2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
9000km, 8x tanken met een C4C :-)
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 29 september 2015 09:01 PM
  [ # 16 ]

Mijn auto weegt 1600 kg..
En die verbruikt..ook 1/20..
Dus super zuinig vind ik een licht gewicht als de cactus diesel niet..sorry

Onlangs naar duitsland geweest en stukken toch 170 gereden…

Gemiddeld 5,1 op 100

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 29 september 2015 10:35 PM
  [ # 17 ]

Dan ben ik nieuwsgierig naar het verbruik indien die auto geen 1600kg zou wegen maar 900 kg.
Is het misschien een hybride auto als ik vragen mag?

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 september 2015 08:40 AM
  [ # 18 ]

Nope geen hybride…
Gewoon een Honda Crv 1,6 diesel..

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 30 september 2015 09:07 AM
  [ # 19 ]

Ja diesel, mijn wagen is een benzine auto. Dat kan je niet vergelijken. Zeker niet qua uitstoot die bij een diesel vele malen hoger is.
Dan heb ik liever een minder vervuilende auto.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 september 2015 10:41 AM
  [ # 20 ]

Ik schreef ook cactus diesel…
De 1,2 vti heb ik in de c3 en die komt niet onder de 6ltr/100km

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 30 september 2015 01:02 PM
  [ # 21 ]

Dan is de C3 waarschijnlijk zwaarder. Dus toch weer dat gewicht….. cheese

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 30 september 2015 01:10 PM
  [ # 22 ]
ronama schreef:

Ik schreef ook cactus diesel…
De 1,2 vti heb ik in de c3 en die komt niet onder de 6ltr/100km

Wij mogen met de DS3 al blij zijn als we 6.5ltr/100km halen, en dan wordt er toch echt heel normaal mee gereden. Apart dat de C4C zo zuinig is

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 september 2015 01:31 PM
  [ # 23 ]

Tonino, is waarschijnlijk een meester, in het anticiperen.  Hier mee loopt je auto natuurlijk super zuinig, de grooste deellast zit hem in het optrekken, vanuit stilstand. Je hebt het dan echt over een verschil van 30%,  ook tonino, zal wel eens vanuit stilstand moeten optrekken, maar rol je nog, dan is het voor de motor, makkelijker om weg te komen, ook omdat door tijdig van het gas af te gaan, rijd je al zuiniger,  heleboel mensen trappen door, tot dat ze vlak achter auto/kruising/stoplicht zijn. En dan vol in de ankers, wat niet alleen rotig is voor je mede pagagier, maar ook voor de geen die op de voorrangsweg rijd en denkt, stopt ie nou wel of niet,

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 september 2015 03:15 PM
  [ # 24 ]

Kortom , het hangt gewoon af van hoe je woon-werk verkeer situatie is..
Hier met de vele rotondes en verkeerslichten ligt het verbruik wat higer dan dat je een constante snelheid kan aanhouden..

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 30 september 2015 09:37 PM
  [ # 25 ]

Beremans heeft een punt. Die snapt het helemaal. Precies zoals ik rij. En dat scheelt liters benzine….

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 30 september 2015 10:32 PM
  [ # 26 ]

Exact. Ik ga bij naderen van bochten/stoplichten op tijd van het gas af. De brandstoftoevoer sluit zich dan af en je rolt 4-500 meter gratis al remmend op de motor voort. Eventueel terugschakelend naar 4-3-2… Mijn aanvangssnelheid is daarbij meestal 5-10% hoger dan borden aangeven. Overig verkeer heeft van deze actie dus geen hinder.

Veel automobilisten gaan pas 100 (of minder) meter voor een stoplicht van het gas af en dan hard in de ankers. Door echter op tijd van het gas af te gaan, heb je veel meer tijd om te anticiperen en vloeiender te rijden. Vaak springt het stoplicht al weer op groen als ik op deze manier aan kom rijden.

Bochten dito. Op tijd van het gas af, op de motor afremmen, goed inschatten/uitkijken en in z’n 3 (30-35kmu) de bocht door. Daarna rustig gas bijgeven. Je gaat toch al harder dan de rest die in z’n 2 hoogtoerig de bocht door gaat. Een beetje normaal doorrijden (op B-wegen), kost niet zoveel meer, het steeds vanuit stilstand weer in beweging komen kost brandstof.

Andere punten die meehelpen in een gunstig verbruik is de bandenspanning (+10%) en het gezond afstand houden tot voorliggers (zodat je niet constant met hun rare rijnukken hoeft mee te gaan en moet afremmen / weer gasgeven)

Bovenstaande gaat niet op voor snelwegkilometers (behoudens het afstandhouden dan), dan neemt de wagen wat nodig is om de snelheid vast te houden. Ik weet niet wat normaal is, maar ik vind de C4C boven de 100 onzuinig. Bij 130 loopt het al hard naar 1:20.

Moet wel zeggen dat het karakter van de C4C bijdraagt aan een rustiger rijprofiel. De 300+pk volvo die ik hiervoor had, was veel opzwepender. De roffel, de gaspedaalrespons en de wetenschap dat je sneller bent, dan zowat alles wat je tegenkomt, droeg bij tot een agressievere rijstijl. In de C4C is het altijd lounchtijd Wink. Heerlijk.

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 25 oktober 2015 11:17 AM
  [ # 27 ]

Afgelopen vrijdag en zaterdag ongeveer 700km gereden dwars door Nederland. Het was goed te merken dat het windstil weer was. Het verbruik schoot naar beneden. Bijgaande foto is onderweg gemaakt, ik vond het een hele mooie waarde op het display en dat voor een benzine wagen. Het verbruik is enige tijd 1 op 21.6 geweest, ik had toen mijn camera in de kofferbak liggen dus dat heb ik niet vast kunnen leggen.
Mijn snelheid lag tussen de 100 en 115km/u met lange stukken mooi 108 op de teller. Dan cruise ik het prettigst met het verkeer mee. Valt mij trouwens op dat steeds meer mensen rond die snelheid rijden. Je hebt op de rechter baan vaak zeeën
van ruimte. Beetje goed in de spiegels blijven kijken en je bent op tijd langs langzame obstakels zoals vrachtwagens en mensen die zelden op de snelweg zitten. Aan de pomp gecheckt of de verbruiksmeter goed zat. En dat was zo.

Afbeelding Bijlagen
20151024_123948copy3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 25 oktober 2015 02:34 PM
  [ # 28 ]

Prachtige waarde. Helemaal voor een benzineauto. Ik ben nu bezig aan een 1:28.5 op 1 tankje diesel. De meter geeft aan dat ik op 1250 km actieradius af steven. Met vlot doorrijden maar wel goed vooruitkijken en op tijd op de motor af remmen is dit zonder moeite te halen. De snelweg is killing. Lange tijd harder dan 110 en de boel gaat onderuit. Nou heb ik nooit meer haast in m’n comfortabele Habana-lounche-interieur, dus geen punt.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 25 oktober 2015 03:35 PM
  [ # 29 ]

9000km , da’s max. 6x tanken Laughing

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 25 oktober 2015 06:32 PM
  [ # 30 ]

Heej dat ben ik, bij een pompstation Laughing

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook