BX 16 TRS ‘85
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 26 september 2015 10:56 PM

Na een tijd niets meer aan mijn BX gedaan te hebben werd het weer eens tijd om hem op te knappen. Komende tijd zal ik zo nu en dan eens wat foto’s plaatsen.

Het volgende moet gedaan worden:  koppeling vervangen, stuurstang hoes, veerpoothoes, deuren vervangen en bumpers spuiten.

bij het demonteren van de koppeling viel het volgende mij op. 2 veren vielen er zomaar uit, de drukgroep is beschadigd en de bouten op het vliegwiel zijn geraakt.

Waaraan kan ik zien of de koppelingsarm goed werkt, deze zit nl een beetje los op het kogelgewricht. en hoe haal ik het druklager eraf?  waaraan kan het gelegen hebben dat de koppeling wel ingetrapt kon worden maar dat er niets gebeurde?

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.jpgKnipsel1.jpgKnipsel4.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 27 september 2015 06:20 PM
  [ # 1 ]

Ik vond dit stukje papier onder een van de stoelen. wie weet waarover dit gaat?

Afbeelding Bijlagen
Knipsel8.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 september 2015 09:03 PM
  [ # 2 ]

Heb je ook foto’s van de veren van de drukgroep, waar de druklager ‘m raakt?

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 29 september 2015 12:26 PM
  [ # 3 ]

ik denk dat je de ‘vingers’ bedoeld van de drukgroep…hiervan heb ik geen foto. maar heb gezien dat die niet erg ingelopen zijn. ik zelf denk dat het gelegen heeft aan de hefboom.

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 29 september 2015 03:41 PM
  [ # 4 ]

Als ik de boel zo bekijk hebben die veren vast gezeten tussen plaat en vliegwiel. Geen wonder dus dat de boel niet vrij wilde komen! Ook al zat die plaat niet tegen je vliegwiel, de veren zaten er nog tussen om zo toch de kracht over te brengen.

Zo heb ik wel eens met een Ford C-max gehad dat er een stuk uit de koppelingsplaat was gebroken, dat tussen vliegwiel en plaat vast zat. Die kwam, ondanks intrappen van het pedaal, ook niet meer los…

Ik denk persoonlijk dat je daar je probleem moet zoeken..

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 05 oktober 2015 10:24 PM
  [ # 5 ]

Eens…ik verwacht ook dat dat de oorzaak is geweest Ik zet er een nieuwe koppeling, drukgroep en druklager op.  Vandaag ook even de bak schoon gemaakt en rond stuurhuis het nodige vet en zand weggehaald.  Weet iemand of je ook alleen de hoes van de veerpoot kan vervangen en zo ja , hoe.

Ik ben ook opzoek naar 2 nette bruine zij-ruitjes iemand?

op een van de foto’s is er een rubber slang te zien die afgedopt is…wie weet waar de 2 op aangesloten moeten zijn?

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.jpgKnipsel3.jpgKnipsel2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 06 oktober 2015 09:30 PM
  [ # 6 ]
friso schreef:

Ik ben ook opzoek naar 2 nette bruine zij-ruitjes iemand?

Hier vind je 1 nieuw ruitje:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229008/

 

friso schreef:

Weet iemand of je ook alleen de hoes van de veerpoot kan vervangen en zo ja , hoe.

Je kunt de veerpoot losmaken uit de fusee en dan de hoes er naar onderen afschuiven.

En je weet dat er ook een hoes van het stuurhuis mist? Wink

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 14 oktober 2015 02:56 PM
  [ # 7 ]

Bij het monteren van de koppeling hoorde ik bij het ronddraaien van het vliegwiel een schrapend geluid. Het bleek dat er een ringetje achter het vliegwiel lag. Het heeft al die tijd liggen schuren en een ring geslepen in het vliegwiel. Opvallend was dat de postitiehouder van het druklager van kunststof was ipv staal zoal van die er af kwam. De stuurhoes hebben we ook gelijk vervangen. Daar konden we goed bij. het terugplaatsten van de bak ging redelijk makkelijk mbv een takel.

De volgende keer ga ik de aandrijfassen weer terugplaatsen en de veerpoothoes vervangen. Daarvan zegt Bart ebbben dat het niet mogelijk is om die te vervangen en dat ik een nieuwe/andere veerpoot moet kopen. ik neem aan dat de centrale moer boven op de veerpoot gewoon los genaakt kan worden en van bovenaf de hoes eroverheen kan laten zakken.  Iemand hier ervaring mee?

Afbeelding Bijlagen
Knipsel1.jpgKnipsel5.jpgKnipsel3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 15 november 2015 06:44 PM
  [ # 8 ]

Na verdere inspectie bleek ook de rechter stuurhuishoes stuk. Deze is extra lastig te vervangen aangezien er een asje haaks staat op de as ivm de stuurbekrachtiging. Gelukkig kwam mijn vader met een goed idee om een pvc buisje zo in de zagen dat we dat konden gebruiken als een brugje.  Daarna de aandrijfassen en fusees weer vastgezet.  Langzaam maar zeker komt de auto steeds verder af.

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.jpgKnipsel2.jpgKnipsel1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook