Cactus erbij
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 september 2015 12:24 AM

In maart 2015 een wit-zwarte 100HDI cactus gekocht. Na wat proefritten in diverse (duurdere) auto’s, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding naar mijn gevoel steeds ver zoek was, had ik zoiets van: Laat ik dat aparte ding ook maar eens proberen. Ik stapte in een Habana uitvoering en die verraste me met zn speelsheid en uitstraling. De daarop volgende proefritten bevielen ook uitstekend. Niet zo snel als ik gewend was met m’n 320pk volvo, maar het rijden ervoer ik als van een geheel andere orde. Relaxed en genietend zat ik achter het stuur te glimlachen. Vrouw en kinders waren er ook helemaal weg van. Dit moest hm worden.

Na flink wat speurwerk, kon de garage de gewenste uitvoering uit voorraad leveren. Gelukkig geen wachttijden van maaanden, maar slechts 2 lange weken. Tot op heden bevalt het wagentje uitstekend. Een plezier om naar te kijken en in te rijden. Vindt niet iedereen trouwens, maar dat is een open deur. Iets wat afwijkt lokt reacties uit. Geen punt. Een cactusrijder weet beter.

Ik heb zo’n 25 jaar geleden een CX 2.0 tri en een BX 16 tri gereden en had gezworen nooit meer een citroen te kopen. De CX desintegreerde nl al 1.5 jaar na aanschaf en de BX had vreemde electronisch kuren. Mijn vader rijdt echter de laatste 12 jaar in picasso’s en heeft nooit een probleem gehad. Ze maken kennelijk inmiddels goede auto’s bij citroen.

Ik ben niet merkvast. Ik koop auto’s die ik mooi vind en iets afwijkend zijn. Inmiddels wel een vreemd rijtje aan auto’s geworden: CX, BX, 2x Ibiza, Renault Espace V6, VW beatle, Rover 820si, Mercedes S, Volvo 850 glt, Volvo 855 T5 en dus nu de Cactus.

Ik heb er nu zo’n 8000km van genoten en het blijft een plezier om mee te rijden. Wat een schot in de roos qua ontwerp, interieur, voorzieningen, gemak en rijplezier. Echter wel een paar zaken aangepast.

Als eerste de wielen. De squares kosten in de business uitvoering 1200.- euro. Schande! Velgjes in die maat kosten normaal nieuw ca 100.- per stuk. Bij mn vaste banden/velgenspecialist keurige 16” Oxxo five spokes met laatste generatie Michelins voor 450.- (incl inruil van de stalen koektrommels met banden) gescoord. Voor de winter een setje Ansio Vision antraciet met snowtracs. Kom maar op winter.

Tweede aanpassing betrof de zit. Na enkele weken sturen viel me op dat de zitpositie niet ideaal is. Een kokertje onder de voorkant van de rail en lendesteun bracht oplossing. Zie bijdrage in topic rugklachten daarover.

De derde verbetering was Xenon. Voor 50.- hoef je niet meer in je eigen schaduw te rijden Wink.

Tot slot overweeg ik, omdat de motor in elk ander PSA product 120 pk levert, nog wel een chiptuning. Mijn ervaring is dat auto’s daar fors zuiniger van worden en prettiger om mee te rijden. Bij mijn Volvo T5 met standaard 225pk (1:9) heb ik de software zo laten aanpassen, dat de turbo er zo vroeg mogelijk in komt en maximaal meeblaast naar zo’n 320pk/500nm. Dan duurt van 60 naar 120kmu ineens 3.5 seconden, met een gemiddeld verbruik van 1:11. Motor/bak houden dat al 2 decennia en 400.000km vol. Van 100/120pk/280nm naar 130/140pk/350nm is vergeleken daarmee niet extreem en zou moeten kunnen. Alleen nog een goede tuner met veel PSA ervaring zoeken…

Afbeelding Bijlagen
DSC_0470 small.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook