10 van de 18
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 17 oktober 2015 11:19 PM
  [ # 136 ]

Zo, de stoeltjes staan in de garage te wachten op montage - wat een genot wordt dat zeg! Stevig schuim, luxere bekleding, kopsteunen die niet inzakken, zakjes aan de achterkant van de stoelen: ik ben tevreden. Bespaart me ook mooi weer een ritje naar Tsjechië in een Ford Ka… Met de oude stoelen wilde m’n vriendin niet verder dan Limburg.
De auto heeft eigenlijk de hele rit naar Rotterdam en weer terug zich goed gehouden. In alle toeren vlot en power, geen schokken bij het loslaten van het gas, ze gaf ook zelf geen gas bij. Warm inleren heeft dus echt effect. Het enige is dat het stationair toerental verhoogd is. Morgenvroeg zet ik dus tóch de andere stappenmotor erop, weer inleren, stoeltjes even wisselen en naar Huizen kachelen! Lekker, weer met de BX op pad!

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 18 oktober 2015 09:27 PM
  [ # 137 ]

En op de meeting nog gelukt om de stappenmotor helemaal te temmen weer?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 18 oktober 2015 09:28 PM
  [ # 138 ]

Stoeltjes vervangen!


Eerste stoeltje naast de auto.


Kaal, zo zonder stoel.


Het Kasteel zonder troon.


Ik wist niet dat tennisballen als optie op de Deauville zaten. De hond was er in ieder geval blij mee!


Wat er uit ging…


Waar het uit ging…


En klaar!

De nieuwe stoelen zitten heerlijk. Ik heb de tocht van Zevenbergen naar Huizen voor de forummeeting goed gebruikt om de stoel optimaal in te stellen voor mij, werkelijk een genot om nu in die auto te zweven. Ik had de stoelen erin gezet, m’n vader klom in de auto en vertelde me plots dat de stoel kon kantelen - wist ik niet eens! Echt super, dus Michel: bedankt! Het enige nadeel is dat nu ook de mensen met een wat zwakkere rug in mijn auto willen rijden… Ik kon m’n vader eerst nog wel ontmoedigen (‘zou je dat nou wel doen, met die hernia? Je vond zo’n ritje naar Limburg als passagier al niet geweldig.’), maar nu vindt ‘ie het heerlijk zitten.
Volgende op de lijst: bijpassende achterbank.

Het probleem met het toerental is helaas wel weer terug. Bij het inrijden van Huizen kon ik de auto in de 5 zetten en als het ware met cruise control met 50 doorrijden zonder aan het pedaal te komen. Timo, Gert, Twan en nog wat anderen hebben er even naar gekeken bij de meeting (dank daarvoor heren!), toen leek het euvel verholpen, maar toen we na het afsluitende drankje nog even een rondje over het parkeerterrein reden kwam het probleem meteen weer terug - met meteen een bijbehorende code 21 (zonder dat het lampje tijdens het rijden was gaan branden, overigens). Dus toch niet gelukt, Rogier! Ik ga morgen dus toch maar de andere stappenmotor monteren, als dat niet lukt zet ik ‘m toch maar even bij de garage. Ik denk namelijk dat het niet zozeer een probleem met de stappenmotor is, maar met de aansturing daarvan. Beter om daar eerst even naar te laten kijken voordat ik er een nieuwe stappenmotor voor koop en dat het probleem alsnog niet oplost omdat er iets anders brak is. En ik ben toch afhankelijk van de BX als dagelijkse auto, dus dan maar even wat kosten en het goed oplossen dan zelf beunen, hoe leuk het ook is. Nu gaat betrouwbaarheid even voor puzzelen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 oktober 2015 11:28 PM
  [ # 139 ]

De stappenmotor is eigenlijk een simpel ding.
Zet je er spanning op, dan draait hij de éne kant op.
Wissel je de polariteit om, dan gaat ie de andere kant op.

De aansturing gaat over dezelfde 2 aders.
Het ompolen gebeurt in de ECU.
Als er sprake is van een draadbreuk, dan is de aansturing in beide richtingen verstoord.

Is de ECU al eens uitgewisseld voor een bewezen goed exemplaar?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 18 oktober 2015 11:43 PM
  [ # 140 ]

ECU is nog niet gewisseld. Wellicht handiger om eerst te kijken of stappenmotor wisselen wat uithaalt - deze stappenmotor heeft me nu al wat rare dingen fratsen geleverd natuurlijk, zoals het uitvallen van de auto toen ik het oude gasklephuis terug zette.
Is een dergelijke draadbreuk goed op te sporen, en te repareren?
Het probleem lijkt te zijn dat de stappenmotor permanent “duwt”. De hevel is teruggedraaid, en toen liep de auto netjes laag in de toeren - maar dat was koud. Warm geeft de stappenmotor permanent gas, in principe.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 19 oktober 2015 03:00 AM
  [ # 141 ]

Super mooi dat zo de stelen een tweede leven krijgen. Als dan de motor dienst weigert, kan je altijd nog lekker zitten terwijl je peinst over een oplossing!

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 oktober 2015 11:51 AM
  [ # 142 ]

Stappenmotor is niet de schuldige. Alle symptomen wijzen erop dat de afstelling van de potmeter niet goed is. Eens deze los is geweest en niet exact! op de mm teruggezet is krijg je dit soort fratsen.

Beste wat je nu kunt doen is een gebruikt en goed monopointhuis regelen waarvan de potmeter zeken weten niet los is geweest.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2015 01:54 PM
  [ # 143 ]

@ChrisB

Vreemd advies van iemand die in dit topic ook aangeeft dat de potmeter te vervangen is.

ChrisB schreef:

De potmeter van de gasklep is de tweede boosdoener. Dit blijkt domweg een slijtonderdeel te zijn, elke 60k is dat ding wel aan de beurt. Gewoon nieuw verkrijgbaar:
http://www.ebay.de/itm/Drosselklappenpotentiometer-Peugeot-106-205-306-405-406-605-806-NEU-LANCIA-2-0-/291327874960?pt=DE_Autoteile&hash=item43d47e9790

Afstellen is wel een prutswerk, heb er nog geen sluitende remedie voor gevonden behalve veel proberen en prutsen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 19 oktober 2015 03:23 PM
  [ # 144 ]

De ECU genereert ook een foutmelding op de stappenmotor, en niet de potmeter. Daar zit dus ofwel een spanningsprobleem door brakke ECU of stekker, ofwel door een brakke stappenmotor. De auto trekt verder vlot door alle toerentallen, hapert en stoot nergens, en geeft geen motormanagement lampje, dus niets wijst op de potmeter, om eerlijk te zijn. Zodra de hevel handmatig wordt teruggeduwd daalt het toerental ook netjes, en de auto is door te remmen wel laag in de toeren te krijgen; er bokt of hikt dan niks.
Dat gezegd hebbende: ik zal het als advies aan de garage meegeven. Garage? Ja, garage! Daar staat het Kasteel nu namelijk, plat op de buik.
Ik ben vanochtend fluitend aan het werk gegaan, toerental was lastig maar niet onoverkomelijk - eerder schaamte dan wat anders. Toen ik aan het einde van mijn ‘werkdag’ (8 tot 1) weg wilde rijden bij het bestuurskantoor wilde de hydrauliek echter niet meer. Na het starten bleven het LHM lampje en het STOP lampje permanent verlicht. Ook met wat aanmoediging van een krik wilde de auto niet opkomen. Gelukkig is het bestuurskantoor een kleine 200 meter van de lokale Citroën specialist verwijderd, dus ik ben daar stapvoets (lastig, met dat verhoogde toerental) met de auto op de buik naartoe gekropen. De auto geparkeerd, sleutels afgegeven en naar huis. Ik krijg vanmiddag een telefoontje wat er stuk is. Het lijkt alsof de pomp het spontaan begeven heeft namelijk, er tikt niks meer in het vooronder, en ik heb de kennis noch het gereedschap om daar wat aan te doen. Jammer maar helaas, en dan laat ik ze ook meteen naar het verhoogd stationair kijken. Twee vliegen in 1 klap, als ze dan toch bezig zijn.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2015 03:51 PM
  [ # 145 ]
MLConian schreef:

Zodra de hevel handmatig wordt teruggeduwd daalt het toerental ook netjes.

Als je dat handmatig kan doen, dan lijkt mij dat de stappenmotor mechanisch stroef gaat.

Wat het andere problem betreft, hoe is de aandrijving van de HD-pomp bij een BX14, een V-snaar?
Kapot mogelijk?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 19 oktober 2015 04:13 PM
  [ # 146 ]
René Jongejan schreef:
MLConian schreef:

Zodra de hevel handmatig wordt teruggeduwd daalt het toerental ook netjes.

Als je dat handmatig kan doen, dan lijkt mij dat de stappenmotor mechanisch stroef gaat.

Dat was ook mijn idee. Het lijkt alsof de stappenmotor permanent terugduwt tegen de hevel. De mannen bij de meeting hebben gisteren met een imbusje de hevel al een stuk terug gedraaid, toen liep de auto weer netjes laag stationair, en als ik nu de motor aan had en tegen de bovenkant van de gashendel duwde daalde het toerental ook gewoon. Enige nadeel is dus dat als je dat doet, je weer tegen de stappenmotor aan duwt, dus heel goed voor dat dingetje zal het niet wezen.

René Jongejan schreef:

Wat het andere problem betreft, hoe is de aandrijving van de HD-pomp bij een BX14, een V-snaar?
Kapot mogelijk?

Aandrijving van de pomp is inderdaad met een multi-riem. Die is slechts een half jaar oud, en draait netjes. Geen vreemd gepiep, loopt soepel, is niet uitgedroogd. Ik heb de motorkap uiteraard ook nog open gehad voordat ik naar de garage kachelde, het riempje is niet gebroken. Ik denk dat de voorraadbol het begeven heeft of dat de pomp intern beschadigd is - de lampjes gaan immers branden bij onderdruk, en ik hoorde niks tikken van de pomp (al kan het ook zijn van de zenuwen dat ik het niet geregistreerd heb). Maar goed, daar zijn ze bij de garage snel genoeg achter. Als de pomp goed aangedreven wordt, en de auto na het ontluchten van het systeem niks doet blijven dat de enige 2 punten waar iets aan kan zijn. Bolletjes zijn simpel te krijgen, pompen waarschijnlijk wat minder, maar het zijn slimme mensen die creatief denken daar. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat het goed komt. Er zat namelijk nog genoeg LHM in het vat, en er waren geen externe lekkages - het groene goedje zit er dus nog netjes in voor zover ik kon zien.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 oktober 2015 04:33 PM
  [ # 147 ]

Snap dat je het raar en tegenstrijdig vind. Schreef ook niet voor niets dat het een heel gepiel en gedoe is om het weer goed afgesteld te krijgen. Wil je dat geetter niet dan… kun je het beste een gpoede gebruikte proberen te vinden. Probleem daarvan zit ‘m in het woordje goede, de meeste tweedehandse monopoints zijn net zo verrot.

Dus ja, los nieuw vekrijgbaar en vervangbaar. Alleen dan een draak om afgesteld te krijgen.

My best bet wat betreft toerental, potmeter staat verkeerd. Als het ding zonder horten en stoten rijd met een niet goed staande potmeter, check je vacuumvervroeging eens. Mijn BX heeft koud ook nog een frats erin zitten na het vervangen van de potmeter. Af en toe valt t ding koud stationair draaiend op benzine uit. Kwestie van opnieuw starten en dan slaat t blokje direct weer aan. Rijdend is er niks aan de hand, op LPG is er helemaal niks meer aan de hand (ook stationair niet).

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2015 07:30 PM
  [ # 148 ]
MLConian schreef:

Ik denk dat de voorraadbol het begeven heeft of dat de pomp intern beschadigd is - de lampjes gaan immers branden bij onderdruk, en ik hoorde niks tikken van de pomp (al kan het ook zijn van de zenuwen dat ik het niet geregistreerd heb).

Als de voorraadbol stuk is, komt ie wel gewoon omhoog.
Al staat dan de HD-regelaar wel constant te tikken.

Lampjes gaat niet branden bij “onderdruk”, maar bij “geen/tekort druk”.

Ontlastschroef op HD-regelaar misschien iets los getrild?
Dan wordt er namelijk ook geen druk opgebouwd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 19 oktober 2015 07:49 PM
  [ # 149 ]

Hmm, de auto tikt normaal eens per 30 seconden tot eens per minuut - dan is de voorraadbol dus niet heen. Ik gok dus dat de schroef niet helemaal lekker is. Overigens gaan die lampjes al branden bij minder dan 80 bar, aldus enkele topics op dit forum. Het lukte mij helaas zelf niet om de schroef zelf te draaien (geen van beide kanten op), mijn sleutel 12 bleef erover heen glijden. Stom Chinees gereedschap, dank aan de baas daarvoor. De garage was, zoals gezegd, 200 meter verderop, mijn huis een kleine 2 kilometer en ik heb geen woonplaatshulp van de ANWB (volgend jaar toch maar ADAC afsluiten) - de keuze om dan dus maar naar de garage te rijden was snel gemaakt. Ik ga me er op dit moment niet druk over maken, heb al genoeg op m’n bord (werk en privé, niet zozeer doordat de auto ineens vreemd doet). Misschien toch maar een auto zonder bollen ernaast pakken, voor het geval dat? Iemand nog een Visa of AX te koop voor een appel en een ei? Laughing

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 19 oktober 2015 09:32 PM
  [ # 150 ]

Deze bijvoorbeeld Laughing

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
10 van de 18
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook