2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
ophanging: faseverschuiving
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 09 oktober 2018 11:26 AM
  [ # 16 ]

Kleine update,

Ik ben vandaag met de Dyane opnieuw naar de Belgische Autokeuring geweest voor de zogenaamde herkeuring.
Omdat hij dus afgekeurd was op de ophanging vooraan (vooraan links) gaat hij oon enkel herkeurd moeten worden voor enkel de ophangingstest op de vooras.
De volgende zaken had ik aangepast aan de Dyane :
-  vooraan nieuwe schokdempers L+R van Burton
-  de banden op de juiste druk gezet. Vooraan 1,4 bar en achteraan 1,8 bar

Bij de allereerste test op de trilplaat faalt de Dyane.
- links vooraan : waarde 34
- rechts vooraan : waarde 32

En ze moeten blijkbaar een minimale waarde halen van 35.

Raar vind ik dat.
Want bij de eerste keuring vorige week was hij enkel Links Voor afgekeurd omdat hij daar de waarde 35 niet haalde.
Rechts voor haalde hij zijn waarde 35 dus wel.
En nu met de nieuwe schokdemper haalt hij rechts voor zijn waarde niet.

Anders gezegd : met de oude schokdemper is de waarde rechts voor beter dan nu met de nieuwe schokdemper.
Een oude verroeste schokdemper die +20 jaar onder een auto heeft gezeten doet het beter dan een nieuwe schokdemper.


Dan heeft de keurder de test maar een 2e keer gedaan.
Hij vroeg me eerst hoe hard de banden stonden. En dat hij ze harder wou oppompen.
Ik vertelde hem dat volgens de vraagbaak en de technische documentatie de druk vooraan op max. 1,4 bar mag staan.
Hij maakte de opmerking dat die Citroënnekes en andere lichte auto’s veel last hebben op die test.

Hij heeft dan wat aan de ventieltjes van de voorste 2 banden liggen prullen.
Aan het sissend geluid vermoed ik dat hij er zelfs een beetje lucht heeft uitgelaten.

De testresultaten van de tweede test :
- links vooraan : waarde 38
- rechts vooraan : waarde 36

Dus hij haalt net de waardes 35.
“net goed genoeg” zegt de keurder.


Ik vermoed dus dat dit nog VEEL PROBLEMEN gaat geven met de A-types nu de oldtimerwetgeving veranderd is en de oldtimers weer terug met regelmaat naar de keuring moeten.


De man aan het loket van de kassa zei me, toen ik nietsvermoedend deed te vragen of de auto goedgekeurd was, dat dat een groot probleem is bij dat soort auto’s (oude Citroëns type A).  En dat dat te maken heeft met de regeling van de hoogte van het voertuig.


Dus met nieuwe schokdempers haalt een Dyane (en ook 2CV) dus net de keurings-ophangingstest. Zij het erg nipt.
Maar blijkbaar kan je die waarde nog beïnvloeden door de rijhoogte van de auto te regelen.

Misschien een tip voor zij die net niet hun waarde 35 halen.
Gewoon het voertuig iets lager leggen.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3059
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
- 2CV special
Gepost: 10 oktober 2018 10:14 PM
  [ # 17 ]

Die originele dempers zijn nog altijd beter :

ik ken een 2pk specialist die vier nieuwe originele dempers gebruikt om wagens door de keuring te krijgen


Het echte probleem is dat de Belgische keuring zijn eigen waarden heeft bepaald voor de ophangingstest ,

en geen rekening heeft gehouden met ” lichte ” voertuigen .

De constructeur KAN een gefundeerde verzoek om afwijking aanvragen

voor bepaalde modellen zoals voor de Fiat 500 gebeurd is .

Citroen België : of schrijf ik beter Peugeot ; heeft daar natuurlijk geen oren naar vrees ik ,

als je al ziet hoe erg het al is om een gelijkvormigheidsattest te krijgen .

denk dat we dit best aankaarten via de BFOV .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 11 oktober 2018 10:33 AM
  [ # 18 ]

ik kaart mee

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1640
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 oktober 2018 02:24 PM
  [ # 19 ]

Dat is een generiek probleem van de testmethode voor alle lichte auto’s van na 1968. ( Daarvoor zijn er geen PVG’s en geen test voor auto’s ouder dan 50 jaar dus.)
Wat ik wel opmaak: Ze laten lucht lopen uit de banden, en hup, de testresultaten gaan met 4 punten omhoog.
In plaats van de banden harder op te pompen heb je dus betere resultaten met slappere banden ( dat heeft alles te maken met hoe de test werkt, hij probeert de veerconstante te bepalen aan de hand van de eigenfrequentie en de phase shift).
Ik raad dus iedereen aan met een bandenspanning van rond de 1 bar naar de technische keuring te gaan Wink
En ja, de enige weg om gehoord te worden is via de BFOV.

Voor de Nederlanders: In Belgie zijn de technische keuringen voorbehouden aan een aantal gecertificeerde stations. Al die stations gebruiken verplicht dezelfde apparatuur en testmethoden die in nauwe samenwerking tussen de bevoegde dienst (DIV) en de vereniging van eigenaren van teststations (GOCA) vastgesteld zijn. De gebruikte testmethode voor schopdempers is ingevoerd in 1992 en is uniek en wordt alleen gebruikt in Belgie. Het is een phase-shift test gebaseerd op het ideaal gedrag van een massa-veersysteem en komt voort uit een methode van de EUSAMA ( European Shock Absorber Manufacturers). Rond 2012 is de methode nog eens aangepast bijvoorbeeld voor run-flat tyres, vanwege het feit dat zware voertuigen met versleten schokdempers als goed door de test kwamen en vanwege de problemen met zeer lichte voertuigen. Voor de mensen die er het fijne van willen weten heb ik nog een mooie presentatie met de details, in Nederland hoeft men niet bang te zijn dat de RDW deze methode overneemt voor de APK.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook