In mijn onlangs aangeschafte DSuper heeft de één of andere kneikont Heuga tapijttegels tegen de binnenkant van het dak gelijmd. Dus! Deze tegels liggen inmiddels in de vuilnisbak, en de binnenkant is goed gereinigd, nieuw hemeltje inmiddels in huis.
Heeft er nog iemand goede tips/trucs om het aanbrengen van de nieuwe hemelbekleding in mijn ID soepel te laten verlopen? Geen Pallasranden aanwezig, dak blijft zitten op de auto.
- welke lijm moet ik gebruiken?
- werkwijze? Lijn zetten in het hart van het dak of niet?
Groet,
Gerard
Oost west, BMW is ook niks…....

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om het goed en net te kunnen doen zou ik toch het dak even demonteren. Werkt zoveel prettiger.
Een Spuit(bus)lijm van 3M voor bekleding werkt als een tierelier.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Was er al bang voor. Hoeveel extra werk is het demonteren van het dak? Moet ik dan ook nog rekening houden met bijkomende zaken?
Oost west, BMW is ook niks…....
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb het zonder demonteren van het dak gedaan. Dankzij de pallas dakrand hoeven de randen niet zo netjes. Wel van het midden uit beginnen, met een kwast 2 zijdig bisontix aanbrengen en li-re baan voor baan insmeren/drogen en vastdrukken. Als je te veel smeert op de bekleding (pallas = met schuimlaag) dan komt de lijm in het schuim en bij aandrukken ontstaan dan kuilen in de bekleding.
Niet-pallas dakbekleding heb ik geen ervaring mee.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het demonteren van het dak heb ik zelf nooit gedaan voor het vervangen van een hemel alleen. Het is effe werk om de boel schoon te maken als je boven je hoofd moet werken, maar het gaat prima. Zeker een lijn zetten in het midden van het dak en in het midden van de plakken hemel, hele goede lijm van 3m gebruiken die bestand is tegen temperaturen van boven de 50-60 graden en rustig werken. Dan lukt het je in een uurtje of vier. Met demontage en montage van het hele dak ben je zomaar 3x zolang bezig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Men neme die hele goede contactlijm van 3M zoals beschreven, chyparse heeft het eventueel ook liggen.
Op het dak precies in het midden over de lengte vette viltstift streep zetten.
Idem om de hemelbekleding met een dunne stift of pen (lekt anders door)
Beide delen in de contactlijm zetten, tien minuten laten drogen.
Hulpje erbij (achterbank eruit is wel lekker) achter eerst vast, strak trekken en voor, zover mogelijk, vastzetten. lak/linoleum roller in het midden eroverheen en geen plooien maken.
Vanuit het midden naar de zijkanten werken tot het geheel vastzit.
Met snijden zoveel mogelijk tegen de dakrand aan werken of achter de rubberrand vastdrukken.
Succes.
Het lukte mij ook zonder het dak te demonteren. Ik gebruikte eerst Bison-Tox. Echter de hemelstof liet weer los tijdens een (zomer)vakantie in Italië. Kon weer opnieuw beginnen nu met 3M lijm van Chyparse, sindsdien zit het er al jaren weer tegenaan.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb laatst nog een hemelbekleding erin gelijmd, ik had het dak eraf dit moest toch nog opnieuw gekit worden.
Met een oude verfspuit met verpuitbare lijm aangebracht.(ong 4 bar)
Eerst een middellijn op het dak en de bekleding en dan eerst de ene helft en dan de andere.
Ik heb eerst de hemel met foam voorgelijmd een avond ervoor.
Dit omdat de foam best zuigt en de tweede keer gaat het dan veel beter.
De gebruikte lijm is sabaspray dit heb ik bij een meubelstoffeerder gekocht.
De spuit maak je schoon met wasbenzine.
Wel een spuitmasker opzetten het stinkt behoorlijk.