Ontsteking Panhard Dyna
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 19 juli 2015 06:07 PM

Ik heb een probleem met ontsteking te stellen. De Panhard liep slecht en dat bleek te komen door 2 dingen: De borgplaat van de stroomverdeler was gescheurd en borgde dus niet meer. Via het clubmagazijn een nieuwe plaat besteld en gemonteerd. Auto liep nu beter, maar toch nog niet helemaal lekker. Vervolgens kwam ik er achter dat 1 van de 2 veertjes van het vervroegings mechanisme verdwenen was. Nieuw veertje besteld en dat moest erin gepriegeld worden. Een klusje wat ik thuis heb gedaan dus de hele verdeler eruit gehaald. Veertje gemonteerd almede de grondplaat met vacuumvervroeger en contactpunten. Tot zover ging het naar mijn idee goed.

Als laatste moest ik de ontsteking stellen dat wilde ik vandaag “even” doen.
Daarvoor de punten op maximaal open gezet en ze daarna afgesteld op 0,4 mm. Vervolgens de motor gedraaid tot het merkteken zichtbaar was. Testlamp aangesloten, maar die brandde niet. Verdeler gedraaid, maar ook geen brandend lampje. Vervolgens zag ik dat de contactpunten gesloten waren, die behoren open te staan / zich te openen. Maar als ik ze vervolgens op dat moment op 0,4 mm zet en de motor draai gaan ze veel verder open.
Alle aansluitingen lijken goed te zitten. De verdeler kan er maar op 1 manier in.

Wat of waar zou het fout kunnen zitten?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 juli 2015 06:51 PM
  [ # 1 ]

Onder de verdeler zit toch geen losse as als bij een kever?
Daar kun je die as gewoon uitlichten en verkeerd terug steken (paar tanden zeg maar)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 19 juli 2015 07:04 PM
  [ # 2 ]

Aan de verdeler zit een as. Aan het eind van die as zit een T-stukje. Als je de verdeler (met as) in het blok steek moet het T-stuk in de ruimte op de bodem aangrijpen. Draait de as door, zit het T-stuk verkeerd en moet omgedraaid worden. As er dus weer uit en T-stukje 180 gr draaien.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 juli 2015 08:44 PM
  [ # 3 ]

Bij de kever is het ook zoiets, alleen waar dat T stuk ingrijpt dat is een losse as met vertanding die ingrijpt op de krukas, die losse as kun je dus lichten en verdraaien.
Die losse as blijft op zijn plaats door de gemonteerde verdeler.
Ik heb het ooit klaargespeeld om die dus te verdraaien, vandaar dat ik dat weet.
Zul je dus best een tekening van die motor hebben.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juli 2015 05:02 PM
  [ # 4 ]

Simpele controle: Wijst de vinger van de rotor naar de bougiekabel aansluiting van de eerste cilinder op de verdeler als je motor in BDP staat? Ik denk toch dat je verdeler niet goed staat. Je methode met het testlampje werkt normaliter goed van het “vaste onstekingstijdstip”, weet je zeker dat je streepje op BDP staat, en niet op een aantal graden voorontsteking ? Die ontsteking moet je dan later wel nog “dynamisch” instellen ( bij een bepaald toerental).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 23 juli 2015 02:57 PM
  [ # 5 ]

Ik vrees dat ik aan de motor gedraaid heb nadat de ontsteking eruit was. Foutje…
Daarnaast is de as van de ontsteking ook niet goed meer denk ik. De speling zou enkele millimeters moeten zijn, maar dat is meer dan een centimeter.
De auto gaat de 28e augustus naar de garage voor onderzoek.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 09 oktober 2015 01:31 PM
  [ # 6 ]

Update: De dame rijdt weer als een zonnetje…..

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Gepost: 09 oktober 2015 01:44 PM
  [ # 7 ]

Maar wat was nou het probleem?

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 11 oktober 2015 11:56 AM
  [ # 8 ]

De ontsteking was niet meer compleet. Miste een aantal ringetjes, borgveertjes ed. Verder zijn er een aantal andere zaken meteen aangepakt. De auto rijdt nu weer heerlijk.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook