DS Virgin Racing
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7168
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 augustus 2015 11:12 PM

Van de voorpagina

DS gaat sportief doen met DS Performance

Waar Citroën al jarenlang sportieve successen boekt op, en juist buiten het asfalt - te denken valt aan de WTCC met de C4 Elysée en het WRC met de Xsara, C4 en (toen nog) DS3 - mag het dit jaar officiëel gelanceerde merk DS nu datzelfde gaan ambiëren. En om deze intenties kracht bij te zetten heeft DS haar eigen motorsportdivisie op poten gezet: DS Performance.

DS Performance zal gaan opereren vanuit het nog te realiseren ‘PSA Excellence Center’ in Satory, Frankrijk. Onder leiding van Yves Matton gaat DS Performance zich in eerste instantie bezig houden met een interessante raceklasse die in 2012 door de FIA in het leven is geroepen, en waarvan in 2014 het eerste seizoen heeft plaatsgevonden: de FIA Formula E.

De Formule E is een raceklasse bestaande uit tien teams die een seizoen van twaalf races afwerken op stratencircuits in steden over de hele wereld. De auto’s in kwestie zijn zogenaamde ‘formule’-auto’s, zoals bijvoorbeeld ook in de Formule 1, F3 of Formule Renault. Ze kenmerken zich door de centrale zitpositie van de bestuurder, het ontbreken van een dichte cockpit en de karakteristieke vorm van carosserie, spoilers en vleugels. Het grote verschil met een normale F-raceklasse is dat de Formule E gebaseerd is op volledig elektrisch rijden. Uiteraard brengt dit aardig wat veranderingen in beleving voor de kijkers met zich mee: om te beginnen het ontbreken van het geluid dat een verbrandingsmotor produceert. De elektrische aandrijflijn klinkt echter zeer karakteristiek en een ander kenmerkend geluid is dat van de auto die zich door de lucht verplaatst, en het geraas van de Michelins waar alle deelnemers op rijden.

Het ligt voor de hand te denken dat een elektrische formuleauto niet ver komt met een volle accu. Echter, hoe agressiever een coureur zijn auto bestuurt, hoe meer remenergie hij zal kunnen terugwinnen. Om de races tactisch gezien interessant te houden rijden alle racers met twee auto’s: een race heeft dan ook een verplichte ‘pitstop’ waarin de rijder van auto wisselt. Heeft een bestuurder in de eerste fase van de race het rustig aan gedaan en relatief lang door gereden, dan kan hij tijdens zijn tweede stint flink wat aggresiever rijden. Tijdens de live-races kan de kijker de actuele accupercentages zien. Ook kan de kijker een bonus toekennen aan zijn of haar favoriete coureur, waardoor deze tijdens de race gedurende vijf seconden het nominale vermogen van 150 naar 180 kWh kan laten stijgen. Over de prestaties gesproken: de gemiddelde Formula E auto accelereert in drie seconden naar de honderd kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 225 km/u.

Het eerste seizoen Formula E is gereden met standaardauto’s: alle teams reden in dezelfde wagens. Het monocoque chassis van Dallara, de aandrijflijn van McLaren Electronics en de accu’s door Williams Advances Engineering. Allemaal bekende namen! De velgen waarop de Fomule E auto staat zijn 18-inchers van OZ, met daaromheen specifiek door Michelin ontwikkelde profielbanden die zowel tijdens droge als natte omstandigheden gebruikt worden.

Je kunt je afvragen waar DS Performance zich dan mee bezig gaat houden, wanneer er met standaardwagens gereden wordt. Het antwoord: Vanaf seizoen 2015-2016 mogen de teams zelf een aandrijflijn gaan gebruiken. DS Performance is hiervoor de samenwerking aangegaan met het raceteam van Virgin: het komende seizoen zal het team onder de vlag ‘DS Virgin Racing’ met coureurs Sam Bird en Jean-Eric Vergne deelgenomen worden. In deze auto zal DS Performance gebruik gaan maken van de DSV-01 aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor, versnellingsbak en elektronische aansturing. Behalve dat gaat DS Performance ook het koelsysteem, de achterwielophanging en , in samenwerking met Magneti Marelli, het motormanagement ontwikkelen.

Of dit een succesvolle combinatie gaat worden? Wij zijn razend benieuwd! En naar de toekomst toe lijkt het ons logisch dat DS Performance zich met nog wat meer zaken bezig zal gaan houden. Wellicht kunnen we door DS Performance aangepakte productiemodellen zien verschijnen. Zou die machtig mooie DS 4 Racing dan toch nog eens uitgebracht worden?

Meer informatie over DS Performance en Virgin Racing vind je hier, en alles over de Formula E hier!

Tekst: 2d; bron, persbericht DS Automobiles

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2015 07:33 PM
  [ # 1 ]

DS Virgin Racing heeft in Maleisië al een podiumplaats veroverd (klik):

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2015 07:35 PM
  [ # 2 ]

Ter info: de racedata van het seizoen 2015-2016 staan in de forumkalender.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 april 2016 11:22 PM
  [ # 3 ]

Op 23 april wordt de zevende ronde van het kampioenschap 2015/2016 in de Formule E in Parijs gereden, dus dat wordt een thuiswedstrijd voor het team van DS Virgin Racing. Gaan er nog forumers een kijkje nemen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7168
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 april 2016 04:27 PM
  [ # 4 ]

Van de voorpagina

ePrix Formule E in Parijs met DS Virgin Racing

Afgelopen weekend waren we tijdens de Paris ePrix te gast bij het DS Virgin Racing Formule E team. Bij wie? Bij wat?? Die vragen kwamen eerlijk gezegd ook bij ons naar boven toen de uitnodiging op de mat viel. We zijn blij dat we deze mogelijkheid om nader kennis te maken met de Formule E met beide handen hebben aangepakt want we zijn heel veel wijzer geworden.

We delen die wijsheid uiteraard graag met jullie! Eerder schreven we al een voorpagina vol over DS Performance, de divisie van DS Automobiles die zich bezighoudt met autosport. Laten we nu eens de vraag beantwoorden wat de Formule E is. Simpel gezegd is het een raceklasse waar wordt gereden met open auto’s die uiterlijk veel weg hebben van een Formule 1 auto. De aandrijving geschiedt echter niet met een brullende benzinemotor, maar met een elektromotor. Deze wordt gevoed door een accupakket dat is geleverd door Williams Engineering, de engineering-afdeling van het Williams Formule 1 team. Het is misschien al duidelijk, dat accupakket is voor alle teams gelijk. Dit geldt niet alleen voor het accupakket, ook het complete chassis met body, vleugels en dergelijke, dat Dallara levert, en de door Michelin geleverde banden zijn voor alle teams hetzelfde. Die banden zijn trouwens vrijwel gelijk aan de Michelin Pilot Sport banden die je ook kunt kopen voor je straatauto. Er blijft voor de teams nog genoeg ruimte voor eigen ontwikkeling over want de inverter, motor, versnellingsbak en velgen mogen zij zelf ontwikkelen. De volgende seizoenen zal er nog meer vrij worden gelaten. Er zijn dankzij deze vrijheden ook best wat onderlinge verschillen, sommige teams hebben een bak met 3, 4 of 5 versnellingen, maar er zijn er ook, zoals ons DS team, die een versnellingsbak hebben met slechts 1 overbrenging. Voor het stroomverbruik maakt het in ieder geval weinig uit, want halverwege de race zijn de accu’s leeg en is het voor de coureurs tijd voor een stop waarbij ze van auto wisselen. Wisselen van het accupakket zou wat lang duren, over de optie om het accupakket halverwege de race op te laden hebben we het maar helemaal niet.

We spraken coureurs Jean-Eric Vergne en Sam Bird de avond voor de race. Zij hebben ons een aardig beeld kunnen geven van de eigenschappen van de Formule E auto’s. Zo blijkt het aantal versnellingen in de praktijk niets uit te maken. Bij de grote acceleratie van deze auto’s op de bochtige stratencircuits kan een versnellingsbak met meerdere versnellingen ondanks de vlakke koppelkromme van een elektromotor enig voordeel opleveren, maar dat wordt in de praktijk eigenlijk volkomen teniet gedaan door de schakeltijd van de bak. Verder is het een lastige auto om te bedwingen. Volgens de heren, die beide ervaring hebben in de Formule 1, zelfs lastiger dan een Formule 1 auto. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo worden alle Formule E wedstrijden verreden op stratencircuits die zonder uitzondering erg hobbelig zijn. Het circuit van de Paris ePrix is uitgezet rond Les Invalides en ieder van jullie die wel eens in Parijs is geweest weet hoe het wegdek in het centrum van Parijs er aan toe is. Niet best! De hoogst behaalde snelheid op dit circuit met 14 vrij krappe bochten, en relatief korte rechte stukken ligt op ongeveer 200 kilometer per uur. Volgens Jean-Eric maakt het eigenlijk niets uit wat je met de afstelling van de vleugels en spoilers doet. De hoeveelheid downforce is erg gering, vergelijkbaar met die van een WRC-auto, alleen in de afstemming van het onderstel is wat te optimaliseren. Jean-Eric zou liever zonder vleugels rijden, want hij zou meer snelheid winnen door het afgenomen gewicht dan door de downforce van de vleugels is te behalen. Sam Bird gaf aan dat ook de remmen lastig te doseren zijn. De afremming door regeneratie van de elektromotor is onvoorspelbaar, omdat deze mede afhankelijk is van de restlading van de accu. Het rijplezier is er voor de heren niet minder om. Sterker nog, ze vinden door dit wilde karakter als coureur juist meer voldoening in het beteugelen van deze elektrische kanonnen. Sam had al nader kennis gemaakt met de auto voor volgend seizoen en hoewel deze wat vriendelijker voor de coureur zal zijn, de ontwikkelingen staan niet stil, noemde hij de auto spectacular and absolutely stunning, we zijn benieuwd!

Als je je afvraagt wat we hier in de dagelijkse praktijk aan hebben, een elektrische DS is dichterbij dan je misschien denkt. Voor de komende jaren staan bij DS in ieder geval een grote sedan, een SUV en nog een derde model op de rol. Wat dat derde model dan precies gaat zijn, dat is nog in nevelen gehuld. Als Bob Romkes, de Nederlandse ontwerper van de e-Tense ons vertelt dat deze concept zo ver is ontwikkeld dat hij zo in productie zou kunnen, dan is in ieder geval duidelijk dat het DS menens is, en kijken wij vol verwachting uit naar dat derde model.

De race finishte helaas achter de safety car, en Sam Bird viel door een remfout een paar plaatsen terug om op een zesde plek te finishen. Zijn collega Jean-Eric Vergne werd tweede en stijgt daarmee naar de elfde plek in het kampioenschap. Sam Bird houdt zijn derde plek in het kampioenschap vast. DS Virgin Racing is een van de topteams en een mooie proeftuin voor het testen van state of the art elektrische aandrijflijnen, een aanwinst voor ons merk.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de Formule E of over het DS Virgin Racing Team? Dan kunnen wij de volgende links aanbevelen:

http://www.ds-virginracing.com
http://fiaformulae.com
http://www.paris-eprix.com

Tekst: Lucas; Beeldcredits DS Automobiles

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 april 2016 02:04 PM
  [ # 5 ]

Heb dit weekend een stukje van de race gezien op tv. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vond er weinig aan. Je hoort piepende banden en het zoemen van motoren en thats it.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 september 2016 05:21 PM
  [ # 6 ]

De afspraken voor seizoen 2016/2017 staan in de citroën-forum.nl/kalender. Het beste nieuws: de Formule E komt naar je toe volgende zomer. Op 1 juli 2017 is de ePrix van Brussel.

- ronde 01/14: 09-10-2016 Hong Kong HK
- ronde 02/14: 12-11-2016 Marrakech MO
- ronde 03/14: 18-02-2017 Buenos Aires AR
- ronde 04/14: 01-04-2017 Mexico City MX
- ronde 05/14: NNB
- ronde 06/14: 13-05-2017 Monaco MC
- ronde 07/14: 20-05-2017 Parijs FR
- ronde 08/14: 11-06-2017 Berlijn DE
- ronde 09/14: NNB
- ronde 10/14: 01-07-2017 Brussel BE
- ronde 11/14: 15-07-2017 Montreal CA
- ronde 12/14: 16-07-2017 Montreal CA
- ronde 13/14: 29-07-2017 New York US
- ronde 14/14: 30-07-2017 New York US

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 27 september 2016 10:20 AM
  [ # 7 ]

De nieuwe DSV-02 is onthuld:


Nog meer nieuws: naast Sam Bird rijdt José Maria López het volgende seizoen voor DS Virgin Racing.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 29 september 2016 01:16 PM
  [ # 8 ]

Kakelverse plaatjes van de nieuwe DSV-02:



illustraties: DS Automobiles

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook