1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX 2000 uit 1982 gekocht welke incontinent blijkt te zijn, iemand idee?
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 01 september 2015 11:08 AM

Goedemorgen,

Vorige week heb ik een CX 2000 reflex gekocht uit 1982 waar ik de 3de eigenaar van ben. De eerste eigenaar was een belg welke zuinig op de auto was en er weinig mee gereden heeft. In 2007 is deze auto gekocht door een Nederlander welke de auto een ML-behandeling heeft gegeven en gas ingebouwd heeft. Vervolgens is de auto tot 2013 ingezet voor dagelijks vervoer, na vernieuwde wetgeving ( niet meer belasting op gas) is de auto aan de kant geschoven. Vorige week heb ik deze auto dus gekocht omdat deze nog vrijwel roestvrij is, wel is de auto plaatselijk bijgespoten met een spuitbus wat niet echt netjes eruit ziet. Dat wordt later wel aangepakt, nu ben ik eerst bezig met achterstalling onderhoud weg te werken. Gastank is er inmiddels uit en een afspraak voor herkeuren en APK bij de RDW is reeds gemaakt.
Nu zag ik da de auto olie lekt net voor het linkerachterwiel. Het wiel heb ik reeds gedemonteerd maar de oorzaak van de lekkage kon ik niet zo snel ontdekken.
Wellicht heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen zodat ik gerichter kan zoeken?
dit moet namelijk wel voor de keurig opgelost zijn.
Mvg Tom

Profiel  
 
Gepost: 01 september 2015 11:39 AM
  [ # 1 ]

Bij het achterwiel? Check de lekzak, dat is de rubberen hoes om de veercilinder. Die willen wel eens vergaan en gaan lekken. Als er veel (groene) olie (lhm) onder ligt, is de veercilinder zelf ook rijp voor vervanging. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de olie niet groen is, overigens.
Is de lekzak in orde, loop dan de leidingen na die zich aan de achterzijde naar links en naar rechts vertakken. Mogelijk is een van de leidingen of wartels (zit een rubber ringetje in) gaar.

Succes

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 01 september 2015 02:18 PM
  [ # 2 ]

En mocht de lekzak lek zijn is deze gemakkelijk te vervangen?

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 01 september 2015 03:19 PM
  [ # 3 ]

Hallo,
Van de CX Athena is ook een achter lekzak lek. Ik heb al een nieuwe gekocht, nu nog monteren hetgeen ik op een draad wil beschrijven. Maar nu moet ik eerst mijn CX weer aan de praat krijgen.
Gezien jouw tijdsdruk denk ik eerder dat ik van jou kan leren!
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 01 september 2015 03:31 PM
  [ # 4 ]

Dan zal ik mijn bevinden hier plaatsen, hopelijk heb er wat aan.
Mvg Tom

Profiel  
 
Gepost: 01 september 2015 03:52 PM
  [ # 5 ]

Voor de procedure moet ik even graven in mijn geheugen, maar ik meen dat het als volgt gaat:

- Auto met achterwielen van de grond (krik, brug)
- Druk van het veersysteem af (hendel tussen de stoelen naar beneden)
- Pers de olie uit het veerelement door de wieldraagarm omhoog te drukken
- Haal de lekleiding eraf (zit aan een tuitje aan de lekzak)
- Door het einde van de veercilinder zit een borgveer, die moet eruit.
- Cilinder eruit werken met een schroevendraaier en dan de lekzak eraf schuiven.
- Nieuwe erop en de boel weer vastmaken in omgekeerde volgorde.

Mits het geen bonk roest is onder de wagen, moet het geen ingewikkelde noch een langdurige klus zijn. Ben je van plan vaker dit soort klussen ter hand te nemen (en dat wil je, gezien de garagekosten), schaf dan rap een werkplaatsboek aan (Haynes) of een Vraagbaak.

Kijk meteen even hoe het met de leidingen is, als je toch met je hoofd onder de achterwielophanging staat. Met name de leidingen op lastig bereikbare plaatsen bij het buisvormige deel (van het ene naar het andere wiel) van de ophanging en bij de achterwielem zelf kunnen er slecht aan toe zijn. Maak de zaak schoon en als ze nog goed zijn, zorg dan voor bescherming.

Succes

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 01 september 2015 03:59 PM
  [ # 6 ]

Dank je wel HvdL. Ik heb een haynes, maar dat staat er niet zo in! Echter die vraagbaak staat op mijn verlanglijstje.
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 02 september 2015 09:13 AM
  [ # 7 ]

Goedemorgen,

Gisteravond mijn achterbank gedemonteerd omdat over mijn bekleding stoelhoezen gemonteerd waren. Na het verwijderen van de hoezen kwam er gelukkig onbeschadigde en in nieuwstaat verkerende bekleding onder vandaan. Wel zag ik een plas olie liggen rond de moer die op de foto zichtbaar is. De andere kant was kukdroog. Iemand dit eerder gezien? Dit is ook ter hoogte van de lekkage dus dit is waarschijnlijk de veroorzaker?

Afbeelding Bijlagen
cx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 02 september 2015 10:07 AM
  [ # 8 ]

Olie onder je achterbank? Ondenkbaar! Er loopt daar niets dat kan lekken (of het moet iets van een benzinetank zijn, maar dat zou je ruiken). Dat zou betekenen dat de lhm van onderaf komt, ergo het staal rond de moer is doorgerot. Ik zeg checken die hap.

In het gunstigste geval heeft de vorige eigenaar olie op de roest laten lopen, om het verder rotten wat in te dammen. Dan is het devies: schoonmaken, roest verwijderen en kijken of er nog staal over is. Dat (laten) lassen, preventief behandelen tegen roest en weer in elkaar schroeven…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 september 2015 10:51 AM
  [ # 9 ]

Wat voor zwart “vlak/gat” zie ik onder de moer?
En inderdaad daar kan geen olie komen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 02 september 2015 11:00 AM
  [ # 10 ]

Dat zwarte is vuil en geen gat. Zal de moer vewijderen en dan nog een foto maken.
Wel vreemd dat ik daar olie aantref wanneer dat eigenlijk niet kan. Het kan idd eigenlijk alleen maar van onderen komen.
Mvg Tom

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 02 september 2015 12:40 PM
  [ # 11 ]

Misschien een gesneuvelde oliebus in het verleden?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 september 2015 01:04 PM
  [ # 12 ]

Ik bedoel het zwarte vlak nog onder je luidsprekerkabel.
En de kit wie er zit bij je binnenscherm/bodem even verwijderen want daar zit aardig wat roest!

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Jensen383
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-2007

Gepost: 02 september 2015 01:37 PM
  [ # 13 ]

Dat zwartr vlak is een plaatje wat over de moer hoort te zitten. deze had ik uiteraard verwijderd om de foto te kunnen maken.
Zal zeker eerst het roest verwijderen en indien nodig laswerk uitvoeren voordat ik de achterbank terugplaats.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 05 september 2015 12:00 PM
  [ # 14 ]

Lijkt erop dat er een oliekannetje gelekt heeft in de kofferbak en dan kan het zo dat hoekje onder de achterbank inlopen. Check in de kofferbak anders een of daar oliesporen liggen, dan weet je waar die olie vandaan komt.

Als je met die lekzak aan de slag gaat, controleer dan meteen ook de borgpen die de veerstang met de draagarm verbind. Die willen vaak enorm vastrotten. Trek die borgpen er desnoods even uit en smeer die in met kopervet. Mocht je ooit weer een dergelijke reparatie hebben dan is het alleen maar makkelijker sleutelen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 05 september 2015 09:02 PM
  [ # 15 ]

jensen, ik zet er een kratje bier op de het gat waar frank het over heeft een gat is en niets anders.

Ik gok dat er ooit een begin gemaakt is met een reparatie.
Het stuk koets om de moer heen is ook rot, ga maar eens prikken met een schroevendraaier.

De olie: ik denk dat je een lekke leiding hebt van je achterrem of veercylinder.
Een klein gaatje geeft een nevel, die dus via een rotte plek onder de achterbank terecht komt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook