Welke extra delen raden jullie aan te vervangen bij vervanging toppakking
adne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-2015

Gepost: 19 september 2015 05:44 PM

Hej,


Vorige week oververhitte mijn motor tijdens het rijden en begon zelfs te pingelen ! Onmiddelijk gestopt en na een tijdje gevonden dat mijn koelsysteem geblokeerd zat. Gisteren koelvloeistof vervangen, en ontdekt dat mijn koelsysteem volledig, maar dan ook volledig vol zit met van die bruine smurrie. Heel de avond liggen lezen op o.a. dit forum en de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een kapotte koppakking(hopelijk enkel dit en is mijn cilinderkop zelf nog ok). Oliepeil en olie zien er nog goed uit.

Ik ben van plan die toppakking volgende week dan ook te vervangen. Nu heb ik hieromtrend enkele vraagjes aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe:

1) welke delen raden jullie aan te vervangen ? Bijvoorbeeld de cilindertop bouten, moeten deze vervangen worden of niet? In online winkels varieren prijzen van 1 euro per bout tot 5 euro per bout ? Zijn dit gewone bouten of is hier iets speciaals aan ?

2) IS het enkel de toppakking die vervangen moet worden of zijn er andere gaskets en rubber seals die vervangen moeten worden? Als je bijvoorbeeld bij google intypt: AJUSA 52216500 : waarvoor worden die andere gaskets gebruikt die je in de afbeeldingen van het product ziet ?

3) de ventielen ect, moet daar iets mee gebeuren als het blok toch open ligt? Of zijn er nog andere kleine, goedkope delen die je best kunt vervangen als de boel open ligt?

4) mijn waterpomp heb ik 2 maanden geleden nog maar vervangen (samen met distributieriem). kan ik deze behouden of gaat die smurrie deze waarschijnlijk beschadigd hebben ? Toen ik die verving was er trouwens nog maar amper smurrie in mijn koelsysteem, hetgeen me beangstigt dat het probleem op 2 maanden zo erg is geworden…

5) last, but not least: Hoe krijg ik die smurrie uit mijn koelsysteem? Water met de tuinslang werkt absoluut niet. Zelfs de hoge druk slang met zeepsop van de carwash werkte maar half. En zo.n hoge druk durf ik precies niet in mijn motorblok spuiten.. Bestaat er een of ander middel speciaal hiervoor bedoeld? Heb ook al horrorverhalen gelezen dat wastabletten, kuismiddel etc. uw seals naar de zeik helpen en op lange termijn dus meer kwaad dan goed doen…

het betreft een citroen berlingo 1.4i van 2004 trouwens…

groetjes

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 september 2015 02:14 AM
  [ # 1 ]

Je moet de kop al heel heet gereden hebben wil die krom trekken, ik vlak hem nooit, zijn echt degelijke koppen.
De bouten zouden normaal 1 keer mogen herbruikt worden, reken 100000km voor een koppakking, staat hij op 200000 moet je ze dus zeker vervangen, zelf vervang ik ze altijd, het zijn rekbouten dus zeker geen gewone.
Vervang ook zeker de klepsteelhoedjes, daarvoor moeten de kleppen (ventielen) los, dan kun je ze evengoed even met pasta roderen.
De riem zou ik persoonlijk weer vervangen maar je kunt hem hergebruiken. De waterpomp kan gerust verder dienen.
Dasty van de Wibra en heet water om uit te kuisen, ook je radiator eraf halen om uit te kuisen

Als ik die AJUSA 52216500 intik zie ik een algemene set, die koop ik zelf nooit, van boven naar onder : koppakking, kleppendekseldichting (zou ik wel steken), klepsteelhoedjes (steken zonder meer), 2 keer spruitstukpakking (maar je kunt de spruitsukken laten zitten), dichting monopoint (dat heb je niet), dichtingen multipoint spruitstuk (maar dat kan ook weer blijven zitten)

Welkom hier

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
adne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-2015

Gepost: 21 september 2015 07:37 PM
  [ # 2 ]

Superhard bedankt voor de informatie ! Als je zo een project voor de eerste keer doet is zulke info exact wat je nodig hebt!

Heb net klepsteelhoedjes, koppakking, kopdekselpakking en rekbouten besteld. Volgend weekend ga ik alles uiteen halen. Mijn cylindertop ga ik maandag wel binnendoen voor nazicht en eventueel slijpen als de garage dat aanraadt. Liever nu iets meer kosten maken dan het risico te lopen dat ik alles binnen een half jaar weer uiteen moet halen en opnieuw beginnen:) Een aangezien ik pingelen heb voorgehad vrees ik dat mijn blok wel redelijk warm geweest kan zijn.


Die ontvetter: laat je die er in zitten terwijl je de motor laat draaien? Of spray je gewoon ontvetter in je motorblok en dan tuinslang met warm water erop ?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 september 2015 08:02 PM
  [ # 3 ]

Je hebt de koppakking besteld, dan kun je de kop niet laten vlakken want dan heb je een dikkere nodig.

Precies met de tuinslang.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook