1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroen C5 Tourer 2.7 HDI Exclusive 2009
Marque
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-07-2015

Gepost: 14 juli 2015 05:17 PM

Hallo, mijn naam is Mark en ik sta op het punt een C5 Tourer 2.7 HDI uit 2009 aan te schaffen (momenteel rijd ik een Alfa 159 Sportwagon 3.2 Q4). De C5 Tourer heeft 100.000km gereden en heeft bijna alle opties denkbaar; van Panorama dak tot massage functie in de berijdersstoel.

Voor dat ik de knoop door hak zou ik graag van de experts willen weten wat de aandachtspunten zijn van deze wagen. Met zoveel electronica (opties) kan er uiteraard ook veel kapot en ik vroeg me daarnaast af of er groot onderhoud is voor 100.000 km (of daar in de buurt). Denk aan distributieriem, koppeling,...

Alvast dank voor de input!

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 15 juli 2015 06:27 PM
  [ # 1 ]

Hallo Mark,

Geen expert maar laat de airco leidingen controleren, deze scheuren en lekken n.l. snel.

Mijn ouders hebben ook een C5 uit 2009, schijnt vaker voor te komen.

Verder zou ik naar een Citroën specialist gaan en de auto laten voorkeuren.

Succes.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 15 juli 2015 06:37 PM
  [ # 2 ]

Zijn wel meer C5-3 kwaaltjes, zoals b.v de raammechanieken , lekkende voorpoten…

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 15 juli 2015 06:42 PM
  [ # 3 ]

Controleer ook de consensor van de airco; die gaan vaak stuk!

Profiel  
 
Marque
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-07-2015

Gepost: 15 juli 2015 07:52 PM
  [ # 4 ]

Top! Dank voor de tips.

Ondertussen is mijn oog ook gevallen op een 3.0 HDI uit 2010… is lekker te chippen zag ik.

Is er iemand die weet wat (behalve het vermogen) de voor- of nadelen zijn ten opzichte van de 2.7?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 15 juli 2015 08:25 PM
  [ # 5 ]

M.b.t. chippen, kijk even wat de bak aan kan. De Aisin die aan de 2.7HDi hangt mag maar 440Nm hebben geloof ik, zie dit topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/192673/

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 juli 2015 10:55 PM
  [ # 6 ]

Die Aisin bak ( dwars geplaatst) kan net het moment aan van de 3.0 HDI, en daar moet je zeker niet overheen gaan. Bij Jaguar etc gebruiken ze in de lengte geplaatste automaten/bakken, die zijn er voor veel meer moment ( en vermogen), vandaar dat Jag e.a. veel meer vermogen uit vrijwel hetzelfde blok kunnen halen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2015 10:33 AM
  [ # 7 ]

Lees: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228080/#1897206

Chiptunen van een C5 of C6 geschiedt op de gok, omdat deze auto’s zich niet wensen te gedragen op een rollenbank.

Het antislipknopje uit = alleen lampje uit, het systeem grijpt gewoon iets later in. Stilstaande achterwielen op een rollenbank wordt door de auto uitgelegd als ongeoorloofde toestand.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 16 juli 2015 12:54 PM
  [ # 8 ]

Bij 3.0 HDI hoef je echt geen chiptuning toe te passen, wat overigens ook niet aan te bevelen is met de AISIN bak limieten. Trekt zo veel beter dan een 2.7 HDI vooral bij lagere toerentallen. Je hebt nooit het gevoel dat je nog meer Koppel nodig hebt. Ik heb ervaring met beide (ieder ongeveer 100 k KM). Wel de bak op tjd verversen. 2.7 heet ook lasr van snel vervuilend diesel filter waardoor je deze sneller moet vervangen dan in de boekjes staat.

Profiel  
 
Marque
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-07-2015

Gepost: 16 juli 2015 02:43 PM
  [ # 9 ]

Dan lijkt de 3.0 toch de betere optie als ik het zo lees.

Maar ik kan me toch niet voorstellen dat die bak standaard al tegen max capaciteit draait… Wanneer je dan de helft van de tijd met aanhanger of caravan zou rijden zou al in de problemen komen?

Hoe dan ook, ik zal sowieso eerst even rijden zonder gerommel en kijken hoe dat bevalt. Misschien doe ik wel helemaal niets en laat ik het zo.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2015 03:02 PM
  [ # 10 ]
Marque schreef:

Top! Dank voor de tips.

Ondertussen is mijn oog ook gevallen op een 3.0 HDI uit 2010… is lekker te chippen zag ik.

Is er iemand die weet wat (behalve het vermogen) de voor- of nadelen zijn ten opzichte van de 2.7?

Je kan tegenwoordig alles chippen.

De 3.0 diesel heeft niet alleen meer koppel en vermogen, maar vooral ook een lager verbruik en een stuk stiller..
In de lengte en de breedte dus te verkiezen boven de 2.7.
Het verschil drukt zich dan ook uit in de prijs. En als je die betalen wilt…...
Voor een 3.0 moet je al gauw €20k neerleggen. Een 2.7 vanaf één derde.

Er is in dit forum enorm geleuterd over het maximum koppel dat die automaat zou kunnen hebben.
Vooral a-technici maken zich erg druk over 10% meer koppel. Nergens voor nodig, want die 10% zit dik in de toleranties en je gebruikt dat dan ook nog slechts in een fractie van de tijd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 juli 2015 03:07 PM
  [ # 11 ]
Marque schreef:

. Wanneer je dan de helft van de tijd met aanhanger of caravan zou rijden zou al in de problemen komen?

Dat klopt. Helaas is die automaat een beetje een pijnpunt van deze auto’s. Overigens, wat Jan geleuter vind is voor een ander gebaseerd op praktijkervaring.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2015 04:39 PM
  [ # 12 ]

Niet mee eens.
In den beginne was er klaarblijkelijk enig gelazer met deze automaten en daar is kennelijk iets aan gedaan.
Bij (te late) olieverversing gaan er dingen mis in het brein. Die hebben 0,0 te maken met koppel of vermogen.
De automaat zelf heeft zich bewezen als een van de meest robuuste die Citroen ooit voerde.

Punt twee: Ja, als je een sleurhut vol met mudjes aardappelen en ingeblikt voer en chauffeur plus vier passagiers met koffers tegen alpenpassen opsleurt met plankgas is te verwachten dat de olie in zo’n automaat flink opwarmt. Daarom zit er ook een oliekoeler op. Die verwarmt de koelvloeistof mee op.
Dus als je temperatuurmeter in de plus gaat wordt het tijd om na te denken waar je mee bezig bent.
Tandje terug kan dan schelen.

Mijn stelling is en blijft dat een automaat goed bestand is tegen 10% extra koppel bij normaal gebruik, dus gedurende een paar procent van de rijtijd. En dat is iets heel anders dan bovengeschetst trekker-gebruik. Ook zonder chippen is het helemaal de vraag of je de pas haalt bij plankgas.

Met zijn tweeën in mijn C5 100 kW en Aisin-6 gaat bij 37 graden buitentemperatuur en 135 km/uur de temperatuur al omhoog bij lange steile autoroute-hellingen (juist geprobeerd ZONDER sleurhut). Daar zit precies dezelfde automaat in. Ga je daar blindelings mee door dan gaat er vroeg of laat wel iets kapot. Heel misschien de automaat, maar eerder nog de koppakking. Je hoeft niet eens er op te letten: de airco wordt uitgeschakeld zodra de temperatuur iets boven normaal komt. Beetje minder gas en hij komt weer bij.

Net als met ongezond voedsel of drank: matig gebruik kan geen kwaad, maar overdaad schaadt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 16 augustus 2015 01:21 AM
  [ # 13 ]

Met de 2.7HDi is er het probleem van de stottering bij bepaalde toerentallen. Fijne motor maar het stotteren is bijna niet te verhelpen als het er in zit. Men weet eigenlijk niet precies waar het vandaan komt.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 augustus 2015 11:06 AM
  [ # 14 ]

Begin dan maar eens met de EGR kleppen.
Als je er echt van af wil: afblinden. Veel over geschreven op dit forum.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 16 augustus 2015 11:27 AM
  [ # 15 ]

EGR is zeker een “verdachte” in deze. Maar ook de vacuummembramen (die willen nog wel eens lekken). Het heeft in ieder geval bij zowel CNL als Citroen FR nogal wat hoofdbrekens gekost.
Als je de keuze hebt….zou ik voor de 3.0 gaan.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook