choke probleem
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 augustus 2015 06:27 PM

hallo,
Ik heb een vraagje als ik de choke uittrek 1/4(koude motor) dan verzuipt de motor .
De choke kun je toch op zich niet afstellen gewoon de kabel vast maken als de klep helmaal open staat of moet dat anders ?(Bij mijn vorige cx ging dat anders choke uit en de motor ging toeren maken).
Nu motor verzuipen hoe kan dat nu toch bij nog niet eens 1/4 uittrekken


Ik hoor het graag

Profiel  
 
Gepost: 19 augustus 2015 08:44 PM
  [ # 1 ]

Je kan de choke wel bij regelen op de carburator.
Dit doe je door de toerental verhoging die inwerking treed als je de choke uittrekt bij te regelen.
Als je de choke uittrekt in de wagen gaat de chokeklep in de carburator dicht, tegelijk neemt deze de gasklep mee open.
Hoever de gasklep mee gaat kan je bij regelen (daarmee regel je dus het verhoogd stationair toerental), als je het systeem even bekijkt als je de choke uittrekt zie direct hoe het werkt.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 augustus 2015 09:39 PM
  [ # 2 ]
trxke schreef:

Je kan de choke wel bij regelen op de carburator.
Dit doe je door de toerental verhoging die inwerking treed als je de choke uittrekt bij te regelen.
Als je de choke uittrekt in de wagen gaat de chokeklep in de carburator dicht, tegelijk neemt deze de gasklep mee open.
Hoever de gasklep mee gaat kan je bij regelen (daarmee regel je dus het verhoogd stationair toerental), als je het systeem even bekijkt als je de choke uittrekt zie direct hoe het werkt.

Dus als ik aan de choke kabel trek gaat dan direct het gas mee open of gaat de chokeklep eerst een stukje dicht en dan de gasklep mee open?
mvg, joost

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 augustus 2015 11:01 PM
  [ # 3 ]
trxke schreef:

Je kan de choke wel bij regelen op de carburator.
Dit doe je door de toerental verhoging die inwerking treed als je de choke uittrekt bij te regelen.
Als je de choke uittrekt in de wagen gaat de chokeklep in de carburator dicht, tegelijk neemt deze de gasklep mee open.
Hoever de gasklep mee gaat kan je bij regelen (daarmee regel je dus het verhoogd stationair toerental), als je het systeem even bekijkt als je de choke uittrekt zie direct hoe het werkt.

moet het stelschroefje (zie rode pijl)uitgedraaid worden dat als de chokeklep in ruststand staat dus nog niet is uitgetrokken tegen de hevel aan staat (zie blauwe pijl)

mvg, joost

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 augustus 2015 01:15 AM
  [ # 4 ]

Als je er meer lucht bij wil hebben als je de choke uittrekt moet je dat boutje inderdaad uitdraaien

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 20 augustus 2015 08:56 AM
  [ # 5 ]

Dat boutje met de rode pijl moet inderdaad uitgedraaid worden tot tegen de aanslag.
Belangrijk is dat je kijkt in de carburator dat als de choke uitstaat de gasklep ook dicht is.
Bij mijn CX had ik ook startproblemen met koude motor, choke uittrekken was verzuipen.
Ik heb het boutje met de rode pijl uitgedraaid tot tegen de aanslag (zat er bij mij wel verder af).
De gasklep in de carburator bleef nog dicht met de choke uit, maar eens je de choke uit trok starte de motor onmiddellijk maar het toerental was te hoog.
Dus heb ik het boutje wat teruggedraaid tot als het goed was.
Bij mij zit er wel wat speling op het mekaniek zodat het boutje wel verder is uitgedraaid om deze op te vangen, maar de CX start nu prima.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 20 augustus 2015 10:07 AM
  [ # 6 ]

Ah, kijk, dus bij mij staat ie ook niet goed!

Ik was al aan het afstellen geweest met de chokekabel, maar dan krijg ik het niet goed.
Óf te weinig toeren, óf de choke ging er niet helemaal af.
Ik ging er van uit dat die afstelling goed was, aangezien ik die niet gewijzigd had.

@ Joost: dus op die foto staat het schroefje te ver van dat chokebedieningshendelsegmentding af?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 20 augustus 2015 12:10 PM
  [ # 7 ]

@ Joost: dus op die foto staat het schroefje te ver van dat chokebedieningshendelsegmentding af?

ja op de foto is de situatie zoals die nu is en verzuipt de motor met intrekken choke .Dus ik zal dat stelschroefje ff uitdraaien tot het tegen de hevel komt en dan maar proberen.
@trxke en @ jantje bedankt voor het snelle advies! top!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 augustus 2015 12:45 PM
  [ # 8 ]

Even in het WPH kijken. Ik denk dat het boutje net niet tegen de hevel moet komen. Als je de choke een klein beetje uittrekt moet het toerental nog niet omhoog.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 20 augustus 2015 02:33 PM
  [ # 9 ]

stelschroefje (rode pijl op foto) afgesteld en ja hoor choke werkt weer zoals het moet niet verzuipen meer
nogmaals bedankt voor de adviezen
mvg, joost

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook