1 van de 18
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 september 2015 09:05 PM

Het gaat hier om mijn BX 1.4 Deauville uit 1993.
Een weekje geleden begon op mijn dashboard plots het motormanagement lampje te branden, zonder dat ik iets aan de auto merkte. Geen geurtjes, geen stoten, geen inhouden. Het lampje bleef soms een uurtje branden, andere keren ging het met een paar tellen weer uit. Dit had de auto in oktober vorig jaar eerder gedaan, advies van een monteur en mijn schoonvader was toen “is een BX, houdt vanzelf op met branden” - dat was toen ook het geval. Zo ook nu: het lampje is de afgelopen paar dagen niet meer aan geweest, ondanks dat de auto praktisch elke dag gebruikt is.
Echter, ik rijd voor mijn werk vaak kortere stukjes, en na het eerste korte stukje van de dag rook ik bij het uitstappen een zware benzinelucht. Wat rondsnuffelen rond de auto vertelde me dat het bij de uitlaat vandaan komt - in de auto is geen geur, en ook bij de achterbank is zowel binnen als buiten niks te ruiken (dus mijns inziens geen lekke tank), bij de vuldop hangt ook geen noemenswaardige geur.
Toen de auto rond oktober met het lampje op het dash begon merkte ik dat het benzineverbruik wat hoger was, toen het lampje weer uit bleef zakte het verbruik ook meteen weer. Het verbruik ligt nu al een tijdje wat hoger dan ik zou willen, en heb gehaald met de auto, en toen het lampje deze keer weer aan ging lag het verbruik nog wat hoger - 1 op 11 tot 1 op 12, waar ik normaal 1 op 14 tot 1 op 15 kan rijden, met het lampje aan rond de 1 op 10. Bandjes staan rondom netjes op spanning, bougies en bougiekabels zijn nog geen maand geleden vervangen, olie en oliefilter zijn vernieuwd bij dezelfde beurt, evenals het luchtfilter, en ook zijn het gaskleppenhuis en de injector gereinigd - ik had na deze grote beurt toch eigenlijk wel verwacht dat mijn verbruik wat zou dalen.
De combinatie van factoren doet mij denken aan een brakke lambda, waardoor de auto te rijk staat en met korte ritjes dus eigenlijk verzuipt of in ieder geval onvolledig verbrandt, maar ik geef toe dat mijn auto kennis nog wat in de kinderschoenen staat. Dus voordat ik een nieuwe of tweedehands lambdasonde onder de auto hang, leek het me verstandig even te polsen wat hier gedacht werd, en advies in te winnen over waar ik die lambdasonde dan het beste vandaan kan halen (Bart Ebben heeft ze met 0km op de website staan voor €25, maar als ik elders nieuwe lambda’s zie voor rond de €100 ga ik daar toch aan twijfelen).

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 september 2015 09:42 PM
  [ # 1 ]

Je kan een Deauville uitlezen met knippercodes, dan weet je misschien iets meer (procedure ff zoeken op t forum/google). Ik gok op valse lucht inlaat, uitlaat of kapotte lambda. Ik heb met mijn AX 1.1 een lek in de uitlaat en nu loopt ie 1:13…

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 september 2015 09:52 PM
  [ # 2 ]
tim1993 schreef:

Je kan een Deauville uitlezen met knippercodes, dan weet je misschien iets meer (procedure ff zoeken op t forum/google).

Uitlezen met knippercodes had ik al opgezocht, maar slaat de boordcomputer niet alles maar kort op? De laatste keer dat ik het lampje heb zien branden was vrijdag, terwijl ik zondag, maandag en vandaag ook heb gereden. De lucht viel pas vandaag op. Zou de error code van vrijdag dan nog wel in de computer staan?

tim1993 schreef:

Ik gok op valse lucht inlaat, uitlaat of kapotte lambda. Ik heb met mijn AX 1.1 een lek in de uitlaat en nu loopt ie 1:13…

Inlaat zou kunnen, luchtfilter is vervangen en gaskleppenhuis is opnieuw vastgezet (was met volledig vastgedraaide ring makkelijk op te tillen). Uitlaat is net 2 jaar oud, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat die kapot zou zijn - merk ook niets aan het geluid van de auto. Dat gezegd hebbende; bij een 1.4 zit de uitlaat volgens mij in elkaar geschoven, zou dat kunnen “lekken”? En dan komt dus toch die lambda weer naar voren als mogelijke oorzaak. Misschien toch maar een kwestie van “beginnen bij het goedkoopste”?  Laughing

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 september 2015 09:59 PM
  [ # 3 ]

Als het goed is staan de foutcodes er net zo lang in tot je m rest. Dus van vorige week staan er nog in, tenzij accu eraf geweest.

Inlaat is ook de vacuüm slagen op de soort deksel en je carterontluchting. Maw, lek in inlaat is niet eenvoudig te vinden. Uitlaat moet lek zijn voor de lambda, erna zit immers geen controle meer. Dus je uitlaatspruitstuk zou kunnen lekken (pakking) oid.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 september 2015 10:42 PM
  [ # 4 ]

Accu is er nog niet af geweest, dus dan zal ik maar eens knippercodes gaan uitlezen.
Lek inlaat zou door remreiniger her en der te spuiten met lopende motor te constateren moeten zijn, daadwerkelijk lokaliseren is natuurlijk wat anders - maar dan kan ik in ieder geval iets uitsluiten.
Even niet aan gedacht dat de uitlaat natuurlijk al begint bij het motorblok.  Surprisedops:  Pakking is goed verkrijgbaar, nieuw spruitstuk is wat lastiger, maar gezien de symptomen denk ik eerder een lek dan wat anders. Verder geen geratel of geur in de auto voor.

Plan van aanpak is dus uitlezen, inlaat checken, lambda vervangen, uitlaat checken.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 08 september 2015 11:09 PM
  [ # 5 ]

Waarschijnlijk gasklephuis van de monopoint injectie unit. Is bijna aktijd de kwaal bij de TU blokken van psa. Het is dan specifiek de potentiometer van de gasklepstand. Die is officieel niet te vervangen of schoon te maken. Een andere injectie unit id dan de oplossing. Maar begin eerst met een busje injectiereiniger in de tank gooien(op een halve of kwart tank) en dan een lang stuk rijden. 100 km snelweg ofzo. Doet vaak wonderen. Met af en toe dit kuurtje heeft mijn 205 bij mij de 3 ton gehaald zonder gasklephuiswissel en nu rijdt mijn zusje ermee.

Succes.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 september 2015 11:40 PM
  [ # 6 ]

Zou de auto dan ook niet onregelmatig stationair lopen, vermogen inleveren en/of traag op het gas reageren? Want sinds de grote beurt heeft de auto wel onderin veel meer pit. Ook ging het lampje nog wel eens uit als ik met hoge toeren een tijdje “door blies” (90 in de 3), wat me dan weer aan hogere verbrandingswaarde dus lambda doet denken.
Aan de andere kant: flesje injectorcleaner breekt de bank niet. Ik heb er trouwens wel vorig jaar al injectorcleaner in gehad, daarna ging juist het lampje voor het eerst branden. Wat ik alleen vreemd vind is dat de injector dus juist schoon gemaakt is nu - is er dan iets verkeerd terug gezet of beschadigd bij het in- of uitbouwen dat de potentiometer stuk zou zijn?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 09 september 2015 12:48 AM
  [ # 7 ]

Korte stukjes met koude motor, stinkt het dan niet gewoon altijd? Ook de Peusjonnie 207 (1.6 vti) van m’n ouders had dat ook, als ik hem van de openbare parkeerplaatsen in onze straat naar ons garagepad reed bijvoorbeeld. Die had alleen geen motormanagement lampjes die gingen branden. Mijn BX stinkt na ieder ritje Smile

doei

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 september 2015 07:17 AM
  [ # 8 ]

Bas, ik moet bekennen dat ik dat niet ken. Een tu loopt heel rijk bij koudstart maar echt een benzinelucht heb ik bij m’n AX als BX nooit. Wel dat bij warme motor de carterontluchtingsdampen gezellig naar binnen komen. Of dat normaal is weet ik niet, maar m’n BX heeft t en m’n AX ook.

Ik heb het idee dat jouw BX, mlconian, toch in een soort noodloop gaat. Ik deel de mening van jmta niet helemaal omdat een gaar gasklephuis volgens mij niet voor deze problemen zorgt. Volgens mij was dat meer ruk optrekken of ruk stationair lopen. Maar uitlezen zal iets meer uitwijzen

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 september 2015 10:22 AM
  [ # 9 ]
tim1993 schreef:

Ik heb het idee dat jouw BX, mlconian, toch in een soort noodloop gaat. Ik deel de mening van jmta niet helemaal omdat een gaar gasklephuis volgens mij niet voor deze problemen zorgt. Volgens mij was dat meer ruk optrekken of ruk stationair lopen. Maar uitlezen zal iets meer uitwijzen

Precies mijn idee. Auto reageert goed met optrekken, al helemaal nu de bougies en bougiekabels vernieuwd zijn (zaten nogal los, corrosie onder de aansluitingen). Ook onderin zit nu pit, dus ik kan nu zelfs relatief vlot weg bij het stoplicht (voor zover een 1.4 “vlot” is, ik hou de Mégane Break 1.6 16v van m’n ouders natuurlijk nog steeds niet bij). Auto rijdt verder ook een stuk rustiger nu, zeker op hogere snelheden. M’n vader klaagde pasgeleden zelfs dat ‘ie me even niet bij kon houden op de snelweg, terwijl ik juist altijd moeite had om hem bij te benen. Maar goed, da’s allemaal bijzaak. Ik heb inmiddels op zolder een draadje en schakelaar gevonden, ga vanmiddag eens rustig uitlezen. Komen de codes van de AX 1.4i overeen? Ik vond bij de AX club namelijk een langere lijst van mogelijke codes dan dat ik zo voor de BX kon vinden. Ik verwacht zelf een code 51 (lambda), of anders 31 (inlaat) of 32 (uitlaat). Mocht jmta toch gelijk hebben, dan zou er een code 33 uit moeten rollen, toch?

Bas, ik heb eigenlijk nooit een onverbrande benzinegeur bij de auto geroken tot gisteren. De auto wil wel eens stinken als ik ‘m inderdaad alleen 10 meter achteruit rijd ofzo, maar dat is meer walm van koude start en dat je de auto langzaam door z’n eigen uitlaatgassen laat rijden, en er in stil zet. Warme of koude start maakt voor mijn auto ook niks uit eigenlijk: start altijd in 1x - klik vroem. Heb wel vorig jaar wat problemen gehad met plots verzuipen na 300 meter te hebben gereden, maar dat was naar ouderwets Citroën gebruik ook weer plots weg. Daarna nog even gehad dat de auto af en toe op 3 potten liep, maar die twee zaken zijn eigenlijk met het vervangen van bougies en bougiekabels opgelost. Vreemd genoeg viel de auto trouwens vlak voor de APK in februari wel ineens uit - keurmeester reed de auto naar de brug en toen viel het ineens stil. Herstart ging in één keer, geen doorstarten met gas erop nodig. Ging toen volgens de keurmeester om een temperatuursensor, en zou met flink doortrappen nu en dan schoongebrand moeten zijn. Zelf nooit problemen gehad ermee, is daarvoor en daarna ook niet gebeurt.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 september 2015 04:07 PM
  [ # 10 ]

Ik denk niet dat de foutcodes voor AX ‘tzelfde zijn als voor BX. AX 1.4 heeft namelijk een nieuwere ECU dan een BX. Ik kijk vanavond even in de vraagbaak voor je Wink

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 september 2015 07:24 PM
  [ # 11 ]

Geweldig! Ik heb zelf een vraagbaak, maar daar ontbreken helaas de knippercode’s in (al zou ik zweren dat ik ze wel een keer heb zien staan). Ding is nog van m’n schoonvader geweest, uit de tijd dat hij BX reed - misschien dat die pagina’s dus nog bij hem ergens rondzwerven. De lijst bij de AX club had een aantal code’s waarvan ik me niet kon voorstellen dat ze op een BX zaten (zoals een dubbelvoudige lambda), de code’s die ik zelf noemde komen uit een documentje dat ik gevonden had over het zelf uitlezen van een BX 1.4.
Ik heb vandaag enkel de tijd gehad om m’n kabeltje te maken voor het uitlezen, maar aan het uitlezen zelf ben ik nog niet toegekomen: onverhoopt moest ik toch werken. Eerst een kort ritje “normaal” gereden, na het parkeren even rond de auto gesnuffeld en weer de benzinelucht bij de uitlaat geconstateerd. De auto heeft daarna een uurtje of 3 stil gestaan. Bij het terug rijden (zelfde route) beetje als een petje gereden, dus vlot optrekken en de 5 ongemoeid laten (max 80 á 90 gereden). Bij terugkomst weer rond de auto gelopen, maar nu stonk ze niet. Morgenvroeg toch maar uitlezen dan, maar het probleem is voor nu qua stank in ieder geval te beheersen door hoge toeren te draaien.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 10 september 2015 11:52 AM
  [ # 12 ]

Auto net uitgelezen - toch anders dan verwacht, jammergenoeg.
De auto komt met 13, 33 en 31. Dat zouden volgens mijn documentjes de inlaatluchttemperatuursensor, de inlaat en de gaskleppotmeter zijn.
Dat wordt speuren naar lekjes in de inlaat dus… Is zo’n temperatuur sensor trouwens goed te vervangen zelf?
Overigens heb ik nu de accu wél losgehaald om de ECU te resetten, kijken of er nog errors komen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 september 2015 12:38 PM
  [ # 13 ]

Oftewel jmta had gelijk. Je monopointhuis is compleet gaar Mr. Green Inlaattemperatuursensor (3x woordwaarde) kan je niet los vervangen, tenzij je superhandig bent met elektronica. Toevallig is dit onderwerp laatstelijk nog langsgekomen op ‘t forum. Daarnaast is je gaskleppotentiometer ook gaar en dus is het wijzer om je injectiehuis compleet te vervangen.

Tenzij dat oude codes zijn en nu alleen valse lucht uitlaat over blijft. De reset zal het uitwijzen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 10 september 2015 06:57 PM
  [ # 14 ]

Heerlijk - en ik maar denken dat het allemaal wel mee viel.  Laughing
Vandaag weer wat kilometers gemaakt voor het werk, nu maakte het bar weinig uit of ik hoge toeren maakte of niet: de geur is altijd aanwezig, maar wel minder dan voor de reset. Ik heb nog geen motormanagement lampje zien branden (afgezien van het starten natuurlijk). Voor de zekerheid toch de computer uitgelezen net, maar inderdaad geen code’s. Wel merkte ik dat de auto verhoogd stationair liep, behalve net nadat er gestart werd. Bij stoplichten of kruispunten waar ik even moest wachten hoorde ik de motor duidelijk hogere toeren maken, vaak liep dit na een seconde of 10 weer wat terug. Jammergenoeg zit er in een Deauville geen toerenteller, anders wist ik het zeker en had ik de waardes kunnen geven. Zou natuurlijk ook kunnen dat de ECU nog moet leren, de spanning is er immers 40 minuten af geweest.
Ik zit er nu over te denken de hele monopoint unit sowieso te vervangen. Voor zover ik kan zien is het niet bijster moeilijk, alleen wat tijdrovend. Tenminste, als ik het goed zie - dat is bij een Deauville toch het linkse, ronde gedeelte naast het luchtfilter?

Dit is dan van een AX, maar in principe hetzelfde idee. Linker ronde geval, met de zilverkleurige klemring er omheen.

Ik ben stiekem wel handig met elektronica (ik restaureer oude consoles), dus misschien dat het verwisselen van die sensor nog wel gaat, maar als ik de injectie in 1x kan vervangen lijkt me dat het handigst.
Achteraf gezien denk ik dat de injectie al redelijk gaar was toen ik de auto kocht, bij het loslaten van het gas wilde het geheel nog wel eens schokken. Dat heb ik eigenlijk met koppelwerk op weten te vangen, dus nooit bij stil gestaan dat de auto dat nog steeds doet. Lijkt me inderdaad de gaskleppotmeter dan.

Goed, volgende punt van actie: waar trek ik zo’n ding vandaan? Dit is de eerste reparatie aan de motor die ik eigenlijk zelf wil doen, dus alle hulp is ook zeer welkom.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2015 07:56 PM
  [ # 15 ]

Monopointinspuiter zit in rijrichting gezien inderdaad rechts van het luchtfilterhuis.
Luchttemperatuursensor is niet los te vervangen, is namelijk geïntegreerd in de steker op de injector.
Haal de zwarte verbindingskap tussen luchtfilter en inspuiter maar eens weg, dan zie je ‘m zitten.

Voor meer info over een grootverbruikende 1.4, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226590/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 18
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook