1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
1.8 16V slaat slecht aan.
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 17 september 2015 05:06 PM

Ik heb een Picasso 1.8 16V Difference II uit 2005, sinds een paar dagen slaat, bij de koude start, hij slecht aan met vochtig weer.
Na een tweede keer starten is alles normaal.
In de auto is een G3 Vialle installatie ingebouwd.

heeft iemand een hint, waar ik dit zou moeten zoeken?

grt Piet.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 september 2015 08:28 PM
  [ # 1 ]

Proberen te starten met een puntje gas erbij?
(figuurlijk dan)
Voor zover ik weet heeft ie geen bougiekabels of verdeelkap die vochtig kunnen worden…

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 17 september 2015 10:31 PM
  [ # 2 ]

Hans bedankt voor je antwoord.
Inderdaad de motor heeft een bobinegallerij en geen verdeler en bougiekabels.
Maar van Renault (Scenic) weet ik dat juist die gallerij een probleemgebied is.

En dat kleine beetje gas er bij is niet de oplossing dan slaat ie helemaal niet aan, ook de tweede keer niet.

grt Piet.

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 17 september 2015 10:51 PM
  [ # 3 ]

Heb je het probleem ook nog als de auto 2 dagen stil heeft gestaan ?
Waarschijnlijk lekken de gasinjectoren na, waardoor de motor verzuipt omdat hij
als hij koud is ook nog benzine er bij krijgt. Als het goed is slaat hij na ca. 20 sec doorstarten wel aan. Dit is trouwens een bekend LPI probleem.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 17 september 2015 11:03 PM
  [ # 4 ]
kloom00 schreef:

Heb je het probleem ook nog als de auto 2 dagen stil heeft gestaan ?
Waarschijnlijk lekken de gasinjectoren na, waardoor de motor verzuipt omdat hij
als hij koud is ook nog benzine er bij krijgt.

Ja zelfs na 4 dagen is het effect nog aanwezig.

kloom00 schreef:

Als het goed is slaat hij na ca. 20 sec doorstarten wel aan. Dit is trouwens een bekend LPI probleem.

Dus je bedoelt, als ik de auto op de benzine stand wegzet , dat ie dan wel goed zal aanslaan?

grt Piet.

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 17 september 2015 11:12 PM
  [ # 5 ]

Dat kan wel, maar dan moet je wel een redelijk stuk op benzine hebben gereden.
Anders blijft de druk wel in de gasleiding staan.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 03 november 2015 01:25 PM
  [ # 6 ]

Nou een paar weken verder, het probleem bestaat nog steeds.
Wat is er ondertussen gebeurd.
Op een dag wilde de auto helemaal niet meer aanslaan.
De gas installatie (ik dacht altijd een vialle maar het is een AG) is uit de auto geweest.
Alle componenten zijn nagekeken en de gas-EMU is uitgelezen, daar zijn geen problemen geconstateerd.
De foutcodes zijn uitgelezen, waren niet aanwezig.
Mijn garage heeft de bougies vervangen en een paar vacuumslangen zijn vervangen.
Resultaat 2 dagen probleemloos starten en aanslaan.
Op de derde dag wederom niet direct aanslaan.
Uitlezen: ontstekingsfout cylinder 2 en 3.
Bobinerail vervangen en (op mijn verzoek*) compressie gemeten 11,5 tot 12,5 op alle vier cylinders

*)Omdat de auto nu zo’n 200.000 km op gas heeft gereden, wilde ik graag weten of de compressie nog in orde was.

Het resultaat nu is:
S’morgens starten en meteen afslaan, wederom starten en geen probleem.

Wie het weet mag het zeggen.
Een buurman van mij heeft een 1.8 Picasso uit 2000 en die heeft er nu 385.000 km op zitten en geen enkel probleem met de auto.
Die van mij heeft nu 202.000 km gereden, dus is in vergelijking met die van de buren een jonkie.

grt Piet.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 09 november 2015 12:21 PM
  [ # 7 ]

Gôh wat jammer dat niemand een idee heeft.
Ik had toch wel wat meer verwacht van dit forum.

grt Piet.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2015 12:50 PM
  [ # 8 ]

Ik heb een Picasso 1.6 16V met een AG installatie. Auto heeft 180K gelopen en doet het nog steeds prima. Tweejaarlijks reviseer ik de verdamper. Alle filters vervangen (drooggas maar óók de inwendige filters in de verdamper). Check de vacuumslang goed, incl ALLE koppelingen, T-stukken etc etc. Ze worden nl poreus, barsten, lekken etc en dan is het willekeur. Draai ook alle slangklemmen stevig vast. Klinkt mij als een probleem met de gasdruk. Lees hierboven.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 09 november 2015 12:59 PM
  [ # 9 ]

Bij koude start?
De problemen doen zich niet bij een warme motor voor.

Net als een klassieke autogas installatie, start je bij een G3 toch op benzine!
Dus waarom zou de gas installatie of één van de componenten de oorzaak zijn?

grt Piet.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2015 01:12 PM
  [ # 10 ]

heb je het hele brandstofsysteem al nagelopen? gasklephuis etc effe schoonmaken kan geen kwaad.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 09 november 2015 01:44 PM
  [ # 11 ]

Ja dat is allemaal al gedaan.

grt Piet.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 09 november 2015 02:09 PM
  [ # 12 ]

Is de gasinstallatie wel goed ingeregeld? Het zou kunnen als dat niet klopt de benzinecomputer erg ver gaat bijregelen als je op gas rijdt, en bij een start op benzine heb je dan een probleem. Als je schakelt tussen gas en benzine gaat het wel goed? Loopt netjes op benzine?
Ik zou een keer om te testen de laatste 5 min op benzine rijden, en dan kijken of het verschil maakt bij een koude start.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2015 02:23 PM
  [ # 13 ]

Piet, als ik je verhaal nog een keer van A tot Z lees, dan zeg je dus eigenlijk dat dat gas er niets mee van doen heeft. Je auto start beroerd en je hebt alles al nagelopen, that’s it?
Heb je het probleem ook als ‘m op benzine wegzet, dus gas RUIM uitschakelen vóór je de motor uitzet.
Hang ‘m eens aan een Lexia. Meer kan ik er zo ook niet over zeggen. Brandstoffilter ook gedaan?

-edit- in de post hierboven staat wat ik ook wilde schrijven. excuses, ik las het te laat.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 09 november 2015 03:32 PM
  [ # 14 ]

@Bouke en Roger,
Ik heb al een paar dagen ruim voor dat ik de auto stop(plm 10 minuten) op benzine gereden.
Dat maakt geen verschil hij blijft rottig aanslaan.
Ook het benzine filter is inmiddels vervangen, geen resultaat.
En de gas installatie is bij een specialist (bodolpg.nl) helemaal gecontroleerd en goed bevonden.
De motor loopt netjes zowel op gas als op benzine.
En bij het omschakelen geeft hij geen kik.

grt Piet.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2015 03:36 PM
  [ # 15 ]

tja, je zegt dat je alles gedaan hebt. dan houdt het op…
sorry!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook