jullie snelle en enthousiaste reacties. Heel erg leuk.

groet,

AF

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 07 juli 2015 06:37 PM
  [ # 15 ]

Wat een mooie BX, en met originele doppen word ie nog mooier, gefeliciteerd met de aankoop Smile

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook