Stroef schakelende Berlingo 1.8 (2006)
AdjevE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 30-01-2012

- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 13 augustus 2015 02:09 PM

Enkele weken geleden ging mijn Berlingo heel stroef schakelen. Vooral naar 1e, 2e versnelling en in z’n achteruit schakelen gaat erg moeizaam. Je voelt een soort van weerstand waar je de versnellingspook doorheen moet drukken.

Mijn vrouw had op gegeven moment de auto mee en ging eens uit frustaratie met flinke kracht een paar keer met de versnellingspook heen en weer en plotseling schakelde deze weer als een zonnetje.

Nu steekt het fenomeen van moeilijk schakelen echter weer de kop op.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn ? De garage waar ik de auto in onderhoud heb heeft momenteel vakantie…...

Berlingo Multispace 1.8
bj 2006
km stand ca 140.000

Alvast bedankt voor de info

Groeten Ad

Ad

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 augustus 2015 10:32 PM
  [ # 1 ]

Schuren de schakelstangen misschien ergens tegenaan? En ontkoppelt ie wel volledig?
Het zou kunnen helpen om de gewrichten van de schakelstangen even in te spuiten met wat vet. Met kracht forceren is nooit goed.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 13 augustus 2015 10:38 PM
  [ # 2 ]

Stroef schakelen kan een aantal oorzaken hebben:
- de schakelstangen zijn versleten. Evt kun je deze smeren;
- de koppeling is versleten. De koppeling komt onvoldoende vrij en gaat dan zwaar schakelen. Ik spreek uit eigen ervaring. Zelf ondervond ik stroef schakelende 5e versnelling, die soms niet een werd gepakt
- te laag oliepeil in de versnellingsbak.

Ik zou met de eenvoudigste zaken beginnen nl. smeren schakelstangen en controleren en evt. vervangen van de bakolie.
Ben benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak blijkt te zijn.

teveel citroenen

Profiel  
 
AdjevE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 30-01-2012

- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 14 augustus 2015 12:33 PM
  [ # 3 ]

Ik ben vanmorgen even naar Citroen dealer Driessen in Eindhoven gereden. Een monteur constateerde al meteen dat mijn koppelingpedaal ver ingedrukt zat. Toen hij het koppelingpedaal omhoog trok was het schakelprobleem al opgelost.
Moet ik nog wel een keer af laten stellen.

Ik hoefde niets te betalen terwijl monteur toch incl testritje toch zeker kwartier bezig geweest is. Goede service

Ad

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook