4000 vakantie kilometers
Pieter Stegers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 09 september 2015 03:49 PM

Weer eens een autovakantie gehad dit jaar. 3 weken weg, Frankrijk, Italie, Frankrijk (en toen weer naar huis).

De Picasso (2003, 18 16v) had in mei nog een grote beurt gehad, dus ik had er veel vertrouwen in dat het goed zou komen (er waren ook geen bijzonderheden toen). Maar ja, met 150000 reeds op de teller, weet je het maar nooit.

Maar, na bijna 4000 kilometers waren we weer thuis en hebben we geen problemen gehad. Alles functioneerde naar behoren. Ik heb wel na 3000 kilometer een halve liter olie bijgevuld, want dat was nodig (vanaf de beurt had de auto dan 7500 gereden, dus dat verbruikt valt mee) en aangezien we veel bergop zijn gegaan met volle bepakking ook niet heel raar. Geen blauwe walmen of lekkage oid, gelukkig.

De uitlaat ging naarmate de reis vorderde meer herrie maken, dus dat moet ik de komende weken even laten nakijken. Ik denk dat deze op de eerste rit (1150 km in 1 dag) zo heet geworden is dat een klein gaatje groter is geworden. Maar ja, de pest van een goed geisoleerde auto is dat je het in de auto niet hoort (raam dicht dan). In Nederland rijden we zelden met een open raampje dus wellicht was dit al, maar hoorde ik het niet. Halverwege de vakantie wel even gecontroleerd of hij goed vastzat, en dat was gelukkig zo.

Wat een comfort heeft die auto zeg. Hiervoor hadden we een xsara berline uit ‘98, die was al redelijk comfortabel. Maar die had geen cc en geen airco. Deze wel, dus lange stukken worden meteen aangenamer. Ook de stoelen en de zitpositie zijn ronduit fantastisch. Allemaal dingen die ik in de afgelopen maanden (hebben hem vanaf januari) wel al had gemerkt, maar soms heb je een extreem lange rit nodig om het echt in te zien.

Benzine verbruik was ongeveer 7,1l/100 km. Dus dat is ook keurig. Dat is een gemiddelde van steden, snelwegen en dorpjes. Nooit gedacht ‘m zo zuinig te zien. Toen we hem aanschaften stond dat ie in 9999km gemiddeld 8,3l/100 km reed (stand boordcomputer). Rijstijl doet dus wel wat denk ik zo.

Ik was ook nog nooit zo vlot bergop gegaan, zeker niet met een zwaar beladen auto. Deze motor is echt een genot om mee te rijden vind ik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook