Ontsteking DS 23 IE op vakantie
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 27 juli 2015 08:21 PM

we zijn nu ca 10 dagen in zuid frankrijk, en de DS deed het prima : starten lopen en rijden. De laatste dagen begon hij echter na overigens altijd goed te starten, s morgens af en toe op 3 cilinders te lopen, te schokken bij lage toeren/ weinig gas, en onregelmatig te lopen. Mn ca 1000-2000 toeren, daarna ging het beter, ook na ca 15 min rijden ging het wat beter.
Bij controle van de ontsteking : kap en rotor leken goed, kabels en bougies zijn pas ca 7000 km oud.
Puntjes weinig ingebrand na 7000 km, maar er was bijna geen lichthoogte van de puntjes meer : niet met het oog meer waar te nemen !.onbegrijpelijk dat zo n DS nog kan rijden ! Ik neem aan door slijtage van de fibernok.  . Daarom de lichthoogte op ca 0,4-0,5 mm afgesteld ( ik heb hier geen WPH).
1) is de lichthoogte zo ongeveer goed ? ( voor de vakantie in ieder geval, nog ca 2000km te gaan, of luistert dat heel nauw?)
2) de ontsteking komt, lijkt me , door meer lichthoogte te geven, iets vroeger te staan. Maar die is natuurlijk ook verlopen door de slijtage van de fibernok, zodat hij nu weer ongeveer goed zou moeten staan. Ik heb geen stroboscoop hier, en statisch is het niet te doen bij zo’n IE omdat je zonder demontages niet bij het vliegwielgat kunt.weinig zin in.
- is het zo goed genoeg voor de komende 2000 km ( wel met flinke belasting) of moet ik ergens een stroboscoop gaan kopen en de ontsteking toch gaan afstellen ?
- herinner ik me goed, en moet de onsteking op 11 (nokkenas)graden staan ?
Graag hulp !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 juli 2015 08:25 PM
  [ # 1 ]

De puntjes moeten op 0,40 mm worden gezet, niet ruimer. Als je ze op 0,40mm hebt staan moet t goed gaan en kun je er zeker 2000 km mee naar huis komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 28 juli 2015 01:06 AM
  [ # 2 ]

Ga ik morgen proberen. NU pingelt hij ook in de bergen bij belasting.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 juli 2015 02:11 AM
  [ # 3 ]

heb je ontsteking nu iets later gesteld? Gauw weer terugzetten.
Volgens mij maak je namelijk met 2) en denkfout.
Als de ontsteking goed stond en slecht werd door het door jouw aangehaalde verslijten van de nok dan is herstel van de lichthoogte mijns inziens voldoende voor een juiste ontsteking. Of ben ik nu gek?
Overigens het kartonnen omhulsel van een pak vloeitjes is 0,4mm en met een reservelampje, een stukje draad en een schroevendraaier of kampeermes kom je al een heel eind voor een redelijk goede afstelling bij een normale ontsteking.
en als je wifi of zo hebt : Technisch team http://youtube/uXwbeGWHPTA over De Ontsteking!
succes

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 juli 2015 11:16 AM
  [ # 4 ]

Als hij pingelt staat hij te vroeg.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 juli 2015 11:40 AM
  [ # 5 ]

Of je hebt van die smerige euro 95 getankt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 28 juli 2015 03:50 PM
  [ # 6 ]

Vanochtend voor de hitte de lichthoogte van de puntjes teruggesteld naar 0,4 mm.
Nu geen gepingel meer (mogelijk nog iets bij lage toeren optrekken bergop, maar dat moet je ook niet doen natuurlijk!)
Lijkt me prima te lopen en starten OK.
Bedankt voor de adviezen.

Nog een vraagje : Als ik een stroboscoop te pakken kan krijgen : moet de ontsteking worden afgesteld op 11 (nokkenas) graden bij 2000 toeren, of herinner ik me dat verkeerd ?

Het filmpje van TT team moet ik nog bestuderen, ik weet nog niet of ik die keuzes wil maken, die daar gedaan worden. Bovendien is dan misschien de afstelling van de injectie verkeerd, die daar niet op afgeregeld was. Lijkt me iets voor thuis !

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 28 juli 2015 06:26 PM
  [ # 7 ]

Klopt idd. 23 krukasgraden volgens WPHB, zie hier voor een link naar het tabelletje getoond in het topics van DS-TT over het afstellen van de ontsteking:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/P30/#1911942

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 28 juli 2015 07:48 PM
  [ # 8 ]

@waterman, is het niet Euro95-E10? Dat gaat toch helemaal niet goed, of wel?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 juli 2015 08:00 PM
  [ # 9 ]

Euro95-e10 gaat sowieso fout, maar ook de huidige Euro95 is al nauwelijks meer brandbaar te noemen. Een paar jaar terug smeet ik dat in alles waar ik in reed, nu merk ik dat zelfs een Toyota al neiging tot pingelen heeft op die troep. Om van het vermogensverlies nog maar te zwijgen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook