8 van de 11
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Multiriem / airco + signaallampje (BX)
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 december 2017 06:18 PM
  [ # 106 ]

De druksensor op de droger is een noodvoorziening.
Als ik het goed begrijp moet jouw airco aangestuurd worden door het kastje. Waarschijnlijk heb ik het al eens gevraagd, maar is jouw compressor er een met regelbare opbrengst? Dat lijkt me wel het meest logisch in dit geval.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 december 2017 06:47 PM
  [ # 107 ]

Nee, het is zeker weten een aan/uit-compressor. Als beide sensoren noodvoorzieningen zijn, moet het expansieventiel kennelijk de doorstroom van het koudemiddel “regelen”, maar zoals je zelf al eerder schreef: hoe zou zo’n ventiel, dat geen enkele elektrische verbinding heeft, dan “weten” wat het moet doen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2017 09:55 AM
  [ # 108 ]
Rougefurio schreef:

Hoe zou zo’n ventiel, dat geen enkele elektrische verbinding heeft, dan “weten” wat het moet doen?

Omdat het eigenlijk een reduceerventiel is en bij de gereduceerde uitgangsdruk hoort een temperatuur.
Dit laatste is wel voor elk koudemiddel anders.
Zie ook https://www.carcoolsystems.nl/werking_airco/p/27/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 december 2017 11:24 AM
  [ # 109 ]

Oké, dank je. Ik zet nu een paar zaken op een rijtje; als ik onjuist redeneer, hoor ik dat graag.

- De druksensor op de filter-droger, de temperatuursensor bij de verdamper en het thermostaatkastje waarmee ze zijn verbonden, zijn niet bedoeld om, onder normale omstandigheden, het proces te “regelen”. De sensoren moeten alleen een signaal aan de thermostaat geven als óf de druk te hoog of te laag is (bijv. bij overvullen of lekkage), óf de temperatuur in de verdamper te laag wordt. De thermostaat schakelt dan de pomp uit. Dit laatste, afschakelen bij een te lage temperatuur, gebeurt nu bij mij, waardoor mijn airco het wel doet, maar op de “verkeerde” manier.

- Als alles goed werkt, zal het expansieventiel het proces regelen, ik neem aan door meer of minder koudemiddel door te laten naar de verdamper. Hoe “weet” het ventiel dan hoeveel het moet doorlaten? Door naar het juiste evenwicht tussen druk en tegendruk te zoeken? In het ronde dingetje met het varkensstaartje, rechts op de foto’s, schijnt als het goed is een heel klein beetje gas te zitten, dat dan meer of minder zou worden samengedrukt en daarmee de “pen” die door het blokje loopt een heel klein beetje doet verschuiven. (Op de foto’s ligt maar een stukje van die pen, omdat de rest in de stofzuiger is verdwenen.)

- Klopt dit verhaal? In dat geval zou dus het door mij gemonteerde nieuwe (!) expansieventiel niet goed (meer) zijn, waardoor het systeem moet terugvallen op een noodvoorziening, die dankzij de nieuwe thermostaat wél goed werkt. Ook zou mijn blauwe lampje niet om de zoveel tijd uit en weer aan moeten gaan, maar, na het aanzetten van de airco, voortdurend moeten branden, omdat de pomp niet hoeft af te slaan.

Tegen wéér een nieuw ventiel monteren zie ik wel een beetje op, vooral omdat ik niet zeker weet of dat dan wél goed is. Of zou je dat van tevoren kunnen controleren? Jullie input is welkom, want ik sluit niet uit dat ik mezelf steeds verder van huis redeneer…

Afbeelding Bijlagen
Open_exp._ventiel_800_x_600_(1)_.jpgOpen_exp._ventiel_800_x_600_(2)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 januari 2018 06:04 PM
  [ # 110 ]

bx16vert schreef, op 13 september jl.:

Hmm… theoretisch als het expansie/ inspuitventiel open blijft staan, dan zou het systeem blijven koelen.
Maar met deze buiten temperaturen zou de verdamper op een gegeven moment ook bevriezen. En dat word dan weer voorkomen door de sensor 5 i.c.m. regelkastje/thermostaat 6, deze zou de pomp dan moeten uitschakelen.

Wellicht hebben de buitentemperaturen mij, bij het beoordelen van de werking van het systeem, in de afgelopen tijd toch parten gespeeld en is wéér een nieuw expansieventiel misschien niet nodig. Vandaag als volgt getest:

De garage met behulp van de cv-installatie én een langdurig draaiende motor (kap open) opgewarmd tot zo’n 21°C. Als ik de aircoschuif dan helemaal openzet, slaat de pomp ook na langdurig koelen niet af. De uitstroomtemperatuur is constant zo’n 7°C (dicht bij de verdamper gemeten; het interieur zelf wordt natuurlijk minder koud, afhankelijk van waar je zit). Dit betekent mijns inziens dat het expansieventiel niet defect is. Immers, als het ventiel niets zou regelen en geheel open zou blijven staan, zou de verdamper snel bevriezen en de thermostaat, op aangeven van de sensor op de verdamper, de compressor uitschakelen.

Dit uitschakelen gebeurt wél als ik de schuif halverwege zet, en al na zo’n tien seconden koelen. Ongeveer een halve minuut later schakelt hij weer even in. Tijdens dit afwisselen varieert de uitstroomtemperatuur zo tussen de 15 en 18°C. Kennelijk is de mate waarin het (of: mijn) ventiel zich kan aanpassen beperkt: de doorstroom van het koudemiddel naar de verdamper kan niet zó ver geknepen worden dat afslaan van de pomp wordt voorkomen. Of schakelt de thermostaat de pomp uit op basis van een signaal van de druksensor op de droger? Het kan namelijk niet op commando van de verdampersensor zijn, want de temperatuur daarvan komt niet in de buurt van het kritische afschakelmoment.

Nog steeds niet alles 100% duidelijk dus (ook de precieze werking van het ventiel en zijn varkensstaartje niet), maar nieuwe ingrepen lijken me vooralsnog niet nodig: het systeem koelt goed en er treedt geen bevriezing op.

Afbeelding Bijlagen
Open_exp._ventiel_800_x_600_(2)_.jpgAfvoer_uitlaatgassen_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 maart 2018 03:32 PM
  [ # 111 ]

Het is niet erg om zo’n grappig aircolampje te moeten solderen en het aan de achterkant met een moertje vast te zetten, zodat de hele boel bij vervanging los moet, áls je ervan mag uitgaan dat zo’n ledlampje jaren meegaat. Niet dus: een half jaar na montage en hooguit een paar branduren heeft het al de geest gegeven. Het ligt niet aan de bedrading of aan de las, want als je het lampje rechtstreeks aansluit op een 9-volts batterijtje, doet het ook niks. Een tweede lampje dat ik had liggen doet het dan wel. Op de foto links zie je het nu kapotte lampje in betere tijden (september 2017). Zucht.

Afbeelding Bijlagen
Aircolampje_640_x_480.jpgKapot_aircolampje_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 maart 2018 05:41 PM
  [ # 112 ]

Eigenlijk sub-sub-topic, maar vooruit maar…

Vandaag een paar nieuwe ledlampjes 12V DC voor mijn “aircoverklikker” binnengekregen. Twee of drie vragen:

- Het enige verschil tussen de polen is de kleur: koperkleurig en zilverkleurig. Wat is de plus en wat is de min?

- Ik lees over een voorschakelweerstand. Heb ik die nodig, en zou het ontbreken ervan de oorzaak zijn geweest van de korte levensduur van mijn eerste lampje?

Afbeelding Bijlagen
Led_12V_DC_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 maart 2018 06:08 PM
  [ # 113 ]

Een LED is een diode die één kant op stroom doorlaat en als prettige bijkomstigheid heeft dat als hij stroom geleidt hij licht geeft. Dus als je hem ‘verkeerd om’ aansluit, loopt er geen stroom en geeft hij geen licht.

Verder werkt een LED op stroom en niet op spanning. Heel belangrijk! In geleidende toestand, dus als hij licht geeft, is de spanningsval ongeveer 0,7 Volt. Dus als je plompverloren 9 volt op een LED zet dan gaat hij stuk.

Je hebt nu een LED met voorschakelweerstand want je kunt hem direct op 12 Volt aansluiten. Dan is het makkelijk om uit te vogelen wat plus en min is. ‘Verkeerd’ aangesloten geeft hij geen licht, goed aangesloten wel.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 maart 2018 08:08 PM
  [ # 114 ]

Dank je! Hij heeft dus al een ingebouwde voorschakelweerstand. Overigens was het nu kapotte lampje óók geschikt voor 12V DC (en ik meen zelfs ook voor 12V AC), dus dat lampje heb ik niet “opgeblazen”, maar is door een andere oorzaak kapot gegaan. Misschien was het gewoon van slechte kwaliteit, alhoewel het minstens twee keer zo duur was als de lampjes die ik nu heb aangeschaft.

Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 maart 2018 01:48 PM
  [ # 115 ]

Klaar voor actie. Afkoppelbare kabelverbindingen en geen moertje meer aan de achterkant; ik ga het lampje, eventueel m.b.v. wat tape, in het gat klemmen. Zo kan ik het er bij vervanging gewoon uittrekken. Ezelsbruggetje voor + of -: “voor z’n roodkoperen!” (rood = plus = koperkleurige pool). Ik durf de werking nu echter niet te testen, omdat ik me op het laatste moment dit herinnerde:

wimb schreef:

Verder werkt een LED op stroom en niet op spanning.

De plus van het lampje zit rechtstreeks op de plus van de compressor (en ook vlak bij de compressor). Ik weet niet hoeveel ampère daar doorheen gaat, maar zou het kunnen zijn dat dezelfde hoeveelheid stroom door mijn oude lampje is gegaan, waardoor ik het wel degelijk heb opgeblazen? Moet ik zorgen dat ik de plus van het lampje aansluit vóór het relais dat de pomp waarschijnlijk ergens zal hebben?

Afbeelding Bijlagen
Nw_aircolampje_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 maart 2018 01:56 PM
  [ # 116 ]

Als de compressor en het lampje parallel geschakeld zijn gaat door het lampje niet dezelfde stroom als door de compressor.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 maart 2018 09:32 PM
  [ # 117 ]

De stroom die ergens door gaat hangt af van de spanning die er op staat en de weerstand. Als iets bedoeld is om op 12V DC te werken moet er gewoon 12 volt op gezet worden. De stroomsterkte hangt dan af van de weerstand van het item. Zo heeft een lampje voor een achterlicht een hogere weerstand dan een dimlicht. Daardoor loopt er door het achterlicht een kleinere stroom en zal hij dus minder licht geven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 maart 2018 10:09 PM
  [ # 118 ]

Dank, Wim en Jan. Vanmiddag heb ik mij (een beetje laat misschien) verdiept in wat eigenlijk basiskennis elektrotechniek is, maar waar ik als echte alfa al snel moeite mee heb. Ik begrijp inmiddels dat mijn van de plus van de compressor afgetakte lampje het geheel tot een parallelschakeling maakt. Als ik er een serieschakeling van had gemaakt, zou bij een kapot lampje ook de pomp het niet meer doen, maar die werkt gewoon. Ook hoef ik mij, als ik het goed begrijp, geen zorgen te maken over “opblazen”, omdat de weerstand van het ledlampje ervoor zorgt dat er veel minder stroom doorheen gaat dan door de compressor. (Waarom het eerste, tamelijk dure lampje dan maar zo kort geleefd heeft snap ik echter nog steeds niet.) Morgen de boel maar eens netjes afmaken en testen.

Kees

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 maart 2018 10:23 PM
  [ # 119 ]

very good
En dat lampje zal wel een maandagochtend product zijn geweest.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 maart 2018 08:28 PM
  [ # 120 ]

Katholieke Universiteit Tilburg! Lampje 2 (van een ander merk) heeft het nog geen half uur volgehouden. Kennelijk kunnen die ledlampjes niet tegen solderen. Tenminste, verder ben ik er heel voorzichtig mee omgesprongen. Het enige wat ik naast het solderen heb gedaan is de polen met een tangetje een fractie dichter naar elkaar brengen om het geheel door het gaatje van 8 mm te krijgen (zie oude foto), maar ik denk niet dat dat iets heeft uitgemaakt. Zeer kwetsbaar spul dus; op lampje 3 ga ik nu maar kleine kabelschoentjes zetten en dan eens zien of we inderdaad die 50.000 branduren halen waarover ik ergens las.

Afbeelding Bijlagen
Kapot_aircolampje_800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
8 van de 11
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook