Startonderbreker Saxo 1.4 1998
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 juli 2015 07:21 PM

Mijn Saxo 1.4 multipoint uit 1998 heeft een af-fabriek startonderbreker via een transponderchip in de sleutel. Echter is het ding nogal wispelturig. De ene keer is het gelijk bij de eerste keer raak, maar soms moet de sleutel meerdere malen er weer opnieuw in om het knipperende sleutellampje te doen doven en de auto te laten aanslaan, soms tot enkele tientallen keren toe.

Een echte constante factor is niet echt te vinden, al is het wel een paar keer bij een korte stop met warme motor gebeurd. Maar het kan ook net zo goed ‘s ochtends bij koude start gebeuren. Er heeft vroeger nog een aftermarket startonderbreker in de auto gezeten (hoezo overbodig?), die heb ik echter vorig jaar volledig uitgebouwd en de originele bedrading weer hersteld.

Wie helpt? Het wordt af en toe flink irritant…  gun

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 08 juli 2015 08:40 PM
  [ # 1 ]

Eerste waar ik aan denk is een draadbreuk. En toen las ik over de extra startonderbreker, wat mij nog meer richting draadbreuk wijst.
Ik zou de herstelde bedrading nog eens nalopen. Gesoldeerd? Kroonsteentjes? Ander vorm van een (slechte) verbinding?
Heb je nergens een kortsluiting tgv een verbinging niet (goed) geisoleerd?

Vooral dat hij het vaak wel doet, maakt dat ik aan een slechte verbinding denk.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 juli 2015 01:38 AM
  [ # 2 ]

Ik zal bij gelegenheid eens de boel openhalen. Mocht er nog iemand andere ideeën hebben dan hoor ik die natuurlijk ook graag Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 13 juli 2015 02:11 PM
  [ # 3 ]

ik zou het hele startonderbrekersysteem eruit halen.
Onder het dashboard zit er nog een bakje. Het bakje + sleutel (transponder) + ecu zijn op elkaar ingeleerd. Denk niet dat je nog veel schrik moet hebben dat ze een saxo stelen,  niet ?
Je kan het systeem ongedaan maken door bij een draaiende motor het bakje onder het dashboard los te koppelen. Daarna werkt de ecu zonder transponder en dat bakje.  Daarna dat bakje nooit meer aankoppelen. Misschien ben je dan van één slecht contact af in één van die circuits.
Tenzij er iets mis is met je startslot/contacten zelf ?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 juli 2015 05:41 PM
  [ # 4 ]

Ik had van dat kastje al eens eerder e.e.a. gelezen op het Engelse Saxo-forum. Dat kastje zit in linksgestuurde Saxo’s echter verstopt achter zekeringenkast/CV-kastje, ventilatiebuis en stuurkolom. Enkele pogingen om het kastje af te koppelen met draaiende motor strandden daarom op een gebrek aan bereikbaarheid. Maar vanmiddag heb ik nog maar eens een poging gedaan, en met succes! De ventiltiebuis naar de linker opening moest losgekoppeld worden, de houder van de zekeringenkast en relais moest los, maar met heel veel gefriemel in vreemde bochten en hoeken is het eindelijk gelukt het kreng af te koppelen.

Voor de volledigheid nog even een plaatje van het betreffende kastje van internet geleend:

Heeft ongeveer het formaat van een pakje sigaretten.

Resultaat is nu dus dat het sleutellampje niet meer actief is en ik nu eindelijk de twee chiploze sleutels die ik bij de auto kreeg toen ik hem kocht kan gebruiken als reservesleutel Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 13 juli 2015 05:59 PM
  [ # 5 ]

hurray Smile
ja dat is ‘m inderdaad moeilijk bereikbaar…
motorica.net ? ecu unlock files ? interessant, wat voor site is dat ? of gewoon terecht gekomen via google ?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 juli 2015 06:06 PM
  [ # 6 ]

Google Afbeeldingen idd Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Dick_Citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 28 september 2015 11:06 PM
  [ # 7 ]

Hoewel TS dus al geholpen is hierbij mijn two cents voor degenen die dit probleem nog gaan krijgen. Ik kreeg dit weekend hetzelfde probleem als TS, hoewel mijn auto het al weken probleemloos doet. Even snel als het probleem kwam was het ook weer weg ... en toen was het weer terug. Omdat ik met de sloten bezig was viel het me op dat het probleem telkens ontstaat als ik beide sleutels bij me heb! Het lijkt erop dat de startonderbreker nogal gevoelig is voor een andere chip in de buurt. Ik heb verder geen idee of dat alleen sleutelchips zijn of bijvoorbeeld ook bepaalde pasjes. Misschien gebeurd het bijvoorbeeld ook als net iemand anders met een autosleutel in de buurt is (wat op een parkeerplaats niet ondenkbaar is).

Saxo VTS 1.4 uit 2000

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 29 september 2015 01:11 AM
  [ # 8 ]

Volgens mij is het bereik van de chip maar een paar cm. 2de sleutel aan een bos kan ik mij wel voorstellen, maar een andere chip van bv een passagier of iemand op het parkeerplaats lijkt mij niet zo snel een probleem.

Dit zou je kunnen testen door een sleutel op je voorruit te leggen en dan de auto te starten (met jouw gebruikelijke sleutel). Ik vermoed dat je geen probleem zal hebben, tenzij het probleem ergens anders aan ligt.

Ik heb op een sloper 2 sleutels gehad. 1 met chip en 1 zonder. Met de sleutel zonder chip kon ik niet starten, ook al zat hij met een ring vast aan de sleutel met chip. Hierdoor twijfel ik of jouw 2de sleutel het starten kan verstoren, maar ik zou het nog niet uit willen sluiten.

Start je altijd met dezelfde sleutel? Of wissel je wel eens? Dan zou het ook kunnen dat een van de twee sleutels niet (altijd) goed gelezen wordt.
(Of was die 2de sleutel voor de passagierdeur met een afwijkende slot?)

Profiel  
 
Dick_Citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 29 september 2015 10:52 PM
  [ # 9 ]

Het bereik van de transponder (de chip zelf heeft natuurlijk geen bereik) zou inderdaad enkele centimeters moeten zijn en als alles in orde is is dat ook zo. Maar ik kan me voorstellen dat onder invloed van externe factoren (magnetisch veld van een auto naast je, solar flares of statische elektriciteit om maar eens wat te noemen) het bereik van de transponder tijdelijk vergroot wordt. Gezien de grilligheid van het probleem (het verschijnt of verdwijnt zonder duidelijke oorzaak) en de veelvuldigheid waarmee het voorkomt lijkt me iets als een draadbreuk uitgesloten.

Ik heb twee sleutels met chip die allebei op het contactslot passen. Gisteren had ik het probleem weer (voor de zekerheid twee sleutels meegenomen) maar het probleem bleef toen ik de sleutel op het dak legde of zelfs een meter uit het raam gooide. Toen ik de sleutel binnen had gelegd (en de auto naast mij was vertrokken) was het probleem opgelost. Nu net om te testen met twee sleutels naar de auto gelopen en voilà ... daar was het probleem weer! Één sleutel een paar meter ver weggelegd en de auto startte weer.

Een handvol testjes geeft natuurlijk niet de doorslag, maar voor mij is het wel duidelijk.

Saxo VTS 1.4 uit 2000

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook