14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 13 november 2015 09:50 AM
  [ # 196 ]


Plek onder de auto. (Reparatie LHM slang is ook goed te zien zo.)


Zelfde meuk, iets andere hoek.


En dat zit op de doek die ik onder de auto had gelegd vannacht. Mijn KVS bevat roest, dus dat kan het zijn, maar ik heb me laten vertellen dat bakolie er ook ongeveer zo uit ziet. Is daar een testje voor?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 november 2015 10:35 AM
  [ # 197 ]

De lekkage bevindt zich dus op het scheidingsvlak tussen motor en bak?

Dan kan een mogelijke boosdoener ook de O-ring op de verdeler zijn, die wil nog wel eens motorolie doorlaten.
Kijk even of er aan de onderkant van de verdeler olie hangt.
Dat lukt het beste met een brokje spiegel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 13 november 2015 03:08 PM
  [ # 198 ]

Ik heb het idee dat dit ongeveer is waar de auto lekt. Er lag nu nog niks onder natuurlijk, want de auto stond nog geen 5 minuten stil. Even in de gaten houden, later vanmiddag en morgen schiet ik weer even een plaatje. Razz


Wat roest, een nat stukje en uitzicht op… knutselwerk.


Een wat betere foto. Weer het knutselwerk zichtbaar.


Onderaanzichtje.


En van boven.

De zoon van de vorige eigenaar was een fan van The Fast & The Furious. Dus ligt er “neon” onder mijn BX.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9860
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 november 2015 04:15 PM
  [ # 199 ]

Versnellingsbakolie ruikt naar kattenpis.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 13 november 2015 10:55 PM
  [ # 200 ]

Dan heb jij rare olie of een rare kat.
Bakolie heeft een weezoete geur naar mijn idee.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2015 10:35 AM
  [ # 201 ]

Ik zie zowel een nat blok als een natte bak.

Mogelijke bronnen van de lekkage:
. kleppendekselpakking
. O-ring om verdeler
. krukaskeerring achter vliegwiel
. priseaskeerring

Eventuele kvs-lekkage is makkelijker vast te stellen, alleen ter plaatse van het thermostaathuis.

Succes met de zoektocht!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 november 2015 11:09 AM
  [ # 202 ]
dirkvdmei schreef:

Dan heb jij rare olie of een rare kat.
Bakolie heeft een weezoete geur naar mijn idee.

Geur van rotte eieren lees is wel eens, zelf zou ik het omschrijven als een scherpe lucht zoals die van ui.

Als je het eenmaal geroken hebt vergeet je het in ieder geval niet meer Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 14 november 2015 12:38 PM
  [ # 203 ]

Wat René zegt. Optie: blok heel goed schoonmaken, warmdraaien en kijken waar de narigheid het eerst tevoorschijn komt.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 14 november 2015 01:30 PM
  [ # 204 ]

Bedankt voor alle tips. Ik ga eerst even met het “makkelijke” beginnen, te meer omdat ik gewoon nog maar bar weinig zelf kan.
Kleppendeksel pakking is pasgeleden vervangen, maar lijkt hier en daar nog wat olie door te laten. Ik ga die er dus morgen even van af halen en met vloeibare pakking terug monteren. Dan ga ik het motorblok schoonmaken en spelen we wat de Engelsen zo mooi “the waiting game” noemen.
Even op een rijtje: krukaskeerring is aan de bakzijde van de motor, prise-as is aan de motorzijde van de bak? Dus eigenlijk precies op die scheidslijn.
Alleen die O-ring om de verdeler ontgaat mij even - waar vind ik die? Dat is toch niet de verdeelkap van de ontsteking?
Ik heb nog eens goed gesnuffeld aan de doek, maar ik ruik geen kattenpis, uien, rotte eieren of iets wee-zoets. Dan zal het dus toch motorolie zijn, of KVS.
Vooralsnog leek er vanochtend eigenlijk niks onder de auto te liggen, op 1 druppeltje na, en er lijkt een druppeltje aan het laagste gedeelte van de bak te hangen. Mijn flitser is echter niet toereikend om een foto te maken, dus ik zet vanmiddag even m’n vriendin in om bij te schijnen als ik weer een kijkje onder de auto neem.
Vraagje: zolang ik het peil van de vloeistoffen in de gaten houd, kan het dan kwaad door te rijden?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2015 01:40 PM
  [ # 205 ]

Schoonmaken lukt goed met Dasty, een goedkope huishoudontvetter verkrijgbaar bij de Wibra.

De O-ring zit om het metalen deel van de verdeler, op het gedeelte wat in de kop zit.
De verdeler wordt aangedreven door de nokkenas.

Gewoon alle vloeistofpeilen in de gaten houden, af en toe een druppeltje of wat zweten kan niet direct kwaad.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 14 november 2015 02:32 PM
  [ # 206 ]

Voor de bakolie heb je geen peilstok natuurlijk. Als je denkt dat je veel bent verloren, kun je het bijvullen via een dop/plug op de bovenkant van de bak. Doch, eerst maar eens kijken wat je eigenlijk verliest. Vloeibare pakking aan de klepdekselpakking zou niet nodig moeten zijn. Je kunt de moeren op het deksel (links en rechts een) wellicht nog iets aandraaien. Er is een moment voor, maar dat heb ik even niet bij de hand. Inderdaad Dasty halen bij de Action (goedkoper dan de professionele motorreiniger en als het met dit bocht niet lukt, lukt het nergens mee). Succes!

NB Onderaan je blok hangen de druppels altijd op het laagste punt. Daar loopt het vanzelf heen bij een warme motor. Mocht het de priseas- of krukaskeerring zijn, heb je een beetje pech. Dan moet de bak eraf. Hopelijk zit het euvel dus iets hoger Wink )

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2015 03:23 PM
  [ # 207 ]

Niveauplug zit niet boven op, maar in het linkerzijdeksel van de bak.
Indien nodig daar door ook bijvullen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 14 november 2015 03:38 PM
  [ # 208 ]
HvdL schreef:

Vloeibare pakking aan de klepdekselpakking zou niet nodig moeten zijn. Je kunt de moeren op het deksel (links en rechts een) wellicht nog iets aandraaien. Er is een moment voor, maar dat heb ik even niet bij de hand.

Klepdeksel is heel lastig om lekvrij te krijgen is mijn ervaring. Moeren zijn wellicht ooit iets te hard aangedraaid daardoor is het deksel vervormd en daardoor lekt ie iets. Bij m’n Cannes is er ook vloeibare zooi tussen gegaan omdat ie niet lekvrij te maken was. Moment is heel weinig, 5Nm ofzo. En dat wordt door garages natuurlijk nooit met een momentsleutel gedaan, vandaar dat je deksel iets vervormd.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9860
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 november 2015 03:39 PM
  [ # 209 ]

Even testen. Een druppel kvs smaakt zoet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2015 03:41 PM
  [ # 210 ]

En die moet dan bij het thermostaathuis hangen!

Na ruim 40 jaar sleutelen weet ik ondertussen wel hoe alle vloeistoffen ruiken en smaken. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
14 van de 18
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook