Luchtvereveningsgat en ontluchtingskamertje
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 september 2015 09:08 PM

Omdat ik rechts achter benzine ruik heb ik de boel eens los gehaald maar er lijkt niets bijzonders te zien. Geen lekkage en slangen en aansluitingen zien er prima uit. In WPH zitten speuren en daar kom je bij D-175-1 het Luchtvereveningsgat en het ontluchtingskamertje tegen. Waar dienen die voor en hoe kun je testen of dit goed functioneert?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 12 september 2015 09:34 PM
  [ # 1 ]

ook naar de pakking van de vlotter gekeken en de kwaliteit van de vulslang?

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 september 2015 10:22 PM
  [ # 2 ]

Ik heb alles bekeken, ook de vuldop vervangen. Enige waar ik nog niet gekeken heb ik bij benzinepomp en filter (Injectie).
Dat ga ik komende week maar eens doen.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 12 september 2015 10:28 PM
  [ # 3 ]

Waar nog wel eens wat luchtjes vandaan willen komen zijn de rubberen manchetten die om de nylonslangen zitten bij je tankaansluiting. Aansluiting bij je pomp of filter kan maar lijkt mij sterk, maar om het zeker te weten is de plaat eraf halen is tenslotte niet zo moeilijk. geen nattigheid te voelen?

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 september 2015 10:37 PM
  [ # 4 ]

Manchetten bij tankaansluitingen is wel de hoek waar je benzinelucht sterkst ruikt, maar alles is kurkdroog ook na de pomp even te hebben laten lopen. Daarom dacht ik wellicht toch richting pomp en filter verder te zoeken.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 12 september 2015 10:56 PM
  [ # 5 ]

Pas als je tank en vulslang vol zitten of bij een dikke bocht naar links zou er eventueel benzine uit de manchetten kunnen komen. Lucht kan er wellicht wel langs, Afkitten is een gemakkelijke voorzorg.
Het kleine leidinkje naar achteren dat eindigt onder je achterscherm is voor eventuele overdruk. Als dat verstopt zit samen met een verstopte tankdop kan het zijn dat dan de overdruk op een andere manier geloosd wordt. Maar je bent niet de enige, zie topics benzinelucht. Zoekt en gij zult vinden, bij mij waren het de manchetten vandaar Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 september 2015 11:05 PM
  [ # 6 ]

De ruimte waar de tank in ligt heeft in de bodem een aantal sleufjes, met de opening naar achter. Dit om condens kwijt te raken, maar tijdens het rijden hebben deze ook een afzuigende werking. Ze willen nog wel eens dicht zitten met roest/rotzooi of tectyl.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 september 2015 11:31 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn auto kwam de lucht niet langs de pakking van de benzinevlotter in de tank, maar door de vlotter zelf.
Vervangen door een andere (gebruikte) en lucht was weg.

knuffel

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 14 september 2015 07:25 PM
  [ # 8 ]

Vanmiddag de beplating maar eens verwijderd zodat benzinepomp en -filter bereikbaar werden. Alles was lekker vol gebaggerd met Dinitrol dus geen roest wel vies om in te werken. Slang van de retourleiding op de pomp zat los daar kwam dus wat damp door: geen slangen klem. Slangetje vernieuwd en nieuwe klem. Meteen ook maar nieuw filter er in, de boel lag immers toch open en het oude filter (een FRAM filter, waarvan ik vermoed dat die niet voor injectie bedoeld is) zit er vermoedelijk al meer dan 15 jaar en meer dan 80K km.
De benzineslang tussen de nylonleiding en het filter vertoonde aardig wat ouderdomsbarsten en is dus rot. Misschien dat daardoor ook benzinelucht te ruiken was.
Op diverse sites zag ik een Purflux EP90C filter aangeboden als alternatief voor het origineel. Die bij de plaatselijke onderdelenboer gehaald. Afmetingen zijn echter dusdanig groot dat die niet zomaar tussen de leidingen past zonder deze nylonbuizen te knikken. Extra lange benzineslang met een grote lus er tussen gemaakt. Zaakje werkt weer en ruik tot nu toe niets. Mu maar hopen dat doorstroming in dit filter voldoende is. Nog geen proefrit gemaakt.

Maar ik weet nog steeds niet waar het Luchtvereveningsgat en ontluchtingskamertje voor dienen en hoe ik de werking kan testen. Suggesties?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook