Afstellen achterklep Break/Familiale
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 30 september 2015 12:17 PM

Dames, heren,

Ik zou graag het bovenste deel van de achterklep van mijn Break wat beter willen afstellen. Het lijkt erop dat de onderste helft ten opzichte van de bumper en schermen aardig evenwijdig staat, maar de bovenste helft van de klep zit er behoorlijk scheef op. Hier is dat een beetje te zien:



Naast dat het er mooier uitziet als het recht is, lijkt de klep nu ook slecht af te sluiten. Op de snelweg hoor je veel windgeruis uit de rechter achterhoek (alsof je met de klep open rijdt) en de spleet tussen rechter achterruit (dus opzij) en klep lijkt ook veel groter dan links.

Voordat ik overbodig veel ga loshalen, is er iemand die me kan vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan? Mijn plan zijn zijn: aluminium sierdeel losschroeven, daaronder kijken wat ik aantref, klep losschroeven, afstellen, passen/meten en alles weer monteren. Gaat dat zo makkelijk? En kan het in je eentje (qua gewicht)?

Alvast dank weer!

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 30 september 2015 08:17 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat het aan de klep ligt Wink ?
Maar nee je doet niet snel iets overbodigs: je kunt eigenlijk niet meer of minder doen dan onder het sierplaatje de bevestiging checken of daar iets heel raars is gebeurd. Maar stel je er niet teveel van voor..
Kan allemaal alleen of met bezemstelen etc. maar een hulpje is best handig als je de klep af- en (preciezer) weer erop wilt tillen..

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 september 2015 10:32 PM
  [ # 2 ]

Alle aanslagrubbers aanwezig?

knuffel

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 01 oktober 2015 09:07 AM
  [ # 3 ]

De klep wordt dmv scharnieren aan de dakrand bevestigd. Als iemand ooit de klep heeft willen sluiten zonder eerst de de drukknop voor ontgrendeling te bedienen, dus heeft geprobeerd te forceren, kan het zijn dat het scharnier vervormd is. Dat is wel de basis voor het afstellen.
De scharnieren worden zichtbaar na het verwijderen van de aluminium kapjes, maar op het oog is vervorming niet of nauwelijks waar te nemen. Experimenteren met andere scharnieren, in dit geval de rechter, zou hier zicht op kunnen geven. Een andere mogelijke oplossing zou zijn het scharnier met enige kracht “terug” te vormen. In dat geval hoeft de kap niet gedemonteerd te worden.

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 01 oktober 2015 11:00 AM
  [ # 4 ]

Ik heb geen doorsnedetekening van de montage bij de hand, maar is er geen stelmogelijkheid in het scharnier aanwezig waarmee je de klep kunt afstellen ten opzichte van de koets? Zoals bij de deurscharnieren, met slobgaten bijv.?

Overigens wist ik niet dat de knop ingedrukt moest zijn als je de klep sluit. Hij “vangt” toch vanzelf?

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 oktober 2015 11:14 AM
  [ # 5 ]

Repelsteeltje bedoelt de drukknop van de telescoop stang.

Aansluitend op vorige reacties: ik heb dit toevallig vorige week nog gedaan dus ik kan uit enige actuele ervaring spreken. Overigens vertoonde mijn bovenklep dezelfde afwijking, rechtstreeks terug te voeren op het ‘fenomeen’ dat Repelsteeltje beschrijft… (In mijn geval omdat de auto omhoog kwam met de klep open op een plak waar hij anders een halve meter verder naar voren staat. Dit keer echter net onder de rand van een draagbalk in mijn garage).

Ik zie trouwens dat het verschijnsel bij jouw auto optisch wordt versterkt omdat je onderklep t.o.v. de bumper (die volgens mij wel horizontaal loopt) scheef naar links loopt.
Als we dan toch de details in gaan: ik zie dat je achterruitverwarming hebt, dat moet een latere custom made update zijn.

Als je de beschermkappen (sierkappen) op de scharnieren verwijdert, dan tref je per scharnier 3 moeren aan (m11). Hieronder liggen ringen. De gaten van de scharnierbeugels zijn wat groter zodat er ruimte is om te schuiven in verschillende richtingen.

Let op! Voordat je de boel (voorzichtig) wat gaat los draaien, maak dan eerst de telescopische steun aan de bovenzijde los (zorg dat hij in de onderste vergrendeling staat). Ondersteun de klep met een plank van geschikte lengte die je op de bodem van de kofferbak plaatst (met gesloten onderklep).

Als de steun los is verwijder je de plank en laat de klep voorzichtig zakken tot sluitingsstand maar laat hem niet vergrendelen, ofwel: zet dan je onderklep open. Zo heb je optimale vrijheid om zonder weerstand met je klep te gaan schuiven. Houd er bij het opnieuw stellen rekening mee dat de telescopische steun met krachtige veer, straks je klep aan de rechterzijde omhoog gaat drukken (daarom moet hij er bij het stellen af!) en daarmee de speling die in het scharnier mechaniek zit gaat opheffen. Daarmee verschuift hij dus nog wat verder naar boven aan de rechterzijde. A.h.w. moet je bij het stellen dus ‘overcompenseren’.

Dit betekent over het algemeen dat je een aantal keren de telescoop zult moeten monteren, proberen en weer demonteren, net zo lang tot je tevreden bent. Meet van tevoren even de referenties t.o.v. opening van de kofferruimte/ vloer (met onderklep open). Of zet wat markeringstekens.

als je tevreden bent (evt kun je ook voorzichtig nog wat buikwerk verrichten aan de beugels) dan sluit je de onderklep , monteer je de teelscoop en sluit je daarna voorzichtig de bovenklep. Als dat te veel kracht kost: niet vastdrukken, want dan krijg je hem niet meer open! Los de 2 boutjes van de vergrendeling van de onderklep (m8) en zet dat plaatje wat omhoog. Of indien te veel speling: net andersom. De klep moet soepel in het slot vallen als de klep vanaf schouderhoogte laat vallen dan wel je moet hem soepel in de vergrendeling kunnen duwen en als hij dicht zit moet hij niet rammelen als je hem heen en weer trekt (gaat rammelen op een klinkerweg!).

Succes ermee!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 01 oktober 2015 01:53 PM
  [ # 6 ]

IDealist, bedankt voor de glasheldere instructie en toelichting over de vergrendelingsknop.

Ik ga er van het weekend eens mee aan de slag, maar als ik het zo hoor moet het lukken er verbetering in aan te brengen. Ik ga ook gelijk naar de onderhelft van de klep kijken, nu je het zegt valt me inderdaad op dat die ook een beetje wijkt, maar juist de andere kant op.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 01 oktober 2015 07:32 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad, drukknop telescoopstang. Dat woord was even uit mijn woordenboek gewist.

Maar toch ook een kleine correctie naar jouw uitleg, Idealist (hap!):
Achterruitverwarming is gewoon geleverd op de latere modellen break.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 oktober 2015 08:00 PM
  [ # 8 ]

@Repelsteeltje: dat was mij bekend. Maar als accessoire dan? Bovenstaande break is ouder dan mijn ‘71er. Die heeft geen achterruitverwarming (voor zover origineel). Mijn ‘74er break wel, maar volgens mij had dat bouwjaar het standaard.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 02 oktober 2015 09:09 AM
  [ # 9 ]

Heren, mijn Break is van 1972, maar ik heb het vermoeden dat niet alles aan de auto van dat jaar is.

Ik heb bijvoorbeeld de 3e neus, oude deurklinken, 3e serie dashboard maar dan wel weer oud stuur en dus inderdaad achterruitverwarming.

Maar om evt. jaloerse gezichten te voorkomen Wink - Ja, er zitten inderdaad gloeistrepen op de ruit en er hangen draadjes aan, maar als ik welke knop dan ook indruk gebeurt er helemaal niks. Komt op hetzelfde neer als geen achterruitverwarming.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 oktober 2015 10:24 AM
  [ # 10 ]

Als hij van ‘72 is zou hij reeds inliggende deurklinken moeten hebben.Mijn break van ‘71 heeft ze al net (modeljaar ‘72). Maar niet getreurd hoor: ik vind die opstaande klinken wel charmanter.
Bij een ‘72er zou ik ook reeds achteruitrijlichten veronderstellen (hebben die van mij ook), ipv gescheiden remlichten en stadsverlichting. Kortom: er zal al wel eens flink aan geknutseld zijn, zoals aan de meeste breaks natuurlijk. En het mag de pret geenszins drukken!
Achterruitverwarmingen uit die tijd doen het bij de meeste automerken nog zelden. Dus beschouw de aanwezigheid daarvan maar als symbolisch.

Ik heb dus geen, maar heb daar tot nu toe dit seizoen nog geen hinder van ondervonden. De auto is lang, dus doorgaans zitten wij (als condensproducerende wezens) er ver vandaan… Als je er met 7 natgeregende personen in gaat zitten wordt het anders, maar ach, dan beslaat vrijwel elke auto.

Succes met je klep!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 02 oktober 2015 11:26 AM
  [ # 11 ]
IDealist schreef:

Achterruitverwarmingen uit die tijd doen het bij de meeste automerken nog zelden.

Dat is mijn ervaring ook, maar het zou in principe gewoon werkend moeten zijn te krijgen (voor zover je het nodig hebt). Ik ga eerst een proberen of er uberhaupt spanning heen gaat, en dan de weerstand op de draden eens bekijken.

Maar eerst inderdaad rechthangen. Bedankt voor de adviezen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2015 11:58 AM
  [ # 12 ]

Meestal; zijn de draden in de ruit gebroken. Heel soms vind je een nieuwe ruit waar dat nog heel is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 oktober 2015 12:39 PM
  [ # 13 ]

Doordat de klep stevig tegen de (scherpe) bagage werd dichtgedrukt…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2015 12:52 PM
  [ # 14 ]

Ik heb een plakruit van deze gast:
http://www.ds-demist.com/

Werkt erg goed. Wel kwetsbaar…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 05 oktober 2015 09:23 AM
  [ # 15 ]

Afgelopen vrijdag de bovenklep proberen te stellen volgens de instructies van IDealist en Repelsteeltje. Het is nu al een stuk beter en de klep sluit in elk geval af rondom (geen windgeruis meer), maar gesloten zie je nog steeds dat hij scheef staat ten opzichte van de onderkant.

Dat komt volgens mij vooral door de speling van de scharnierpennen zelf op de gaten. Deze kunnen zo’n 3mm in de gaten op en neer bewegen, en daardoor de klep ook (maar dan veel meer eigenlijk). Ik ga ze er binnenkort eens uit halen en messing vulbusjes draaien, maar voor nu ben ik tevreden met het resultaat.

Bedankt voor de tips.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook