1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelvin / fan C2 1.4 VTR (2008) slaat niet aan
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 09 juli 2015 10:54 AM

Goedemorgen,

Nieuw op dit forum wil ik graag het volgende probleem eens aan jullie voorleggen in de hoop dat er iemand wat bruikbare tips of zelfs een oplossing kan aandragen ...

Sinds enige weken valt de airco regelmatig (al na een aantal minuten) uit om na verloop van tijd (vaak weer na enkele minuten) weer aan te gaan, dan na verloop van tijd weer uit, weer aan, etc. etc.

De eerste verdachte was de hoeveelheid koudevloeistof in de airco, maar dit is door airco experts nagemeten (druk gemeten, vloeistof voldoende) en bleek niet het geval. Trouwens, als de airco aanslaat koelt ie ook gewoon zoals het hoort. Na de elektronica wat te hebben geprobeerd te doorgronden en het nodig te hebben doorgemeten viel ons oog plotseling op een niet draaiende koelvin (radiateur ventilator die gecombineerd zowel de radiateur van de motor als ook van de airco koelt. Dit kan verklaren waarim de airco er mee ophoudt ... Hoge druk in het systeem, niet koelen, afslaan ... Na verloop van tijd druk weer in orde, airco aan, etc etc.

Nu blijkt de koelvin ( fan ) wel gewoon te gaan draaien op 12V, wat zou kunnen doen vermoeden dat ie niet goed aangestuurd wordt. Omdat oorspronkelijk het vermoeden bestond dat de vin kapot was heb ik een tweede (gebruikt) exemplaar gehaald, met naar nu blijkt alle symotomen hetzelfde als het originele/eerste exemplaar.

Wat uitgevoerde checks en resultaten:
- fan draait gewoon op 12v ( losse voeding buiten de auto ), aangesloten op stekker in het midden van de behuizing, op de motor.
- airco koelt dus goed, maar slaat af wat niet resulteert in het aansturen/aangaan van de fan voordat dit gebeurt.
- als de motor warm loopt ( signalering ‘motor temp te hoog’ op het display binnenin de auto) resulteert dit ook niet in het aansturen/aanslaan van de fan).

Vragen die ik heb:
1. Zou het denkbaar zijn dat de voorschakelweerstand ( module die op de fan behuizing zit ) kapot is? Dan wel rekening houdende met het feit dat dit toevallig bij alle twee de geprobeerde fans het geval zou zijn ... zou natuurlijk toevallig zo kunnen zijn)
2. Weet iemand hoe vast te stellen is dat deze voorschakelweerstand goed functioneert? Meetwaarden/ schema welkom
3. In het zekeringkastje onder de motorkap zitten een aantal ‘stekkers’. Ik kan nergens vinden wat dit precies zijn, maar de middelste ( bruine ‘stopcontact’) hiervan lijkt wat last (gehad) te hebben van hoge temperaturen aangezien er wat zwart gesmolten rubber omheen zit en ook de draadverbinding er niet helemaal kosjer uitzien.

4. Enige andere ideeën….???


Een heel verhaal waarin ik vast het een en ander vergeten ben, dus als er aanvullende informatie nodig is verschaf ik dit natuurlijk graag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2015 11:26 AM
  [ # 1 ]

Wordt de fan aangestuurd vanuit de ECu? Ik neem even aan van wel. Het zou dan kunnen dat de KVS temp sensor geen goed signaal doorgeeft. Dit zou je met uitlezen moeten kunnen zien als foutcode.

Oude rudimentaire systemen hebben een tempschakelaar in de radiator die de fan aanzet. Als je die doorverbindt gaat de fan aan. Die schakelaars gaan wel eens stuk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 09 juli 2015 11:37 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie!

Het zou kunnen dat een dergelijke sensor roet in het eten gooit. Is deze dan verantwoordelijk voor zowel de motortemperatuur als de aircotemp/druk? Reden dat ik het vraag is omdat de vin zowel bij een te hoge airco druk als bij een te hoge motortemperatuur niet aanslaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2015 12:01 PM
  [ # 3 ]

Dat klopt. Of die is stuk, of de fan is stuk. In conventionele auto’s stuurt de ECu de fan aan. De fan unit heeft een vaste 12 volt aansluiting die op de motor geschakeld wordt wanneer nodig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2015 12:05 PM
  [ # 4 ]

Nog iemand met problemen met de ventilator http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1914239/

Mogelijk hebben jullie wat aan elkaars bevindingen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 09 juli 2015 04:24 PM
  [ # 5 ]

Kleine uodate ...

Inmiddels een kapotte draad in het zekeringenkastje onder de motorkap gevonden. Deze leek bijna wel doorgeknipt zo mooi recht en met onbeschadigde buitenmantel.

Afijn, de twee eindjes weer aan elkaar en nu schakelt zowaar de fan in ... maar wel direct na het starten, en met de melding “motor temp te hoog” in het display. Tevens gaat er een melding “Fout in het emissiesysteem” aan vooraf (??????)

Wijst het met dit gedrag nog steeds richting de KVS sensor? Aan de hand van het na starten gelijk aanslaan van de fan zou ik denken van wel, maar de emissiestoring vind ik dan ... apart.

Kan iemand dit wellicht onderbouwen?

AANVULLING: als. De connector van de sensor is losgekoppeld ging de fan alsnog draaien ( zelfde gedrag als met connector aangesloten op de sensor )

Ook wat meer info over hoe te meten of de sensor kapot zou zijn en hoe deze te vervangen is welkom!

Wederom, alvast bedankt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2015 05:26 PM
  [ # 6 ]

Met airco aan moet de fan dacht ik altijd draaien. Ik gok op lage snellheid.

Heeft sensor 2 pootjes?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2015 07:20 PM
  [ # 7 ]

Yep.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2015 11:35 PM
  [ # 8 ]

Even twee plaatjes geschoten van de betreffende pagina’s uit de Haynes.

De ventilator kan meerdere toerentallen draaien en dat wordt gestuurd vanuit de BSI.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2015 11:37 PM
  [ # 9 ]
Ruitertje schreef:

AANVULLING: als. De connector van de sensor is losgekoppeld ging de fan alsnog draaien ( zelfde gedrag als met connector aangesloten op de sensor )

Dan is de sensor gaar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2015 11:39 PM
  [ # 10 ]

Nr. 99 op de 2de foto.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 10 juli 2015 12:28 AM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Met airco aan moet de fan dacht ik altijd draaien. Ik gok op lage snellheid.

Heeft sensor 2 pootjes?

Met de airco aan heb ik daar beeld bij, maar ik had juist de airco uitgeschakeld om dit gedrag te voorkomen. Dat bleek dus niks uit te halen. Is mij onduidelijk waarom.

Misschien dat de schema’s van Rene dit verduidelijken. Ik heb in een PB gevraagd of ik deze in betere kwaliteit zou mogen ontvangen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2015 09:26 AM
  [ # 12 ]

De hele handel wordt aangestuurd door de BSI en het is bij moderne auto’s niet meer zo dat de fan gaat draaien als de airco aan staat. De fan gaat aan als de bsi vind dat het nodig is. Je schrijft dat de fan werkt als je de stekker losneemt van de sensor. Dat is precies de methode om te controleren of de sensor ok is. In dit geval moet je beginnen met het plaatsen van een nieuwe sensor.

Let wel, bij hedendaagse auto’s werkt de aansturing van de koelfan heel anders dan vroeger. Omdat aansturing vanuit de computer of bsi plaats vind moet je zeer voorzichtig zijn met doorverbinden van stekkers of spanning zetten op bepaalde onderdelen. Sommige onderdelen worden aangestuurd met slechts 5 volt en als je daar 12 v op zet smeult het gelijk weg…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 juli 2015 09:30 AM
  [ # 13 ]

Zie 1ste foto, de toerentalregeling van de ventilator is transistorgestuurd.

PB terug trouwens!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 10 juli 2015 10:53 AM
  [ # 14 ]

Top, bedankt voor deze toelichting mensen! Ik heb als het goed is later vandaag een nieuwe sensor en zal deze dan eens vervangen.

Met dat de ventilator gisteren weer is gaan werken (na losnemen van de stekker op de sensor) kreeg ik gelijk de melding “fout in emissiesysteem”. Van de melding dat de motor te heet is verwacht ik dat die verdwijnt zodra de nieuwe sensor geplaatst en aangesloten is, maar na overleg met de dealer schijnt de “fout in emissiesysteem” error een computeringreep te vereisen ... We gaan het beleven, zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

Bedankt nogmaals!

Profiel  
 
Ruitertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-07-2015

Gepost: 10 juli 2015 04:21 PM
  [ # 15 ]

Vanmiddag een vervangende sensor opgehaald en gemonteerd ... Helaas ... gedrag blijft hetzelfde Sad

Kan het zijn dat er voor het vervangen van de sensor nog aanvullende stappen nodig zijn? Dient er bijvoorbeeld iets gereset / ingeleerd te worden? Vanwege de overtuiging dat aan de hand van het beschreven gedrag dit wel bijna zeker de sensor moest zijn valt het me nu wel ‘een beetje’ tegen.

Nu maar eens nadenken waar verder te zoeken. Dit was het blijkbaar niet Sad

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook