Blower/Airco probleem
GiJaRoSha
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-03-2013

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 18 augustus 2015 12:27 AM

Hallo forumleden,

Helaas hier een gevalletje van een Blower/Airco systeem wat niet meer wenst te werken.
Inmiddels vele topics en uren googlen later zit ik met me handen in me haren omdat ik niet verder kom, dus jullie zijn me laatste hoop.

Bij mij begon het ook met een sleutel die enigszins vast zat en sindsdien het niet werken van de blower en airco. Na het lezen ben ik erachter gekomen dat de problemen dus in het contactslot zitten.

Zoals in vele topics vermeld heb ik een 40a 12v relais aangeschaft en heb ik mijn contactslot uit de auto weten te halen om wat comfortabeler te werken.
Nu is ben ik niet zo electronisch aangelegd en heb ik geprobeerd met vele beschrijvingen ernaast om het werkend te krijgen maar helaas. (helaas het schema van de Xantia die op het forum staat ook niet)

De hulp van mijn vader geroepen die gelukkig wat meer af weet hiervan en zijn we wat dingen gaan doormeten. Nu ben ik uitgegaan dat het electronisch circuit vanuit de zekering kast naar het contactslot ging en daar vanuit via de kabels onder het stuurhuis naar de blower.. Echter zijn we er nu achter gekomen dat ik dit niet juist heb gehad aangezien er op de bekabeling onder het stuurhuis een kabel is met een constante 12v spanning.

Klopt het dat de voeding van onder het stuurhuis afkomstig is, via het contactslot dan naar de zekeringkast loopt en vanaf daar naar de blower?

Mocht dat het geval zijn loop ik alsnog tegen problemen aan waar ik helaas geen antwoord op krijg.
De stekker die afkomstig is van onder het stuurhuis bevat 3 kabels, geel, rood en blauw. De rode is de constante 12v, de blauwe krijgt spanning wanneer het contactslot in startmodus gaat (dus de startmotor waarschijnlijk) en de gele is…??? Ons nog onbekend op dit moment.

Dan loopt er vanaf het contactslot 3 kabels naar me zekeringkast, een stekker met een rode draad die apart op de zekeringkast zit en een stekkerblok met een oranje en gele draad.

Wanneer het contactslot op tafel ligt en wij met zo’n meetapparaat (sorry weet de benaming ervan niet) spanning zetten op de rode draad afkomstig van onder het stuurhuis en wij draaien de sleutel, dan komt er in stand 2 spanning op de oranje en gele te staan. De rode losse stekker, daar gebeurt niets.

Nu zijn mijn vragen:
1. is de gele draad die onbekend is onder het stuurhuis een geschakelde +?
1.1 zo ja.. moet hiervan een aftakking komen naar het relais?
2. de losse stekker met het rode draad die naar de zekeringkast loopt, heeft deze betrekking op de blower, zo ja, dan moet deze toch ook op het relais toch?
3. Dan houden we een oranje en een gele draad over die nog op het relais moet, maar wij hebben geen flauw idee welke het nou moet zijn, omdat je de ene keer leest over een oranje en de andere keer over een gele.. wie het voor ons het verlossende antwoord??

Nogmaals, ik heb al mega veel gehad aan de vele topics op het forum, waarvoor mijn grote dank.. en ik hoop dat jullie het verlossende antwoord hebben op mijn vragen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Robert

Edit: betreft een Picasso 1.8 uit 2002 indien dat van toepassing is.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 31 augustus 2015 12:46 AM
  [ # 1 ]

een geschakelde plus kan je testen met een priklampje of multimeter.
De draad geeft/zou moeten geven ‘stroom’ wanneer het contact aangezet word.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
BFM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-07-2018

Gepost: 23 juli 2018 08:59 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een soort gelijkt probleem met C3 2005. Aan/Uit airco dus niet digitaal. Airco wil niet aanslaan, net laten vullen. Bij de Aircopomp de gele stekker eraf gehaald en gekeken of er spanning op zit. Op de rode en groene niet. Zekering is heel. (nr 15 onnder de kap) Heeft iemand een schema van de airco? ik vermoed namelijk een kabelbreuk. naar de aircopomp.

Ik zou er enorm mee geholpen zijn.

Mvg,

BFM

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 juli 2018 10:20 PM
  [ # 3 ]

Voor de picasso, is het dat door de kachel incl airco, zoveel stroom door het contactslot stuurde dat het contactslot achter op het slot aan elkaar fikte, of gewoon niks meer deed,  soms hielp het om het blok incl bekabeling te vervangen, dit zie je op filmpjes op you tube terug,  peugeot had hier ook last van, is immers het zelfde, is immers psa,  de C3 begin met het checken van de druk sensor, deze zit of op de condensor, of volg de airco leiding, of de sensor werkt als door verbinding of puls, zoals een relais doet,  deze sensor of wel klep beveiligt de airco pomp, door hem door te verbinden , start de pomp dan wel, dan is het de klep dus,  de bsi kast heeft ook verborgen zekeringen die zie ja als je hem omklapt, dit was wel bij de xsara reeks zo maar dit zie je omdat er een scharnierende gedeelte op zit

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 24 juli 2018 09:07 AM
  [ # 4 ]

...zou handig zijn BFM zijn eigen topic start. nu lopen er twee problemen/oplossingen door elkaar heen. niet handig.
oh ja, topicstarter stelde z’n vraag in 2015. grote kans dat het intussen opgelost is…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 juli 2018 05:43 PM
  [ # 5 ]

Ja ik zag het te laat, kwam zeker door de hitte, of het ook wel wat laat,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook