Aanvulling waterman : mij wordt steeds geadviseerd dat de snaren van de waterpomp echt aan de losse kant moeten staan, anders gaat de waterpomp voortijdig kapot.
Er zijn zelfs mensen die maar 1(getande) riem monteren om zo min mogelijk spanning te krijgen.
De meeste waterpompen gaan echter kapot door stilstaan (winterstop?) en sneuvelen dan op een langere rit…..
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De snaren moeten idd niet te strak. En zeker niet naspannen bij een oude pomp. Als de boel niet slipt is het goed. Met twee snaren kunnen ze losser want er is meer wrijving om de pomp en dynamo rond te trekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Rogier23 schreef:
De meeste waterpompen gaan echter kapot door stilstaan (winterstop?) en sneuvelen dan op een langere rit…..
Ik heb vooral het gevoel dat alles wat er nu nieuw te koop is voor een ds (nieuwe namaak-onderdelen dus) van ontiegelijk slechte kwaliteit is. Waterpompen die geest geven na de winterstop, lagers die uitlopen als er twee snaren gemonteerd worden? Wat is dat voor onzin. Vroeger maakten we dat nooit mee in de garage. Een waterpomp, van originele kwaliteit, was goed voor minimaal 150.000 km en ging makkelijk 30 jaar mee..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Update: het is het lager van de dynamo. Op academische wijze (punt schroeverdraaier op onderdeel andere kant tegen oor) is vastgesteld dat de dynamo toch wel de veroorzaker is van het (lager)bijgeluid…..Waterpomp klinkt (gelukkig) goed.
Tijd voor een nieuwe dynamo?
Tips? (incl. electronische spanningsregelaar?)
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dynamo is toch vrij eenvoudig te reviseren? Nieuwe lagers, koolborstels en eventueel netjes draaien van de collector en het ding kan weer een autoleven mee.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robbedoes schreef:
Tips? (incl. electronische spanningsregelaar?)
Ja zou ik doen. een nieuwe met interne regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En…...intussen een nieuwe dynamo geregeld (70A, interne regelaar) met hulp/inzet van de Anwb. Vanuit Chyparse opgestuurd naar vakantieadres. Super geregeld zo…...denk niet dat er nog meer nodig is zo.
Aansluitschema al op het forum gevonden. Moet lukken dacht ik. Thanks allen.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Je hebt pech maar al lezend had het een en ander voorkomen kunnen worden met een beurt en / of check-up voor de vakantie ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Je hebt pech maar al lezend had het een en ander voorkomen kunnen worden met een beurt en / of check-up voor de vakantie ?
Gelukkig is dit voor mij voor het eerst in 15 jaar DS-vakanties door Europa. Voor ons vertrek door een hier goed bekende DS specialist een uitgebreide beurt gedaan, dus…..Maar wellicht heb ik iets gemist. Nog tips die ik ter harte kan nemen of iets wat ik over het hoofd heb gezien.
Zal vanavond nog ff wat foto’s posten van de aansluitingen op en rondom onze huidige dynamo. Ik heb nl. hier en daar wat vraagtekens als ik het vergelijk met het hier bekende aansluitschema van Bukkens…....ff checken hoe ik foto’s post.
Gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Het volgende aansluitschema heb ik van dit forum:
“Montage instructie dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Verwijder de pluspool van de accu.
Dynamo
1. verwijder de [plus] aansluiting, de [exc] aansluiting en de [R] aansluiting van de dynamo.
2. vervang de originele dynamo door de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
3. monteer de [plus] aansluiting op het B plus contact.[6mm tapeind]
4. monteer de [exc] aansluiting op het d+ contact [schuifcontact]
5. isoleer de “R” aansluiting.
Spanningsregelaar
1. haal van de spanningsregelaar de gele [exc] en de rode [L] aansluiting los en verbind deze draden met elkaar door. [beide buitenste aansluitingen van de drie met schroefverbinding]
2. verwijder de paarse schuifstekker van de spanningsregelaar en isoleer deze
3. verwijder de witte [R] aansluiting van de spanningsregelaar en isoleer deze.
4. de spanningsregelaar kan eventueel verwijderd worden.
Monteer de pluspool van de accu
Belangrijk: De aan de accu geplaatste startrelais krijgt zijn massa via de spanningsregelaar (start beveiliging voor als de motor loopt en de dynamo dus laad). Deze via de spanningsregelaar geschakelde massa moet vervangen worden door een vaste massa aansluiting. Om dit te bereiken moet in het dashbord de bruin gemerkte massa draad van het startcontact losgenomen worden en een rechtstreekse massa op het startcontact aangesloten worden.”
Op de bijgevoegde foto’s valt mij als eerste op het op de dynamobeugel bevestigde relais (die met 4 blauwe stekkertjes). Hoe moet ik dit plaat
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Sorry, ik vrees dat het allemaal veel pech is dan.
Checklist voor als het gemonteerd is:
Zorg dat het gele laadstroom lampje brandt als je contact schakelt. Meet de spanning (van de accu)
Bij starten moet het lampje uit gaan, eventueel met een beetje gas bij. Meet de spanning met lopende motor bij stationair, een beetje verhoogd en snellopende motor. Het zou niet veel meer als 14V moeten worden anders gaat er misschien iets kapot.
Mocht je merken dat de accu leeg loopt bij even niet gebruik, dan wordt het activatiesignaal wellicht niet onderbroken en loopt de accu wellicht leeg over de dynamo. Koppel voor de zekerheid de accu los als de auto stilstaat.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Sorry, ik vrees dat het allemaal veel pech is dan.
Checklist voor als het gemonteerd is:
Zorg dat het gele laadstroom lampje brandt als je contact schakelt. Meet de spanning (van de accu)
Bij starten moet het lampje uit gaan, eventueel met een beetje gas bij. Meet de spanning met lopende motor bij stationair, een beetje verhoogd en snellopende motor. Het zou niet veel meer als 14V moeten worden anders gaat er misschien iets kapot.Mocht je merken dat de accu leeg loopt bij even niet gebruik, dan wordt het activatiesignaal wellicht niet onderbroken en loopt de accu wellicht leeg over de dynamo. Koppel voor de zekerheid de accu los als de auto stilstaat.
Thanks voor de testsuggestie, maar eerst moet het apparaat er in.
Enne….pech heet niet voor niets pech: het gebeurt juist op die momenten, ook als je goed voorbereid bent weg gegaan 😆
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat relais lijkt me geen originele oplossing. De enige functie die ik erbij kan bedenken is de stroom signaaldraad onderbreken als het contact af staat (om leeglopen van de accu te voorkomen). Je kunt dit makkelijk nakijken door als je de auto op contact zet dat je het relais hoort klikken. Dan zouden de andere draden naar de accu en naar de signaal aansluiting van de dynamo moeten leiden.
Ik heb een nieuwe dynamo en de originele stroomregelaar is verwijderd. Slechts het gele draadje zit aangesloten en natuurlijk de dikke die in de originele draadbundel verdwijnt:
De overige draden die voorheen naar de stroomregelaar gingen, zitten nergens meer aangesloten maar zijn uiteraard wel geïsoleerd.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.