1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Athena opknapwerk: spannende vrijdag 31 augustus
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 22 augustus 2015 10:51 PM

ballon Goedendag,
Na jaren een CX gewenst te hebben, maar sinds 2 jaar een volvo 142 rijdend, is nu eindelijk een tijd aangebroken CX Athena te rijden. De volvo rijdt goedkoop (lpg en mrb vrij). De CX overtreft verder alles behalve goedkoper rijden. Welnu, graag sleutel ik bescheiden en hier dient zich de eerste klus aan.
Ik had al een draadje gevonden over een nokkenaskeerring vervangen, bij ax forum, maar hoe doe je dat bij een CX? Met fotos zal ik mijn vorderingen laten zien. De keerring heb ik bij Citroville vandaan(heel dichtbij)
Zijn er vast tips?
Ik sleutel op de stoep, en in het weekeinde.
Ik verslind forum berichten over de CX bij de vleet!
Met vriendelijke groet,
Wim

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 23 augustus 2015 12:16 AM
  [ # 1 ]

Hoi Wim, welkom hier.
Een cx heeft 2 nokkenas keerringen, nl 1 aan de kant bij het distributie tandwiel en 1 aan de andere kant bij de versnellingsbak kant, waar de hydraulische pomp dmv een poelie en v-snaar door de nokkenas word aangedreven. Welke wil je gaan vervangen?

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 23 augustus 2015 12:23 AM
  [ # 2 ]

Hallo,
Art wees me er op! Het gaat om de keerring aan de zijde van de hydraulische pomp, poelie en v-snaar.
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 23 augustus 2015 01:07 AM
  [ # 3 ]

Welkom collega Athéna rijder!

Foto’s van de voiture zijn zeer gewild hier, ik zeg het maar vast!  Smile

Ik ben ook geïnteresseerd in dit onderwerp aangezien die van mij ook aan die kant lekt.
Er komt telkens een heel klein spoortje olie op de bovenste koelslang.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 23 augustus 2015 12:22 PM
  [ # 4 ]

Hallo,
Nu ben ik gestuit op een moer die ik niet los kan krijgen, de moer die de poelie van de v-snaar vastmaakt. Doe ik iets niet goed? Ik draai linksom. Ik kan wel een groter moment van de sleutel maken, maar voor de zekerheid hierbij mijn vraag of ik zo op de goede weg ben.
Gegroet,
Wim

Afbeelding Bijlagen
cx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 augustus 2015 12:30 PM
  [ # 5 ]

Het zou kunnen dat het linkse draad is om loslopen te voorkomen. Je kunt proberen hem los te draaien in de draairichting van de poelie.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 augustus 2015 12:34 PM
  [ # 6 ]

Een paar klappen op de kop v/d bout ,voor het losschrikken van de loctite, wil ook nogal eens helpen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 23 augustus 2015 01:17 PM
  [ # 7 ]

Hallo,
Met sleutel 19 nu rechtom geprobeerd, maar geen beweging, behalve de poelie, de cx in de versnelling met handrem, maar nog steeds niet los.
Ik ga het nog eens proberen met een grotere momentsleutel, maar is het zeker dat het linkse draad is, dus moet ik rechtom draaien? (Anders zou ik de moer nog vaster zetten…)
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 augustus 2015 01:56 PM
  [ # 8 ]

Als de poelie linksom draait kun je er zeker van zijn dat het rechtse draad is. Probeer het anders met een slagmoersleutel, dan heb je hem in een oogwenk los.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 augustus 2015 02:08 PM
  [ # 9 ]

Ik zou niet weten of het links of rechts is. Dat moet in het onderdelenboek wel terug te vinden zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 23 augustus 2015 04:54 PM
  [ # 10 ]

Hallo,
Poelie draait links om, bij draaiende motor, Ik probeerde het met een grote sleutel rechtsom te draaien maar de as draait mee. Auto staat op de handrem en in de eerste versnelling. Ook heb ik een paar tikken op de moer gegeven ..... Moer komt niet los.
Een slagmoersleutel heb ik niet.
Dan wordt het een ritje maar Citroville.
De volgende klus wordt dan: lekzak achter vervangen.
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 24 augustus 2015 09:36 AM
  [ # 11 ]

Hallo,
Blij met de aanstaande hulp vanuit Lichtenvoorde. Zodra de klus geklaard is, beschrijf ik hier hoe dat in zijn werk is gegaan.
En natuurlijk een foto van nu!
Gegroet, Wim

Afbeelding Bijlagen
CX Athena.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 29 augustus 2015 08:52 PM
  [ # 12 ]

Hallo,
Vandaag zou ik opweg gaan naar Beltrum om eens te zien hoe de bout op de poelie los geschroefd moet worden. Helaas kwam ik niet ver, ik had de choke aan en eventjes sloeg de motor aan gevolgd door een uitval. Hierna met starten wil de motor niet aanslaan. Nu heb ik de accu gemeten (12 volt wees de meter aan), morgen ga ik kijken of de benzinetoevoer het nog doet. De accu heb ik inmiddels op de druppelaar oplader gezet.
Ik hoop dat ik morgen meer weet…. Wordt vervolgd.
Wim

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 augustus 2015 10:59 PM
  [ # 13 ]

Het was hier gezellig,maar na een uurtje wachten toch maar weer wat gaan doen Wink
Hopelijk kun je snel weer zweven.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 30 augustus 2015 11:57 AM
  [ # 14 ]

Idem..

Weet je zeker dat je tank niet leeg is?

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 09 september 2015 03:09 PM
  [ # 15 ]

Hallo,
De nokkenaskeerring is vervangen. De moer van de poelie kwam los door de sleutel links om met stoten los te draaien.
Ik ga verder waar ik gebleven was, v snaar kan nu ook vervangen worden.

-schroef het ontstekingsmechanisme los
-schuif de poelie van de as,
Nu mag de nokkenas niet meer draaien.
- splitpen uit lager en schuif lager eraf
-de oude keering eruit, nieuwe erin
- pakking resten verwijderen
- lager op op, splitpen erin
- poelie er op, gleuf is voor de splitpen
- vloeibare pakking erop
- ontstekingsmechanisme monteren,
- nu kan de poelie vastgezet worden, met klappen op de sleutel
( zo voorkomt men dat het tijdstip van de ontsteking verandert)
V snaar strakzetten
Ik heb ook foto’s gemaakt, die zet ik er vanavond of morgen op, deze moeten nog aangepast worden.

Met dank aan Dibert van Citroville

Deze draad kan nu op slot

Gegroet, Wim dance

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook