Startmotor vervangen CX Athena 1981
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 31 augustus 2015 12:00 AM

Hallo,
Er komt een klus met prioriteit. Nu weigert de startmotor. Rara waar zit ie, ik las op een draad van een Prestige 76 dat je de cx moet opkrikken om de startmotor van onder te demonteren.
Klopt het nu dat ik de startmotor niet zo gauw zie? Het is wel erg olieachtig etc. Ik ga straks de cx opkrikken en dan heb ik een krik nodig (onlangs heb ik een potkrik gekocht, had ik maar zo een lage gekocht!)
Misschien toch een goede aanschaf voor een cx! Heeft iemand nog een werkende startmotor liggen?.
Is ie wel kapot? Welnu ik had pech met starten, de startmotor liet de motor draaien, vaak en lang, want de motor wilde niet aanslaan en toen viel de startmotor uit.
Ik heb van boven uren gezocht naar de startmotor, de handleiding (haynes 1975-1988)  is in tekst zo makkelijk en in beeld lijkt het niet op mijn CX, zou ik een ander type hebben?
Misschien kan ik de tip van “de klap met de hamer” nog toe passen, maar dan moet ik niet op de dynamo meppen!
Zijn er nog tips?
Groeten van Wim

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 augustus 2015 10:28 AM
  [ # 1 ]

Wim, je hebt een Athéna met Douvrin motor. De haynes gids behandelt deze motoren volgens mij niet.
Dat verklaart in ieder geval waarom alles op een andere plaats lijkt te zitten: dat is namelijk ook zo Smile

Volgens mij zit de startmotor bij een douvrin echter wel min of meer op dezelfde plek: voor de motor,  onder het uitlaatspruitstuk (edit:, nee, zie foto, inlaat).
Deze zit denk ik achter een stuk gegolfd plaatstaal. Ik zal even een foto proberen te zoeken.
De dynamo herken je vrij eennoudig: da’s namelijk een ding aangedreven door een v-snaar.

Echter, als je moeite hebt om de dynamo van de startmotor te onderscheiden, dan zou ik oppassen met een hamer..

Bij een Citroën blok, zit de startmotor, hier niet gemonteerd, in het gat.

Foto geleend van dit forum.

En hier een foto van een Douvrin, mét dynamo, zonder startmotor.
Aan de foto is te zien dat dit een blok is zonder olie, gezien het feit dat ‘ie droog is van onderen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 31 augustus 2015 10:50 AM
  [ # 2 ]

Hallo,
Op de tweede foto, is het mogelijk een pijl te zetten waar de startmotor zou moeten zitten?
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 augustus 2015 10:52 AM
  [ # 3 ]

Neen, pijlen zijn voor indianen.

De startmotor moet volgens mij dan rechts zitten, daar waar nu de zwarte halve cirkel zichtbaar is.
Voor de volledigheid: de versnellingsbak is hier niet gemonteerd. (bij de foto erboven wel).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 31 augustus 2015 12:33 PM
  [ # 4 ]

Ah, dank je wel Nielsje! Ik kan het haast niet geloven, waarschijnlijk is mijn blok zo smerig! (daarom moest de Nokkenaskeerring bakzijde ook vernieuwd worden). Ik ga vandaag meteen kijken.
Wim

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 01 september 2015 09:51 AM
  [ # 5 ]

Hallo,
Eindelijk de startmotor gevonden, van bovenaf niet te zien! Vervangen zou van onderaf moeten, dan kun je er gemakkelijk bij.
Ik heb een klap erop gegeven (niet dat ik boos was hoor) en toen werkte de startmotor, de motor wil niet aanslaan. Deze draad van Startmotor kan dicht.
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 01 september 2015 02:16 PM
  [ # 6 ]

Aan de foto is te zien dat dit een blok is zonder olie, gezien het feit dat ‘ie droog is van onderen

De nagel op de kop, maar wel grappig omschreven..

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 01 september 2015 07:14 PM
  [ # 7 ]

Net als bij mijn BX met de 1360 motor: als ie niet meer lekt dan moet er olie bij!  Laughing

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook