Spoiler begint voor zichzelf…
Citroënnetje01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-10-2013

- C5 2.2 HDi Break Exclusive automaat
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
Gepost: 17 september 2015 11:01 AM

Ik heb zojuist mijn C6 opgehaald bij JO voor wat kleine reparaties. Daarbij is de accu los geweest. Maar op weg naar huis viel me al wel op dat de spoiler zich niet houd aan >65km/u = half open en >125 km/u helemaal open. De spoiler doet echt wat ie zelf wil..Smile

Sterker nog. Wanneer ik nu thuis wegrijd schiet de spoiler al vanaf 65 km/u in een keer in de ‘helemaal open’ stand. En deze vouwt zich ook niet meer terug nadat ik de auto parkeer en contact afzet.

Zou het feit dat de accu eraf is geweest daar iets mee te maken kunnen hebben? Zo ja, hoe kan ik mijn spoiler weer in het gareel krijgen?

Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 september 2015 11:11 AM
  [ # 1 ]

Mij lijkt waarschijnlijker dat de scharnieren schoongemaakt en opnieuw ingevet moeten worden…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 17 september 2015 11:35 AM
  [ # 2 ]

Volgens mij werkt de spoiler via een lucht pomp die aan de spoiler gemonteerd zit.
Misschien moet je hem met LEXIA opnieuw aanmelden.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 september 2015 11:43 AM
  [ # 3 ]

Omdat de spoiler soms wel beweegt, moet hij elektrische signalen krijgen. De schijnbare willekeur zal eerder met de snelheids- en windafhankelijke weerstand te maken hebben, die bij vuile scharnieren soms wel en soms niet overwonnen kan worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 17 september 2015 12:12 PM
  [ # 4 ]

Na het uitzetten van de auto nog eenmaal de ruitenwisser aanzetten dan moet de spoiler omhoog gaan indien alles juist werkt. Na te gaan rijden gaat hij dan vanzelf wee terug in de goede stand.

Profiel  
 
Citroënnetje01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-10-2013

- C5 2.2 HDi Break Exclusive automaat
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
Gepost: 17 september 2015 05:25 PM
  [ # 5 ]

Dat omhoog brengen van de spoiler d.m.v de ruitenwisser heb ik ook al gedaan. En inderdaad valt ie bij het wegrijden weer in de ruststand. Maar boven de 65 schiet ie in zijn hoogste stand, op de snelweg loopt ie te flipperen tussen half en helemaal open. Het rare ervan is dat het onvoorspelbaar gedrag is van de spoiler.

Maar het kan niet liggen aan de aansturing vanuit de centrale computer? Dat denk ik in eerste instantie aan vanwege de losgehaalde accu. Dat schijnen die BSI’s niet zo leuk te vinden….

Wel grappig om te constateren dat ook de spoiler een echt C-onderdeel is met een eigen karakter…:-)

Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 september 2015 05:50 PM
  [ # 6 ]

Als je de spoiler bij stilstand omhooggezet hebt, kijk er dan eens onder. Wat ik denk dat je zult aantreffen, weet je al. Dat is geen typisch Citroën-euvel, dat hebben alle beweegbare spoilers.

Edit: Waarom kun je hem in stilstand omhoogzetten? Juist! Om onderhoud te plegen…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 17 september 2015 06:02 PM
  [ # 7 ]

Het flipfloppen tussen de diverse standen gebeurt ook als je snelheid rond de schakelsnelheden fluctueert.
En inderdaad, schoonmaken en invetten kan geen kwaad!

Profiel  
 
ejmsmeets
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 13-02-2014

Gepost: 10 december 2015 11:18 PM
  [ # 8 ]

Is het issue inmiddels verholpen?

Ik verwacht dat je de spoiler middels de Lexia even moet initialiseren. Ik had een defect loopmechanisme en heb de complete spoiler vervangen. Daarna moest deze z’n beginstand krijgen.

Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook