1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX pomp plaatsen advies gevraagd
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 augustus 2015 10:53 PM

Ik ga binenkort een CX pomp plaatsen op mn gestalde auto.
Het is nogal een rit omdat omdat ik inmiddels verhuisd ben.
Vandaar dat ik graag zeker wil weten wat ik nodig ga hebben.

Ik lees namelijk dat je naast 6 mm aan afstandsringen wellicht ook een langere snaar nodig zou hebben ?
Of een aanpassing zou moeten doen aan de spanner. Dat word lastig op de stallingsplek, daar kan je niet echt werken.

Weet iemand of het lukt gewoon ds pomp eruit, cx pomp erin of ga ik daar problemen mee krijgen ?

P.S. Het aanzuigverhaal met de cx pomp ken ik, dat komt wel goed. En de juiste cx pomp heb ik inmiddels
Een van de twee snaren doorsnijden is ook geen probleem.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 12 augustus 2015 12:55 AM
  [ # 1 ]

Lukt wel zonder verdere aanpassing aan snaar of spanner. Heb alleen een inbusbout in de spanner gebruikt en een paar halve vulringen onder de kop van de bout om deze met een dopsleutel te kunnen blokkeren. Kreeg anders de moer niet strak. Succes

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 12 augustus 2015 02:55 PM
  [ # 2 ]

Bedankt ! Dan moet het lukken.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 augustus 2015 11:38 PM
  [ # 3 ]

Heb een RVS bout & moer gebruikt voor te spannen, deze is goed stevig aan te draaien zonder dol te krijgen. De pomp moet goed op spanning worden gezet om niet te slippen op de enkele riem.
De originele riem zorgde er bij mij voor dat de spanbeugel niet meer bruikbaar was. Ik heb zelf een driehoekvormige beugel gemaakt die op de onderste bout van de waterpomp vast zit. Dit omdat een simpele rechte beugel óf te kort is óf tegen het pomphuis aan komt waardoor deze niet te spannen is. Er zit een oversized moer tussen omdat ook hier wat op te vullen is.

Een langere snaar is een optie maar lost niet veel op vrees ik. De koppelingsbediening moet dan even los van de vork om deze te vervangen. Tip: onthou hoeveel windingen deze uitsteekt om te voorkomen dat je opnieuw moet afstellen.
Een té lange riem laat de pomp meer dan 90 graden kantelen vanaf het bevestigingspunt op het blok. Hierdoor is het mogelijk dat de riem tegen de bout aankomt, althans dat was bij mijn CX pomp.

De aanzuigpijp zit op een plek dat de originele slang wat kort is maar niet té kort.
Als je verder de ontlastschroef weet te vinden, dan komt het goed met die aanzuigproblemen.

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 16 augustus 2015 11:07 PM
  [ # 4 ]

Bartjes dank voor de reactie.
Ik heb geprobeerd de cx pomp op de stalingplaats te monteren, maar kreeg het uiteindelijk niet gedaan.
Het probleem was dat de ds-pomp spanner niet te gebruiken was. Althans niet via hetzelfde waterpomp tapeind dat gebruikt word als je een ds pomp bevestigd.
Ook een dieper liggend waterpomp tapeind kon ik niet gebruiken omdat daar het beugeltje van de gradenboog al zat.
Het probleem is eigenlijk dat het cx-pomp-spanner-bevestigingsoog (een berg scrabble punten !) +/- 90 graden verdraait zit tov het oog van een ds pomp

Een spanner ter plekke fabriceren was helaas geen optie.
Ik heb dus maar de oude ietwat lekkende ds pomp gemonteerd.
Als ik de wagen thuis heb, ga ik alsnog de cx pomp monteren en een spanner maken. Ik heb nog een cx pomp spanner liggen en die kan wel aangepast worden denk ik.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 17 augustus 2015 01:23 AM
  [ # 5 ]

Hoi maxcitro,

ik heb hetzelfde probleem recent gehad, maar dan heb je een verkeerde pomp. Vergelijk het maar met de DS-pomp, de plaats van het oog is dan 90 graden verdraaid. Er zijn dus twee (wie weet meer) typen te krijgen, ik heb dit ook door schade en schande ondervonden.
Dus opzoek naar een goed type en dan past alles wel.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 23 augustus 2015 11:14 PM
  [ # 6 ]

Hoi Captn Kok,

Dan zijn er minstens drie types.
Want ik heb eerder een cx pomp proberen te passen maar die past totaal niet.
Daarvan de pompvoet te dik. Die pomp zag er ook totaal anders uit dan de cx pomp die ik nu heb.
Die lijkt wel op degene van de plaatjes hier in dit forum.
Maar goed, het bevestigingsoog van die pomp zit dus 90 graden verkeerd.

Ik heb de wagen nu thuis dus het komt wel goed, ik maak wel een spanner.
Heb nog een cx spanner liggen en die kan ik aanpassen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 augustus 2015 02:32 PM
  [ # 7 ]

Een vraag puur uit interesse:

waarom wil je een CX pomp, is het niet gewoon eenvoudiger om een DS pomp te plaatsen?
Of is de CX pomp beter beschikbaar, of heeft deze meer opbrengst?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 augustus 2015 02:45 PM
  [ # 8 ]

Meer opbrengst, stiller, kleiner, lekken nooit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 augustus 2015 08:58 PM
  [ # 9 ]

+1

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 25 augustus 2015 10:44 AM
  [ # 10 ]

Goedkoper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 25 augustus 2015 01:30 PM
  [ # 11 ]

enige nadeel is de enkele snaar. Het is speciaal werk om op een CX pomp een dubbele poelie te zetten.
Ik rij al 8 jaar en 130 dkm mee met dezelfde snaar….

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 25 augustus 2015 03:45 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een CX pomp met dubbele snaar. Geen idee hoe dit tot stand is gekomen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 25 augustus 2015 04:27 PM
  [ # 13 ]

De oude Van der Laan in Abbenes leverde deze, ook met de poelie voor de hydrauliek uitvoering (3 snaren).
Ik hoorde dat ze niet meer worden gemaakt, maar weet niet of dat klopt.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 augustus 2015 01:14 PM
  [ # 14 ]
Mr. Smith schreef:

Ik heb een CX pomp met dubbele snaar. Geen idee hoe dit tot stand is gekomen.

sorry .. klopt niet
Mijn cx pomp heeft een poelie voor 3 snaren.. bvh

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 15 september 2015 05:30 PM
  [ # 15 ]

Hier een foto van het eindresultaat.
De aangepaste spanner is ook van een cx dacht ik.

http://s1359.photobucket.com/user/msnijd/media/draagarm lassen/photo1_zpspa6tweox.jpg.html

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook