








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi, even een kennisvraagje.
Bij mijn halfautomaat 23 injectie werkt zeer duidelijk de toerentalbegrenzing als ze in neutraal staat.
Bij mijn 67-er 21 halfautomaat merk ik niets van deze begrenzing.
Is de begrenzing alleen van toepassing bij de injectie of latere type’s? Of, is er iets mis met mijn 67-er?





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten zit er helemaal geen begrenzing op…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja wel. Zeker begrensd. Anders kan je volgas de versnelling in 1 zetten en is alles stuk…
Zit ook op alle carbus
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
thnx, dus waar moet ik zoeken?





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat dat dan ingebouwd zou moeten zitten in de koppelingsregelaar onder het inlaatspruitstuk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Ik denk dat dat dan ingebouwd zou moeten zitten in de koppelingsregelaar onder het inlaatspruitstuk.
Ja, op de injectie wel, maar het probleem zit juist in de andere twee auto’s.
De koppelingsregelaar zit voor (in rijrichting gezien) de carburateur, en wordt bediend door de stang van de gasklep, via een “flexor” (flexibel koppelstukje van kunststof).
De koppelingsregelaar heeft dus twee functies:
- snelheid van koppelen regelen afh. van stand van gasklep, zodanig dat bij dieper ingetrapt gaspedaal de koppeling ook wat sneller aangrijpt, en
- begrenzing toerental als er geen versnelling is ingeschakeld, door de gasklep terug te bewegen. Dit werkt ook tijdens het overschakelen, tussen de versnellingen in. Dit is de reden dat het gaspedaal via een veer zijn beweging doorgeeft aan de gasklep: het pedaal kan zo “overruled” worden door de regelaar.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De TS heeft het over een 23 injectie, vandaar mijn reactie.
Oops. Niet goed gelezen.
Volgens mij grijpt de koppeling juist sneller aan bij weinig gasgeven. Dat was tenminste bij mijn 23ie wel het geval.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gewoon even nieuwschierig .
Bij mij in de 67’er Pallas zit een handeltje onder het “dashboard ” wie je kunt verzetten als je bij het starten extra gas wilt geven.
Hebben we het hier over het” zelfde”
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat hendeltje is NIET bedoeld om je extra gas te laten geven bij het starten, en is ook niet de koppelingsregelaar.
Het hendeltje is verbonden aan het Bloc Hydraulique, het “brein” van de halfautomaat. Als je het bedient, laat je de druk uit dat systeem lopen, waardoor inderdaad ook de koppelingsregelaar niet meer in kan grijpen. Doel is echter om de koppeling in vrijstand te laten aangrijpen, zodat de auto aangeslingerd kan worden.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Oké DUIDELIJK.
Maar mag je het wel gebruiken bij slecht starten…....
Ookal is het er niet voor bedoeld.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De begrenzing wordt gedaan door de koppelingsregelaar, op een carbu zit deze op inlaat collector ( alleen maar op een BVH )
Geen idee hoe het exact werkt, maar het doet wel degelijk wat ie moet doen ; in N is bij gas geven mijn toerental begrensd op 2000rpm
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
De koppelingsregelaar heeft dus twee functies:
- snelheid van koppelen regelen afh. van stand van gasklep, zodanig dat bij dieper ingetrapt gaspedaal de koppeling ook wat sneller aangrijpt, en
- begrenzing toerental als er geen versnelling is ingeschakeld, door de gasklep terug te bewegen. Dit werkt ook tijdens het overschakelen, tussen de versnellingen in. Dit is de reden dat het gaspedaal via een veer zijn beweging doorgeeft aan de gasklep: het pedaal kan zo “overruled” worden door de regelaar.
Bij mij lijkt het de snelheid van koppelen niet zo te reageren, dus intrappen gaspedal is sneller aangrijpen. Als ik het gaspedaal intrap dan slipt mijn koppeling juist meer.
bij geen gas geen knalt de versnelling er juist harder in.
Kan het zijn dat het verkeerd om zit aangesloten?
De begrenzing lijkt bij mij wel te kloppen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee hoor, dat is goed. Het is ook wel logisch dat de koppeling langzamer aangrijpt bij meer gas.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom? sationair moet ie juist niet bruusk aangrijpen want dan slaat de motor af…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar dat wordt geregeld door de centrifugaalregelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als hij er bij het inschakelen van de 1e versnelling er hard in knalt zul je de afstelling fff opnieuw moeten doorlopen. je kunt de koppelingsregelaar en/of centrifugaalregelaar wel wat ruimer zetten maar dat geeft weer problemen bij de overige 3 versnellingen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.